امیر عبدالخیان: روابط تهران و آژانس در مسیر درستی است/ بورل خواستار تسریع اجرای توافق ایران و آژانس شد.

امیر عبدالخیان: روابط تهران و آژانس در مسیر درستی است/ بورل خواستار تسریع اجرای توافق ایران و آژانس شد.

در گفت‌وگوی تلفنی هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان، طرفین درباره احیای برجام، وضعیت اوکراین و همکاری‌های بین‌المللی اتمی گفت‌وگو کردند. آژانس انرژی و جمهوری اسلامی ایران.

حسین امیرعبدالخیان در این تماس تلفنی درباره اوکراین گفت: ما قبلاً درباره ریشه وضعیت فعلی اوکراین و مقاومت ایران در برابر جنگ صحبت کرده ایم.

وزیر امور خارجه آمادگی خود را برای ادامه تلاش های صلح در سفر آتی خود به مسکو اعلام کرد و افزود: غرب به جای تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران، اوکراین را به ارائه مدارک مستند در نشست رسمی هیئت های سیاسی و نظامی دو طرف تشویق کند. گفت و گوی رسمی را جایگزین اتهامات بی اساس و مکرر کرد و خاطرنشان کرد که ایران همیشه طرف صلح بوده است نه جنگ.

امیر عبدالخیان تاکید کرد: روابط تهران و آژانس در مسیر درستی قرار دارد.

وزیر امور خارجه همچنین از جوزف بورل به دلیل پوشش نادرست این خبر و محتوای توییت هایش انتقاد کرد.

جوزف بورل همچنین در این گفتگو بر تلاش های خود به عنوان هماهنگ کننده جمع بندی مذاکرات در وین و ابتکار عملی برای به نتیجه رساندن مذاکرات تاکید می کند. علیرغم اظهارات درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، من از تلاش‌های ایران برای کمک به برقراری صلح در منطقه قدردانی می‌کنم.

بورل همکاری ایران و آژانس را گامی مثبت و آینده‌نگر خواند.

در این گفتگو طرفین به آخرین وضعیت گفت وگو درباره رفع تحریم ها پرداختند.

بورل خواستار تسریع در اجرای توافق بین ایران و آژانس انرژی اتمی شد

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان بر تسریع در اجرای توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل و فصل مسائل پادمانی تاکید کرد.

بورل روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با حسین امیرعبدلاخیان نوشت: همکاری جدی با سازمان هسته ای و اجرای سریع توافق انجام شده ضروری است.

این مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی دیگر از توئیت خود با اشاره به مشکلات داخلی ایران و ادعای دخالت روسیه در جنگ اوکراین، تاکید کرد: از ایران می خواهیم رفتار خود را تغییر دهد.

ساعاتی پیش پارلمان اروپا نیز قطعنامه مداخله جویانه درباره مسمومیت دختران دانش آموز ایرانی را تصویب کرد و به این بهانه بار دیگر بر خواست خود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد.

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران پس از سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، در مورد حل و فصل مسائل پادمان به توافقی دست یافتند که بر اساس آن ایران داوطلبانه خواهد بود. در صورت لزوم به آژانس اجازه می دهد تا فعالیت های بازرسی و نظارت بیشتری را انجام دهد. نحوه اجرای آن در جلسات فنی بین دو طرف توافق خواهد شد.

منابع خبری روز گذشته از احتمال سفر تیم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در روزهای آینده در چارچوب توافق اخیر ایران و آژانس خبر دادند.

لارنس نورمن، خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال دیروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی در توییتر نوشت: مطلع شدم که تیم فنی آژانس آخر هفته عازم تهران خواهد شد. وی افزود: در هفته آینده تصویر روشن تری از روند اجرای توافقات با ایران به دست خواهد آمد.

هفته گذشته، گروسی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت که تیم فنی آژانس به زودی برای شرکت در نشست هایی با ایران درباره حل مسائل پادمان به تهران سفر خواهد کرد.

وی روز گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در وین با بیان اینکه در روزهای آینده راه (روش) همکاری دو طرف مشخص خواهد شد و تیم فنی را برای اجرای این (توافقنامه) اعزام می کنم، افزود: وجود ندارد. دلیلی برای اینکه فکر کنم مشکل دارم البته باید صبر کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید