جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: طالبان را تنبیه کنید/ نمایندگان آنها را از سفارت افغانستان اخراج کنید

جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: طالبان را تنبیه کنید/ نمایندگان آنها را از سفارت افغانستان اخراج کنید

نکته مهمی که ممکن است به ایران کمک کند تا طالبان را مجبور به رعایت قانون کند این است که از منظر روابط بین‌الملل، دولت کنونی طالبان به گونه‌ای منزوی شده است که حتی سازمان ملل نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسد.
جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور: طالبان را تنبیه کنید/ نمایندگان آنها را از سفارت افغانستان اخراج کنید

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی فهرستی از پیشنهادات خود برای مجازات طالبان را منتشر کرد و نوشت:

طالبان قصد ندارند به ایران حقوق بدهند، اما ایران از اهرم‌هایی برخوردار است که می‌تواند این گروه خودسر را مجبور به تبعیت کند.افغانستان یک کشور محصور در خشکی برای واردات و صادرات محصولات و کالاهای اساسی از جمله سوخت است. وابسته به ایران وابسته است. نکته مهمی که ممکن است به ایران کمک کند تا طالبان را مجبور به رعایت قانون کند این است که از منظر روابط بین‌الملل، دولت کنونی طالبان به گونه‌ای منزوی شده است که حتی سازمان ملل نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس این اجماع جهانی، ایران نیز حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد، اما یکی از معدود کشورهایی است که روابط خود را با طالبان حفظ می کند. ایران با قطع این روابط و اتخاذ تدابیر سیاسی و اقتصادی می تواند طالبان را وادار به تسلیم در برابر مردم سیستان کند. اینها بخشی از آن اقدامات است.

1- اخراج نمایندگان طالبان از سفارت افغانستان در تهران و بازگشت مقامات سابق.

2- تنزل رتبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل.

3- تعلیق صادرات روزانه سوخت (شامل بنزین و گازوئیل) به افغانستان. با توضیح اینکه افغانستان در حال حاضر بیش از 70 درصد و در برخی موارد حدود 90 درصد سوخت خود را از ایران وارد می کند. پایان دادن به این صادرات، طالبان را فلج خواهد کرد.

4- اخراج بازرگانان افغان از بندر چابهار و توقف ورود کالاهای ضروری به مقصد افغانستان به این بندر و ترانزیت روزانه 100 تا 200 کامیون به افغانستان.

5- ممنوعیت صادرات کالاهای افغانستان از طریق بندر چابهار.

6- جلوگیری از صادرات کالاهای ایرانی یا غیر ایرانی به افغانستان که از ایران عبور می کند.

7- جمهوری اسلامی ایران می تواند به دلیل نقض معاهده بین المللی 1351 علیه افغانستان در مراجع بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده و درخواست غرامت نماید.

8- در مورد اتباع افغانستانی در ایران برنامه نظارتی دقیق برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک اجرا شود. علاوه بر این، باید برای حضور آفاقانه در ایران پیش بینی روشنی اندیشیده شود تا فقط افراد مورد اعتماد بتوانند مجوز اقامت دریافت کنند و به طور مرتب و منظم تحت نظارت اطلاعاتی و امنیتی باشند. دولت جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با این نظارت دقیق از هرگونه مشکلی از سوی اتباع افغانستان به کشورمان جلوگیری کند.

مردم افغانستان با مردم ایران همسایه هستند، آنها یک دین، یک سنت و یک فرهنگ دارند. دولت جمهوری اسلامی ایران باید به آن دسته از اتباع افغانستانی که در کشور ما در چارچوب قانون زندگی و رفتار می‌کنند احترام بگذارد، اما به هیچ وجه اجازه حضور افراد مشکوک و جنایتکار به‌ویژه عوامل گروه تروریستی طالبان را ندهد. بخشی از ایران

مقامات جمهوری اسلامی ایران باید توجه داشته باشند که اجرای تدابیر پیشنهادی برای فشار بر طالبان به تأخیر نیفتد. به اندازه کافی در این زمینه انجام شده است و بیشتر فقط باعث افزایش ضرر می شود. قضاوت نادرستی که برخی در ایران از طالبان داشتند و آنها را شایسته تطهیر می دانستند، اکنون به هیچ وجه قابل دفاع نیست. بنابراین راهی جز فشار سیاسی و اقتصادی بر این گروه وجود ندارد و نباید شک کرد که فردا برای آن دیر است.

دیدگاهتان را بنویسید