هدف از «سفر گروسی به تهران» از نگاه خبرگزاری فرانسه

هدف از «سفر گروسی به تهران» از نگاه خبرگزاری فرانسه

همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این سفر با هدف احیای روابط این آژانس با ایران در بالاترین سطح انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران که از روز جمعه آغاز شد، نوشت: این سفر دو روزه در حالی انجام می شود که سازمان مستقر در وین به دنبال همکاری بیشتر با ایران در زمینه فعالیت های هسته ای است. کشور است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک با اشاره به اینکه گروسی در این سفر با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهد کرد، گفت که گروسی برای از سرگیری مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران و احیای روابط با تهران به ایران سفر می کند. رئیس.
این منبع دیپلماتیک همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که رافائله گروسی به صراحت گفته است که تنها در صورتی حاضر است به تهران برود که بتواند با رئیس جمهور ایران دیدار کند.

این منبع همچنین مدعی شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به تهران تلاش خواهد کرد دسترسی بیشتر به سایت فردو و بازرسی‌های بیشتر را تضمین کند.

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در حالی انجام می شود که ناظر هسته ای سازمان ملل در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران مدعی شده است که نمونه برداری در 22 ژانویه (2 بهمن) در ایران نشان دهنده وجود ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص 83.7 درصد است. می دهد.

این گزارش همچنین مدعی است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 18 برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی تخمین زد که تا 12 فوریه (23 بهمن) میزان اورانیوم غنی شده ایران در تمام سطوح غنی سازی به 3760.6 کیلوگرم رسیده است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح شنبه در سخنانی در شبکه خبر با اشاره به سفر مدیرکل سازمان انرژی اتمی به تهران و مذاکرات دو طرف گفت: کشورها، تاکید کرد: ایران به دلیل عدم پایبندی طرف های برجام مطابق برجام عمل خواهد کرد.

محمد اسلامی همچنین گفت: بحث نظارت بر عملکرد و وضعیت و ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران است که شورای امنیت بر اساس برجام آن را به آژانس واگذار کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت‌ها با ایران و افزایش تحریم‌ها شدند، ایران تصمیم به کاهش تعهدات مندرج در قانون اقدامات راهبردی گرفت و این امر منجر به کاهش تعهدات شد. آژانس می آید و گزارش عدم انطباق تهیه می کند و می گوید از وضعیت بی اطلاع است.

دیدگاهتان را بنویسید