سفارت افغانستان در تهران به طالبان تحویل داده شد

سفارت افغانستان در تهران به طالبان تحویل داده شد

حکومت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است که سفارت افغانستان در تهران را رسما به طالبان تحویل دهد. دیپلمات های سفارت افغانستان در تهران گفتند که ایران قصد دارد اداره سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تایید تغییرات سفارت افغانستان در تهران، اعلام کرد که تغییر دیپلمات ها در سفارتخانه ها یک روال عادی است، اما رویه قانونی سفارت افغانستان در ایران تغییر نخواهد کرد.

منابع دیپلماتیک در سفارت افغانستان در تهران به رسانه ها گفته اند که وزارت امور خارجه ایران از آنها خواسته است که از این پس زیر نظر طالبان کار کنند و با توجه به رد این درخواست از سوی دیپلمات ها، این نهاد از دیپلمات های افغان خواسته است. هر چه زودتر سفارت افغانستان در تهران را ببندند. یکی از دیپلمات های سفارت افغانستان در تهران تایید کرد که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت اداره سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کند، اما دیپلمات ها حاضر نشدند برای اسلام کار کنند. امارات و به همین دلیل از آنها خواسته شد تا ساختمان سفارت را ترک کنند

رسانه‌های مرتبط با افغانستان به نقل از دیپلمات‌های افغان مقیم تهران گزارش دادند که وزارت امور خارجه ایران از آنها خواسته است که به دلیل امتناع 15 دیپلمات آن سفارت از همکاری با گروه طالبان، هر چه سریع‌تر سفارت را تخلیه کنند. بر اساس گزارش ها، فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در تهران خواهد شد. حقانی پیش از این از سوی وزارت خارجه طالبان به عنوان رئیس سفارت افغانستان در تهران معرفی شده بود.
در آن زمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از پذیرش وی به عنوان سرپرست سفارت خودداری کرد، اما اکنون با ریاست آن موافقت کرده است. به نظر می رسد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی توافق دوجانبه آمادگی دارد تا مدیریت سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کند. رحیمی، یکی از مقامات ارشد دولت پیشین، گفت که به احتمال زیاد جمهوری اسلامی ایران با واگذاری سفارت افغانستان به طالبان، در مورد ادعاهای ایران در مورد رودخانه های افغانستان امتیازاتی داده است.

او می گوید که طالبان درخواست های مکرر حکومت جمهوری اسلامی در مورد ادعای ایران در مورد رودخانه های مرزی را نادیده گرفته است. در حالی که نیاز مناطق شرقی ایران به آب رودخانه های مرزی افغانستان به حدی است که در صورت امتناع از دادن حق، شرق این کشور با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. به همین دلیل رئیس سازمان محیط زیست ایران هفته گذشته تصمیم گرفت به افغانستان برود و به احتمال زیاد تحویل سفارت افغانستان در تهران به طالبان نتیجه چراغ سبز طالبان برای تامین حمایت ایران بوده است.

نظام سیاسی ایران چهارمین کشوری در جهان است که رسماً میزبان دیپلمات های طالبان در سفارتخانه های خود است. در حالی که هیچ یک از کشورهای جهان گروه طالبان را به رسمیت نشناخته اند، چهار کشور چین، روسیه، پاکستان و ایران که روابط نزدیک با طالبان دارند، سفارت های افغانستان در این کشورها را در اختیار طالبان قرار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید