توصیه جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور / برای ارزیابی عملکرد خود از منتقدان استفاده کنید

توصیه جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور / برای ارزیابی عملکرد خود از منتقدان استفاده کنید

روز جدید روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در چهار دهه گذشته هیچ دولتی دیده و شنیده نشده است که هنگام ارائه گزارش عملکرد سالانه خود کوچکترین انتقادی از خود بکند و صادقانه به مردم بگوید که در کنار این نقاط قوت نیز وجود دارد. ضعف در کارنامه آنها داشتیم و قول می دهیم برای جبران تلاش کنیم.
توصیه جمهوری اسلامی به دولت رئیس جمهور / برای ارزیابی عملکرد خود از منتقدان استفاده کنید

مردادماه امسال یادآوری می کند که دولت سیزدهم در آستانه یکساله است. اگر حاکمان فعلی برای ارزیابی عملکرد یک ساله خود تلاش نکنند، مردم این کار را خواهند کرد. بنابراین بهتر است کارمندان دولت عملکرد خود را ارزیابی کرده و سه سال باقی مانده از دولت سیزدهم را بر اساس نتیجه این ارزیابی برنامه ریزی کنند.

بدبینی و خوش بینی توسط دیگران مخالف و موافق دولت صورت می گیرد و البته هیچ کدام ارزش واقعی ندارند. اولی می خواهد دولت را شکست خورده جلوه دهد و دومی می خواهد ضعف ها را نادیده بگیرد و بگوید دولت عزیزم موفق و موفق است. فقط می توان به یک ارزیابی واقع بینانه اعتماد کرد.

اگر دولت بخواهد برای موفقیت سه سال باقی مانده از عمر خود برنامه ریزی درستی داشته باشد، باید به ارزیابی واقع بینانه از عملکرد سال اول زندگی خود دست یابد. برآوردهای نوع اول و دوم قابل اعتماد نیستند.

برای رسیدن به یک ارزیابی واقع بینانه، دولت نمی تواند به عوامل و عناصر خود راضی باشد. آنها نیز باید در این ارزیابی حضور داشته باشند، اما اگر تنها باشند، نتیجه ارزیابی از نوع دوم خواهد بود. زیرا در نظام اداری کشور ما شرایطی پیش می آید که کارمندان دولت جرات بیان واقعیات را ندارند. ملاحظاتی مانند از دست دادن شغل، ایجاد مانع برای ترفیع و از دست دادن استخدام های احتمالی ممکن است افراد را از بیان آزادانه و به دور از تملق و چاپلوسی باز دارد و ارزیابی آنها تحت تأثیر این ملاحظات خواهد بود. بنابراین اگر دولت بخواهد به ارزیابی واقعی برسد باید علاوه بر مردم خود از عوامل و منتقدان نیز استفاده کند. مطمئناً ارزیابی انجام شده توسط گروهی از این دو گروه می تواند نزدیک به واقعیت و قابل اعتماد باشد.

طبق روال همه دولت ها بعد از شهیدان رجایی و باهنر، دولت سیزدهم تلاش می کند گزارش عملکرد یک ساله خود را در هفته اول شهریورماه امسال ارائه کند. متأسفانه در چهار دهه گذشته هیچ یک از دولت های نظام جمهوری اسلامی وقتی گزارش عملکرد سالانه خود را ارائه می کنند، کوچکترین انتقادی از خود ندارند و صادقانه به مردم می گویند که در کنار فلان نقاط قوت نیز وجود دارد. این ضعف در سبد آنها داشتیم و قول می دهیم سعی کنیم جبران کنیم. شاید دلیلش این بود که هیچ دولتی عیب خود را نمی دید و فکر نمی کرد که تاریخش سرشار از قدرت و خدمت و صداقت است.

این سنت غلط باید کنار گذاشته شود و دولت ها نقاط ضعف و قوت خود را صادقانه با مردم در میان بگذارند. ما این پیشنهاد را به دولت های قبلی داده ایم اما هیچ دولتی آن را قبول نکرده است. پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که در این زمینه پیش قدم شود و سنت غلط گذشته را که مبتنی بر «خودانگاری بی عیب و نقص» بود، بشکند.

یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی واقع بینانه دولت ها از عملکرد خود، توجه به انتقادات مطرح شده در رسانه هاست. در شرایط کنونی کشور ما رسانه ها را می توان به چهار دسته تقسیم کرد. یک گروه اساساً کاری به مشکلات مردم و دولت ندارند و دنبال درآمد و زندگی خود هستند. گروه دیگر منتقدان هستند. دسته سوم انتقام و دسته چهارم توجیه و مدح است. دولتمردان همیشه دسته چهارم را دوست دارند، اما اگر مسئول هستند باید از دسته دوم استقبال کنند، یعنی. رسانه های انتقادی، زیرا هدفشان اصلاح امور و کمک به دولتمردان است، بدون اینکه قصد داشته باشند و ضررهایی را که معمولاً به آنها وارد می شود، بگیرند. از طریق انتقاد

دیدگاهتان را بنویسید