خبرگزاری فرانسه: سکوت و بی تفاوتی ایران در قبال مرگ ملکه انگلیس

خبرگزاری فرانسه: سکوت و بی تفاوتی ایران در قبال مرگ ملکه انگلیس

خبرگزاری فرانسه: با وجود گذشت سه روز از اعلام مرگ ملکه، دولت ایران در این مورد سکوت اختیار کرده و بسیاری از ایرانیان می گویند مرگ ملکه انگلیس برایشان مهم نیست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سکوت رسمی دولت و بی توجهی بسیاری از ایرانیان به خبر درگذشت ملکه انگلیس خبر می دهد.

دولت تهران تاکنون از اظهارنظر رسمی در مورد مرگ ملکه الیزابت دوم خودداری کرده است (علیرغم اینکه 3 روز از اعلام درگذشت ملکه انگلیس می گذرد) اما برخی از ایرانیان نفرت خود را اعلام کرده اند. انگلیس را به حمایت از رژیم شاه سابق متهم کرد.

بر خلاف بسیاری از کشورهایی که لحظه به لحظه خبر درگذشت ملکه انگلیس را پوشش می دادند، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه این خبر را در کنار تصاویر و عکس های آرشیوی و در قالب مرگ زنی که طولانی ترین مدت بود، گزارش کرد. پادشاه حاکم در جهان

هانیه، دانش آموز به خبرگزاری فرانسه گفت که از طریق رسانه های اجتماعی از مرگ ملکه مطلع شده است. او گفت: “خبر فوت او را در اینستاگرام دیدم. هیچ احساسی نداشتم و راستش برایم مهم نبود.”

در حالی که همزمان با خبر درگذشت ملکه انگلیس بسیاری از شبکه های جهانی برنامه های عادی خود را برای اعلام مرگ وی متوقف کردند، «فراز» تاجر جوان بازاری در شمال تهران گفت که حتی نام او را نشنیده است.
او گفت: “من در خانه تلویزیون ندارم و به سیاست علاقه ای ندارم. او را نمی شناختم.”

بسیاری از ایرانیان به سیاست، اعم از داخلی و بین المللی علاقه مند هستند، اما بیشتر آنها از زمان سرنگونی نظام سلطنتی کشور در سال 1979 توسط انقلاب اسلامی، نسبت به خانواده های سلطنتی جهان بی تفاوت بوده اند.

فائزه، پرستار 26 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من چیزی در مورد او نمی دانستم و مرگ او برای من معنایی ندارد.”

ملکه الیزابت در سال 1961 به ایران سفر کرد و در کاخ باشکوه گلستان در تهران اقامت کرد. وی به همراه فرح پهلوی از اصفهان، شیراز و تخت جمشید نیز دیدن کرد.

چارلز پسر الیزابت – چارلز سوم پادشاه کنونی بریتانیا – پس از زلزله ویرانگر سال 2003 در شهر بم ایران که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر شد، برای یک مأموریت بشردوستانه از ایران دیدن کرد.

روابط ایران و انگلیس همیشه پیچیده بوده است. نیروهای بریتانیا و شوروی در سال 1941 برای تامین امنیت میادین نفتی انگلیس در آبادان به ایران حمله کردند.

در دوران اشغال رضا شاه پهلوی (با تصمیم انگلیس) مجبور به تبعید به ایران شد و پسر نوجوانش محمدرضا پهلوی جایگزین او شد.

بریتانیا همچنین در جریان درهم شکستن جمهوری کردی مهاباد در سال 1946 از ارتش پهلوی حمایت کرد.

اما آنچه که ایرانیان بیش از همه به یاد دارند، سرنگونی محمد مصدق، نخست وزیری که صنعت نفت را ملی کرد، توسط سرویس های مخفی انگلیس و آمریکا در مرداد 1332 است.

کاربر توئیتر حلما نوشت: ملکه الیزابت دوم یکی از کسانی بود که کودتای سرنگونی دولت دکتر مصدق را برای بازگرداندن شاه سازماندهی کرد.

یکی دیگر از کاربران توییتر، مجید، مستقیم تر بود. او نوشت: «از ملکه انگلیس قدیس نسازید. از جنایات او می توان به کمک به رژیم بعث عراق علیه ایران (در جنگ 1988-1980)، کودتا علیه مصدق، ترور پرنسس دایانا، کمک به آمریکا در حمله به افغانستان و عراق در سال 2001 و 2003 و کشتار مردم شمال اشاره کرد. ایرلند.

با این حال، گزیده ای از کتاب اخیر راز سلطنتی نوشته ریچارد جی. آلدریچ و روری کورمک دیدگاه متفاوتی ارائه می دهند.

نویسندگان می نویسند که ملکه الیزابت “شاه ایران را ملال آور می دانست و از ملاقات با او متنفر بود زیرا او فقط در مورد مسائل اداری صحبت می کرد.”

اما آنها همچنین می گویند که در سال 1979، پس از انقلاب اسلامی، زمانی که دولت لندن از پذیرش پیشنهاد پناهندگی شاه در بریتانیا خودداری کرد، او “از اینکه شاه را ناامید کرده بود خشمگین بود”.

با این حال، اکانت اینستاگرام حامیان «محمد خاتمی» پنجمین رئیس‌جمهور ایران در فاصله سال‌های 1997 تا 2005، با نزدیک به یک میلیون دنبال کننده، تصاویر ملکه و همچنین تصاویری از دیدار پسرش چارلز با خاتمی (در سفرش به خاتمی) را منتشر کرد. ایران) به اشتراک گذاشته شده است

دیدگاهتان را بنویسید