جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: سفارت افغانستان در ایران را به طالبان نسپارید/ این گروه فقط لاف می زند

جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: سفارت افغانستان در ایران را به طالبان نسپارید/ این گروه فقط لاف می زند

و شورای مقاومت ملی افغانستان نماینده اکثریت قریب به اتفاق مردم آن کشور است و تنها گروهی که به آن نپیوسته طالبان است.
جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: سفارت افغانستان در ایران را به طالبان نسپارید/ این گروه فقط لاف می زند

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی از نوع روابط ایران و امارت اسلامی افغانستان انتقاد کرد و نوشت:

آنچه که ناظران سیاسی در داخل و خارج از کشور را شگفت زده کرده است این است که جمهوری اسلامی ایران می خواست گروهی متکی به سلاح (طالبان) بدون انتخابات و بر اساس درگیری با ایالات متحده بر افغانستان مسلط شوند و پس از 18 ماه هیچ یک از طرفین نتوانسته اند. مردم افغانستان که هرگز حکومت این گروه را به عنوان یک حکومت قانونی نپذیرفته اند، به رسمیت شناخته نشده است.

همه می دانند که «شورای مقاومت ملی افغانستان» نماینده اکثریت قریب به اتفاق مردم آن کشور است و تنها گروهی که به آن نپیوستند، طالبان بودند. علاوه بر این، عملکرد خلاف معیارهای بین المللی که طالبان در یک سال و نیم گذشته از تسلط بر افغانستان داشته است، افکار عمومی بین المللی و مجامع جهانی را به این نتیجه رسانده است که این گروه به هیچ وجه شایسته حکومت بر این کشور نیست. مهمتر از همه، مردم افغانستان باید در این مورد نظر خود را بیان کنند، چرا که بارها گفته اند و به صراحت گفته اند که حکومت طالبان را قبول ندارند و خواهان برگزاری انتخابات آزاد با مشارکت عموم مردم بر اساس یک رای هستند. به ازای هر نفر، تا بدین ترتیب مردم در قبال اعمالی که توسط خود مردم انتخاب می شود، مسئول باشند. دیدگاه روشن مردم افغانستان این است که حکومتی که آنها می‌خواهند «جمهوری» است و هرگز حکومت ملی‌گرای طالبان را نمی‌پذیرند که آرای رئیس‌جمهور را نپذیرد و بخواهد بر افغانستان بر اساس یک سیستم منسوخ و مردود حکومت کند. حکومت خلافت

شایسته نیست جمهوری اسلامی ایران سفارت افغانستان را به گروهی بسپارد که نه مقبولیت عمومی دارد و نه مشروعیت بین المللی. مقامات و دولتمردان ایران باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند که حکومت گروه طالبان بر افغانستان موقتی است و مردم آن کشور مصمم به حذف آن هستند.

واگذاری سفارت به یک گروه غیرقانونی و تروریستی، علاوه بر مخاطرات امنیتی فراوانی که دارد، به عنوان نقطه سیاهی در تاریخ روابط ایران و افغانستان ثبت خواهد شد و تاریخ درخشان تعامل مثبت بین ایران و افغانستان را زیر سوال خواهد برد. جمهوری اسلامی ایران و مردم افغانستان. این گروه علیرغم دوستی فخرفروشانه خود با ایران، هنوز به ایران لقب قانونی نداده است، فقه جعفری را ملغی کرده، همچنان به پایمال کردن حقوق هزاره ها و کشتار و بردگی با همه مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی ادامه می دهد. راه درست این است که جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان حمایت کند و در تصمیم خود برای واگذاری سفارت به طالبان تجدید نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید