امیر عبدالخیان: در سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس، قرار شد گروسی به تهران سفر کند.

امیر عبدالخیان: در سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس، قرار شد گروسی به تهران سفر کند.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و مذاکرات خوب، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در صورت فشارهای سیاسی بر آژانس پیشرفت خوبی در زمینه مسائل فنی داشته باشد.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در اولین نشست دوجانبه سفر خود به ژنو با پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار پیرامون موضوعات مورد علاقه در روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، تحولات اوکراین و به ویژه آخرین وضعیت مذاکرات برای احیای برجام بحث و تبادل نظر شد.

امیر عبدالخیان با ابراز خرسندی از دیدارهای خوب قبلی با همتای فنلاندی خود در نیویورک و تهران و همچنین از مکالمات تلفنی قبلی فی مابین، از ادامه این رایزنی های دیپلماتیک استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ایران روابط ایران و فنلاند را تاریخی و همراه با احترام متقابل توصیف کرد و افزود: دو کشور در مسیر گسترش روابط حرکت می کنند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، تاکید کرد که ما به شدت مخالف گسترش ناتو و ادامه توافق هستیم. جنگ در اوکراین و علیه به خطر افتادن حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به جنجال‌های غیرواقعی در خصوص صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به محتوای مذاکرات تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون سند غیر قابل اعتمادی برای طرف ایرانی ارسال شد و جمهوری اسلامی ایران آماده برگزاری دور دوم مذاکرات بین تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است که در مجاری مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس شده است.

امیرعبداللهیان بر حمایت ایران از توقف جنگ در اوکراین و بازگشت به گفتگو تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و مذاکرات خوب، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد در صورت جلوگیری از فشار سیاسی آژانس، در مسائل فنی پیشرفت خوبی داشته باشید.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات برای احیای برجام گفت: ما آمادگی داشتیم برجام را احیا کنیم و همه طرف ها را به توافق شهریور سال گذشته بازگردانیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقب آن اشتباه محاسباتی این کشور در خصوص نابسامانی های اخیر داخلی در … ایران باعث شکست در توافق شد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیام‌های رد و بدل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر ابراز امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرف‌ها به توافق در راستای مفاد توافقنامه امضا شده در سال 2015 باشیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین از رویکرد غیرسازنده و محاسبات نادرست چند کشور اروپایی در خصوص ناآرامی های اخیر در ایران انتقاد کرد و به طرف فنلاندی از اقدامات خیرخواهانه ایران در قبال برخی از شهروندان اروپایی که در ناآرامی های اخیر در ایران نقش آفرینی می کنند، اطلاع داد.

امیر عبدالخیان تاکید کرد: برای اروپایی هایی که در ایران هستند یا در چارچوب قانون سفر می کنند مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به شرایط عادی ایران، از عفو عمومی مقام معظم رهبری در رابطه با طرف های ذینفع در حوادث اخیر به طرف فنلاندی خبر داد.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار بر روابط خوب سیاسی دو کشور تاکید و از تداوم تماس ها و گفتگوهای دوجانبه مقامات دو کشور با وزیر امور خارجه ایران ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اوکراین برای اروپا و امنیت این قاره، مواضع و اطلاعات مهم وزیر امور خارجه ایران در خصوص اوکراین و به ویژه موضوع پهپادها را مورد توجه قرار داد و با تشکر از وی افزود: در کنار وزیر هستم. از روابط خارجی اوکراین در این زمینه من صحبت می کنم.

وزیر امور خارجه فنلاند با ابراز خرسندی از نکات و اطلاعات ارائه شده توسط وزیر امور خارجه ایران در خصوص توافق هسته ای و همچنین گفتگوها و همکاری های ایران و آژانس، تاکید کرد که ما خواستار احیای برجام و اجرا و پایبندی همه هستیم. طرفین آن
وزیر امور خارجه فنلاند بر ادامه مذاکرات دوجانبه تاکید کرد و بر علاقه خود برای ادامه این رایزنی ها در آینده تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید