جنجال بر سر مشاور خارج از کشیش رایزی

در ادامه این مقاله؛

در روزهای ابتدایی پیروزی رئیسی در انتخابات، رهبر همچنان موقعیت قدرت خود را حفظ کرد و دفتر خود را در ساختمان ریاست جمهوری کوثر آغاز کرد. در کنار او یاسر جبرائیلی بود، اما چرخه سیاسی به نفع آنها نشد. با فرماندهی اقتصادی محمد محبر، هر دو عملاً حذف شدند و فرهاد رهبر بالاخره مجبور شد معاونت اقتصادی رئیس جمهور را بپذیرد.

جریان اصلی که پشت فرهاد رهبر بود تقسیم شد، عده ای وارد دولت شدند و برخی دیگر ماندند. از جمله خجت الله عبدالمالکی که توانست نظر مثبت رئیسی را جلب کند اما نتوانست درخواست فرمانده اقتصادی دولت را برآورده کند و به همین دلیل از وزارت کار برکنار شد. از جمله موارد مورد اختلاف، تصویب افزایش حقوق 57 درصدی مدیران اجرایی در قانون کار بود که جریان غالب اقتصادی در دولت تمام تلاش خود را برای عدم اجرای آن انجام داد.

سرپرستی موقت این وزارتخانه (وزارت کار) به محمدهادی زاهدی وفا رسید که معاون اقتصادی محبر بود و به گفته وی می توانست انتخاب درستی باشد اما مجلس به او رای نداد و دولت مجبور به معرفی نمک مرتضوی شد. . اگرچه یکی از اعضای کلیدی جناح زازایی برکنار شد، اما نمک مرتضوی جایگزین او شد و زازایی توانست این وزارتخانه را حفظ کند. مرتضوی در عین حال به دلیل مزیت اقتصادی و تصدی سمت معاونت رئیس جمهور فرصت کار و کنار آمدن با مخبر را دارد.

از جمله این حذفیات می توان به علی نیکزاد نیز اشاره کرد که در هر دو دوره ریاست ستاد ریاست ستاد انتخاباتی را برعهده داشت و از دولت انتظار یک سهم و سمت داشت که نصیبش نشد. این سهم خواهی در روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی با جنجال همراه بود و نیکزاد مجبور شد به کرسی پارلمانی که قبلاً در اختیار داشت بسنده کند.

از جمله کسانی که به دولت رسیدند و منصبی پیدا کردند اما نتوانستند جای خود را حفظ کنند می توان به ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد. گفته می شود این اختلاف از واردات دام و تقاضای ارز از بانک مرکزی آغاز شده و یکی از طرفین آن محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بوده است. فرزین به دلیل عدم هماهنگی با بانک مرکزی این درخواست را نپذیرفت و آن را بهانه ای دانست که هدف وزارت جهاد افزایش قیمت گوشت و مرغ به دلیل عدم توزیع ارز بر گردن بانک مرکزی است. فرزین در این دعوا توانست مطابق با مخبر عمل کند و رای مثبت به نفع بانک مرکزی بگیرد به همین دلیل ماندگار شد و وزیر جهاد کشاورزی شد.

سرنوشتی که برای مسعود میرکاظمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رقم خورد. وی که از ابتدای دوره حکومت خود بیمار بود به همین بهانه از سمت خود برکنار شد. پیش از این گزارش شده بود که ابراهیم عزیزی نماینده مجلس و نزدیک به جبهه پایداری به درخواست رئیس جمهور برای انتقال به سازمان برنامه و بودجه از سمت خود استعفا داد. استعفای که به تصویب رسید اما پس گرفته شد. در این ماجرا دو سناریو وجود داشت: اول اینکه میرکاظمی از حق خود دفاع کرد و حاضر به ترک این سنگر نشد، اما روی دیگر ماجرا عدم هماهنگی حضور عزیزی و مخبر در سازماندهی برنامه بود. اگرچه برخی از سیاست های میرکاظمی مورد تایید مخبر نبود، اما او دوست نداشت بدون اطلاع قبلی منتقل شود و تا زمانی که گزینه مناسبی پیدا نکرد ترجیح داد با میرکاظمی برخورد کند.

در عین حال ستاد پیشران که مسئولیت کلان پروژه های اقتصادی کشور را بر عهده دارد، زیر نظر محمد محبر است که روحش با سازمان برنامه و بودجه پیوند خورده است. یکی دیگر از اختلافات میرکاظمی و محبر به این منطقه بازگشت. از دیگر کرسی های اقتصادی دولت می توان به وزارت امنیت و اقتصاد و دارایی اشاره کرد که هنوز در دست جریان غالب اقتصادی در دولت نیست. سابقه همکاری فاطمی امین با رئیس جمهور که وارد آستان قدس می شود به نظر می رسد جایگاه او را در دولت تثبیت کرده است.

این وضعیت در مورد احسان خاندوزی در وزارت اقتصاد و دارایی نیز صدق می کند. البته او در این مدت کوتاه وزارت به این نتیجه رسیده است که بهتر است نگاه دقیق تری به سیاست افشاگری داشته باشیم و هماهنگ تر عمل کنیم. وضعیت مهرداد بذرپاش در این میان عجیب بود. تمام راه به وزارت کار می رود و برای رای اعتماد مشورت می کند، اما در نهایت در لیست رئیس جمهور قرار نمی گیرد. این خروج از لیست موقتی بود و سابقه همکاری وی با مخبر در نهایت به وی اجازه ورود به دولت را داد.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در دولت اول حسن روحانی، یکی از چهره های مورد اعتماد رئیس جمهور است که همواره خواستار مشاوره گرفتن از وی بوده است. در میان آنها افراد مورد اعتماد این ارتباط را تسهیل کردند. وی از دولت قبل نماینده دولت در شورای پول و اعتبار بود و رئیسی نیز ترجیح داد این نمایندگی را حفظ کند. اما این لجاجت به مذاق همه نزدیکان رئیسی خوش نیامد و ترجیح دادند همه آثار و نمایندگان دولت قبل را حذف کنند. این طول عمر پیش از این نیز ثبت شده است. در دوره ای که طیبنیه وزیر اقتصاد بود، فرهاد رهبر که از دولت احمدی نژاد باقی مانده بود، مشاور ارشد طیبنیه بود.

اختلافات با طیب نیا کار را به جایی رساند که وی با این همه بی میلی ترجیح داد در جلسات شرکت نکند، اما رئیس جمهور همچنان بر حفظ نمایندگی خود اصرار داشت. در حالی که از جریان های مخالف در حکومت نیز مطلع است. این اپوزیسیون ها شاید نتوانند طیب نیا را حذف کنند، اما اجازه نمی دهند این افکار بیشتر به داخل حکومت نفوذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید