تحلیل آماری خبرگزاری دولت در روز روشن/ چرا رئیس جمهور جلوی اخبار جعلی را نمی گیرد؟

تحلیل آماری خبرگزاری دولت در روز روشن/ چرا رئیس جمهور جلوی اخبار جعلی را نمی گیرد؟

اگرچه جداول مربوط به تخصیص بودجه تبصره 18 اشتغالزایی در رسانه ها منتشر شده و عملکرد صفر دولت را در تخصیص این بودجه نشان می دهد، اما خبرگزاری دولتی ایرنا متاسفانه با الفاظ توهین آمیز علیه نظام اسلامی شورا در اقدامی سوال برانگیز برای دومین بار در روزهای اخیر آماری را از تخصیص بودجه اشتغال 1400 به عنوان عملکرد سال جاری منتشر کرد.

فاطمه کریمهن: فشار اعتراضات هواداران به مدیران هر دو صنعت سرایت کرده است. هرچند رئیسی می گوید که اغتشاشات برای جلوگیری از پیشرفت کشور رخ داده است، اما تقابل حامیان رئیس مجلس با حامیان رئیس دولت و همچنین دو رئیس دولت نشان از بی نتیجه بودن آن دارد. دلیل اعتراضات است اینکه چه کسی به نام رشادت به دولت سیزدهم شوک درمانی زد و ارز 4200 تومانی را به یکباره لغو کرد، داستان دیگری است. دولت جهادی رهنمودهای نئولیبرالیسم را برای تقویت سرمایه داری فاسد و وحشی اجرا کرد و میانه روها و میانه روهای دولت روحانی برای جلوگیری از فشار بر طبقات فرودست و متوسط، اقتصاد بازار کنترل شده را اجرا کردند.

اکنون اعتراضات نشان می دهد که کدام روش درست است و کدام نادرست؟ بدون نیاز به قلم ساینده تر. بنابراین شاید به نفع جناح رادیکال نباشد که این سوال را مطرح کنند که زنان در خیابان اگر می خواهند روسری خود را بردارند، اما چرا اعتراضات متوقف نشد؟ اما اکنون باید گفت که این عدم پرسش از جای دیگری سرچشمه می گیرد; تشدید درگیری ها بین حامیان دولت و مجلس تا درگیری سران دولت و مجلس: این درگیری تا کجا پیش می رود؟

شاید شروع شرایط جدید را باید در دعوت وزیر نفت به مجلس برای قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره عدم تعادل مصرف گاز خانگی دید. در این جلسه مجلس از بی برنامگی دولت برای جبران نارضایتی ها گلایه کرد و اوجی وزیر نفت پاسخ داد که ما بودجه و قانونی برای رفع این مشکل نداریم. اینجا بود که قالیباف عصبانی شد و به وزیر گفت: «قانونی که مشکل را حل کند.» «البته تصویب شده است و وزارتخانه ها نباید انتظار داشته باشند که از منابع صندوق ذخیره ارزی برای حل همه مشکلاتشان استفاده کنند.»

این ماجرا یک ماه بعد در جریان قرائت گزارش اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال جاری که مربوط به اعطای اعتبارات اشتغال است، تکرار شد. این جلسه که ابتدا با عدم حضور میرکاظمی در سالن و عصبانیت کلیباف و گلایه ها و اعتراضات وی همراه بود، مجددا پس از ارائه توضیحات دو نماینده دولت، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به نوعی طرح و بودجه خود را به مجلس آورد و گفت: در این انتقادات توضیحات لازم اما ناکافی ارائه شده است. خاندوزی وزیر اقتصاد که از زمان آغاز قرائت گزارش در مجلس حضور داشت مورد حمله رئیس مجلس قرار گرفت. کلیباف از خاندوزی شکایت کرد و وی را متهم کرد که تخصیص بودجه اشتغال را پیگیرانه دنبال نمی کند و به نظر می رسد “خسته” است. موضوعی که علیرغم واکنش خاندوزی و رد ادعای «خستگی» قالیباف، به درگیری رسانه ای رسانه های اصلی دولت و رسانه های اصلی مجلس ختم شد. در حالی که خبرگزاری اصلی دولت ایرنا ساعتی پس از پایان جلسه مجلس در گزارشی با انتقاد از پرداخت نشدن بودجه اشتغال، علت پرداخت نشدن بودجه اشتغال را کمبود درآمد برای صفوف خود عنوان کرد. خبرگزاری مجلس در پاسخ نوشت: طبق ادعای قبلی خبرگزاری خاندوزی و ایرنا، سطح درآمدی دولت محقق شده و تنها به دلیل عدم پیگیری و تخصیص اعتبار به سطوحی غیر از اشتغال از جمله هدفمندی یارانه ها بوده است. هزینه، که بودجه اشتغال پرداخت نشد.

در جنگ رسانه ای ایرنا، رسانه های دولتی و خانه ملت، رسانه های مجلس، این درگیری بیشتر نمایان شد، خانه ملت، ایرنا، رسانه رسمی مجلس را به جعل آمار درباره دولت متهم کرد و نوشت: «اگرچه جداول مربوط به تخصیص بودجه، تبصره 18 اشتغالزایی در رسانه ها منتشر شده و عملکرد صفر دولت را در تخصیص این بودجه نشان می دهد، اما متاسفانه با ادبیات توهین آمیز علیه شورای اسلامی، در اقدامی سوال برانگیز برای برای دومین بار در روزهای اخیر آمار تخصیص بودجه اشتغال دولت در سال 1400 بر اساس عملکرد امسال منتشر شد.

پس از این درگیری، در جلسه شورای دولت، ابتدا آقای رایضی به گزارش میرکاظمی مبنی بر ایرادات مجلس مبنی بر عدم ایفای تعهدات دولت در تبصره 18 قانون برنامه بودجه پاسخ داد و خطاب به میرکاظمی گفت که در هر صورت. ، این که در قالب سند بودجه 1401 ابلاغ شده است انجام می شود، این قانون و سازمان برنامه است و وزارت اقتصاد باید برای اجرای آن چاره اندیشی کند اما کمی بعد بلافاصله بعد از خاندوزی پس از درگیری لفظی با کلیباف شبهه درگیری دولت و مجلس و پیگیری اجرای تبصره 18 را تکذیب کرد. قانون بودجه قول همکاری و درک متقابل مجلس را داده بود، رئیس جمهور تصمیم به تغییر جهت داد. چرخ و پشت وزیرش در دولت بایستد. وی در بازدید اخیر خود از سازمان برنامه و بودجه این سازمان را مغز دستگاه اداری و اجرایی کشور توصیف کرد.

البته درگیری قالیبافان و وزرای دولت به ارائه گزارش کمیسیون ها از عملکرد لوازم خانگی ختم نشد. کلیباف با دو انتقاد دیگر از دولت نشان داد که از تمسخر رسانه های حامی دولت که او را به تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده متهم می کنند، هراسی ندارد. وی خطاب به وزیر ارتباطات که برای پاسخ به سوال 70 نماینده در مجلس حضور داشت، گفت: انتظار همه از وزیر ارتباطات این است که یک شبکه اجتماعی واقعا سریع و ارزان داشته باشد. شما باید این مزایا را ایجاد کنید. تضمین امنیت پلتفرم های داخلی بسیار مهم است. انتقال از سکوی بیرونی به درونی به صورت دستوری امکان پذیر نیست، باید یک هجرت با تسهیل و انگیزه برای این انتقال باشد ما کمتر شاهد این تسهیل و انتقال هستیم، برخی دستگاه ها موانعی را قرار می دهند که شایسته نیست. مطمئن باشید، اگر پلتفرم داخلی دارای سرعت و امنیت باشد، همه ما می خواهیم روی آن کار کنیم. پیام رسان های ما باید دسترسی خارجی داشته باشند.

همچنین قالیباف در جریان قرائت دومین گزارش کمیسیون بهداشت درباره اجرای طرح دارویی دولت، خطاب به وزیر بهداشت گفت که با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به مصرف دارو در سال 1390 در دسترس بوده است، اظهار تعجب وزارت کشور را قبول دارم. سیستم های آنلاین برای سال ها

به نظر می رسد کلیباف هر گزارش، سوال و انتقادی که این روزها در مجلس مطرح می شود، فرصت را مناسب می بیند و از عملکرد دولت انتقاد می کند. شاید ادعای رسانه هایی مانند رجا نیوز صحت داشته باشد و قالیباف واقعاً در حال آماده شدن برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آینده است، اما علاوه بر این، انتقاد این روزها از قالیباف ممکن است ناشی از شکست، بحران و ناکارآمدی غیر از قدرت طلبی باشد. از سیستم مدیریتی کشور که تاثیرات آن را مردم در زندگی روزمره خود احساس می کنند، در کاهش تولیدات صنعتی به دلیل تعطیلی گاز به دلیل عدم تناسب مصرف و تولید گاز شهری، در عدم پرداخت وام اشتغال و کارآفرینی در عدم دسترسی به بستر اینترنت به صورت ایمن و پایدار و همچنین عدم امکان تهیه استامینوفن و شربت سرفه از داروخانه ها و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید