خبرگزاری فرانسه: گروسی با رایزی ملاقات کرد

خبرگزاری فرانسه: گروسی با رایزی ملاقات کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خود از احتمال دیدار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با رئیس جمهور ایران در روز شنبه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در تهران دیدار خواهد کرد تا «مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور را از سر بگیرند».

این منبع همچنین گفت که گروسی با این دیدار در تلاش است تا “رابطه را به بالاترین سطح خود بازگرداند”.

این منبع در ادامه مدعی شد: وی در هفته های اخیر به صراحت گفته است که تنها در صورتی حاضر به سفر به تهران خواهد بود که بتواند با رئیس جمهور گفتگو کند.

آژانس هنوز به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، احتمالا روز شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

رافائل گروسی از زمانی که مدیرکل آژانس شد، این چهارمین بار است که به ایران سفر می کند و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار می کند. بازدید مدیرکل این آژانس چند روز مانده به جلسه سه ماهه شورای حاکم که قرار است از دوشنبه هفته آینده آغاز شود، صورت می گیرد.

در دستور کار بحث درباره پادمان های باقی مانده و همچنین برخی موارد اختلاف فنی و حقوقی بین ایران و آژانس است.

هیئت های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو، معاون پادمانی گروسی، طی یکی دو هفته گذشته در تهران حضور داشتند و در مورد موضوعات فوق به بحث و تبادل نظر کارشناسی پرداختند.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دو ماه گذشته در سطح کارشناسان و معاونان با این سازمان تبادل نظر صورت گرفته است و در دو هفته گذشته هیات هایی از این سازمان در تهران و تبادل نظر. در این تبادل نظر و رایزنی مواردی مانند «عدم انطباق بیانیه طراحی دستگاه سانتریفیوژ» یا موضوع «تک ذره» به خوبی بررسی و بحث و بررسی و نهایی شد و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد.

اسلامی گفت: همچنین باید درباره پادمان مذاکره می شد تا پاسخ هایی که دادیم روشن شود. برخی پیشنهاد می کنند که پاسخ داده نمی شود این درست نیست. پاسخ ها در چند صد صفحه ارسال شد و ما باید با حوصله آن ها را مرور می کردیم و این موضوع ادامه دارد و در این رابطه با سفر آقای آپارو معاون مدیرکل سازمان دفاع و مذاکراتی که انجام شد نیز مطرح شده است. برگزار شد، ما به طور رسمی از آقای گروسی دعوت کردیم و انشالله تا یکی دو روز آینده به تهران خواهند آمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بخشی از گزارش آژانس برجام که در آن به موضوع غنی‌سازی بیش از 83 درصدی در ایران اشاره کرده بود، گفت: بازرسان مشاهده کردند که میزان مواد تولیدی در پایان کار از 60 درصد فراتر نرفت. و اینکه خط تولید ما تولید اورانیوم با ثروت 60 درصد است و همین هدف را دنبال می کنیم، بنابراین این موضوع با همین تعریف کنار گذاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید