تحلیل خبرگزاری فرانسه از بازنده اصلی ناآرامی های جاری در ایران

تحلیل خبرگزاری فرانسه از بازنده اصلی ناآرامی های جاری در ایران

روز جدید خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران می نویسد که اقتصاد نیمه شکسته (به دلیل تحریم های آمریکا) و تجارت ایرانی تاوان تداوم اعتراضات و ناآرامی های هفته های اخیر در این کشور را می پردازند.

به گزارش عصر ایران و بر اساس این گزارش: در یکی از بازارهای شمال تهران، از بیش از دو هفته پیش که اعتراضات سراسری در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس آغاز شد، کسبه تاوان سنگینی پرداخته است.

مهدی، مغازه‌دار 53 ساله‌ای که روی چهارپایی در غرفه‌ای که در آن تی‌شرت می‌فروشد نشسته بود، آهی کشید و گفت: «حتی قبل از اعتراضات، به دلیل بحران اقتصادی که تحریم‌های آمریکا به آن دامن زد، وضعیت تجارت مشخص نبود. کشور ما.

مهدی افزود: با اعتراضات اخیر فروش ما به نصف کاهش یافته و مشتریانی که معمولا عصر برای خرید بیرون می رفتند دیگر نمی آیند.

روزها زندگی در مغازه ها و رستوران های بازار تجریش، منطقه ای مجلل پایتخت ایران، به روال همیشه ادامه دارد، اما پس از شب که تظاهرکنندگان به خیابان ها می آیند، بازار سرپوشیده خلوت می شود.

خبرگزاری فرانسه: اقتصاد و مشاغل فقیر ایران بهای ادامه ناآرامی ها را می پردازند.

معترضان لاستیک ها یا سطل های زباله را می سوزانند، با پلیس مقابله می کنند یا از پشت بام ها و پنجره ها شعارهای ضد دولتی سر می دهند.

مرگ امینی 22 ساله که بزرگترین موج ناآرامی های سال های اخیر را برانگیخت، 25 شهریور ماه پس از سه روز دستگیری وی توسط پلیس امنیت اخلاقی به اتهام تخطی از قانون پوشش جمهوری اسلامی اعلام شد.

مهدی توضیح داد: به دلایل امنیتی باید چهار پنج ساعت زودتر مغازه را تعطیل کنم.

خبرگزاری فارس گزارش داد که از آغاز اعتراضات تاکنون حدود 60 نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در اعتراضات شبانه کشته و بیش از 1200 نفر بازداشت شده اند.

بازار تجریش مانند سایر بازارهای ایران معمولاً از صبح باز می شود و تا ساعت 10 شب ادامه دارد.

بهزاد یکی دیگر از مغازه دارانی که سه دهه است کلاه و جوراب و شلوار می فروشد می گوید: بعد از غروب مشتریان مختلفی برای خرید بیرون می آیند.

وی گفت: عده ای هستند که عصرها برای دوری از گرمای روز بیرون می روند، برخی دیگر فقط می خواهند قدم بزنند و افراد مذهبی هم هستند که بعد از نماز خرید می کنند.

الان بخاطر اعتراضات مردم از ساعت 5 بعدازظهر بیرون نمیروند مخصوصا خانمها.

بهزاد توضیح داد: پلیس دستور تعطیلی زودهنگام مغازه ها را نداده است، اما اتحادیه به آنها هشدار داده است که هر گونه خسارت از مغازه های باز به عهده خود کسبه است. آنها هیچ مسئولیتی در قبال آتش سوزی یا آسیب های دیگر نخواهند داشت.”

دیدگاهتان را بنویسید