خبرگزاری فرانسه گفت که آژانس قطعنامه ای علیه ایران صادر نکرده است

رسانه های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی هستند که آژانس بین المللی انرژی اتمی از صدور قطعنامه محکومیت ایران در نشست شورای حکام این سازمان بین المللی خودداری خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک این خبر را منتشر کرد و نوشت: این اتفاق پس از آن رخ داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین‌هایی مبنی بر نصب مجدد دوربین‌ها در چندین سایت هسته‌ای ایران دریافت کرد.

گروسی روز شنبه از سفری دو روزه از تهران به وین بازگشت.

دیپلمات های غربی در اولین روز نشست شورای حکام آژانس بین المللی در وین، پایتخت اتریش به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ قطعنامه انتقادی علیه ایران در دستور کار نیست.

یک دیپلمات غربی گفت: اما هنوز مشخص نیست که آیا نکات مورد توافق در تهران منجر به پیشرفت واقعی خواهد شد یا خیر.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای حکام آژانس گفت که تیم فنی آژانس به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی گفت: در خصوص اجرای توافقنامه جامع پادمان در رابطه با فردو، پیش از سفر اخیر وی به تهران، روی تعدادی از عناصر توافق شده بود که نیاز به تایید داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران متعهد شده است که اجازه نصب مجدد همه تجهیزات نظارتی نصب شده تحت برجام، از جمله نظارت آنلاین را بدهد و آیا داده‌های تجهیزات نظارتی را ارائه خواهد کرد، گفت: «شاید در بیانیه مشترک متوجه شده باشید. شرایط خاصی وجود دارد که باید مورد توافق قرار گیرند و این مهم است، زیرا ما هرگز انتظار نداریم که این فرآیند یا ظرفیت نظارتی آنطور که بوده کاهش یابد، بنابراین باید در مورد آن و نحوه انجام آن گفتگو کنیم.

وی افزود: ما نظراتی داریم و این بخشی از بحث های فنی است که بعد از سفر من و بیانیه مشترک انجام می شود و تیم فنی نیز به زودی به این منظور به تهران سفر می کند.

وی در خصوص تحقیقات پادمانی نیز با بیان اینکه “همانطور که قبلاً گفتم، هدف حرکت به سمت نتایج ملموس است” گفت: اولاً این امر به عنوان بخشی از تمرین عادی امکان پذیر است. [توافقات] ضمانت بین یک کشور و آژانسی که صرفاً به ایران مربوط نیست باید محرمانه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید