خبرگزاری فرانسه: تاثیر ناآرامی های اخیر بر صنعت گردشگری ایران

خبرگزاری فرانسه: تاثیر ناآرامی های اخیر بر صنعت گردشگری ایران

رئیس اتحادیه هتلداران ایران گفت: ضریب اشغال هتل ها اکنون زیر 20 درصد است و دو سوم موسسات مجبور به اخراج کارکنان شده اند.

حوادث و ناآرامی های ماه های اخیر ضربه جدی به صنعت گردشگری ایران وارد کرده است و بسیاری از گردشگران غربی و حتی غیرغربی با توجه به حجم بالای اخبار منفی در رسانه ها و هشدار کشورهای غربی مبنی بر ممنوعیت سفر به ایران، آن را کنار گذاشته اند. ایران از مقاصد خود برای سفر

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری ایران، نظرات چند تن از فعالان و مدیران این حوزه را منعکس کرد و گفتند که وضعیت صنعت گردشگری ایران و جذب گردشگر در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران با عدم حضور گردشگران غربی به دنبال جذب گردشگران چینی و سایر گردشگران از کشورهای همسایه و غیر غربی برای حمایت از صنعت گردشگری خود است.

گردشگران غربی که تنها چند سال پیش به ایران هجوم آوردند، پس از حوادث و ناآرامی های اخیر در آن کشور، دولت هایشان به آنها هشدار دادند که به ایران سفر نکنند و همین امر باعث شد صنعت گردشگری ایران به دنبال جذب گردشگران غیرغربی باشد.

دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران به دنبال روزهای بهتری برای جذب گردشگر از کشورهایی مانند چین و روسیه هستند که روابط خوبی با ایران دارند.

گردشگران غربی از دیرباز به سمت اماکن باستانی و اسلامی ایران، مناظر کوهستانی و فرهنگ هزاره‌ای آن جذب شده‌اند.

گردشگران اروپایی از سال ۲۰۱۵، زمانی که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای تاریخی با قدرت‌های بزرگ، از دهه‌ها انزوا خارج شد، به دیدن ایران علاقه نشان داده‌اند.

در سال 2019 تعداد گردشگران خارجی از ایران به رکورد 8 میلیون نفر رسید و این رشد سریع این امید را ایجاد کرد که تا سال 2025 تعداد گردشگران خارجی به 20 میلیون نفر در سال برسد، اما این روند ادامه پیدا نکرد و به سرعت سقوط کرد. یک سری شکست ناپدید شد.

فرزانه محمدی از راه آهن دولتی ایران به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای در سال 2018، عقب نشینی آغاز شد و ایالات متحده شروع به اعمال مجدد تحریم های فلج کننده اقتصادی کرد.

در سال 2019 (2018)، اعتراضات ضد دولتی کشور را فرا گرفت. در سال بعد، پدافند هوایی ایران یک جت مسافربری اوکراینی را بلافاصله پس از بلند شدن از تهران پس از اشتباه گرفتن آن با موشک کروز آمریکایی سرنگون کرد و ضربه سختی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد.
محمدی گفت: پس از این اتفاقات تلاش ها برای احیای صنعت گردشگری آغاز شد اما اتفاقات اخیر ضربه مهلکی به گردشگری وارد کرده است.

اشاره او به ناآرامی های چند ماه گذشته بود که سراسر کشور را فراگرفته است.

“ایران هراسی”

مریم جلالی، معاون وزیر گردشگری، به خبرگزاری فرانسه گفت که پوشش رسانه های خارجی از ناآرامی های اخیر به “ایجاد فضای ایران هراسی” کمک کرده است.

امیرحسین رحیمی، رئیس علاءالدین تراول، مجری برتر تورهای خصوصی نیز گفت: وقتی رسانه های خارجی مدام تکرار می کنند که در کشور ناآرامی است، مسافران را دلسرد می کند.

رحیمی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات برای احیای برجام به زودی آغاز شود که به ایجاد “محیط توانمندتر” کمک خواهد کرد.

در بزرگ‌ترین ضربه به گردشگری، چند دولت اروپایی اخیراً توصیه‌هایی برای سفر صادر کردند و به شهروندان خود هشدار دادند که از ایران دوری کنند.
فرانسه هشدار داد: با توجه به خطر بالای بازداشت خودسرانه توسط مقامات این کشور، ما به شدت نسبت به هرگونه سفر به ایران هشدار می دهیم.

6 شهروند فرانسوی که تعدادی از آنها توریست هستند در ایران بازداشت شدند.

دولت آلمان نیز در هشدار خود اعلام کرد: خطر واقعی دستگیری خودسرانه و محکومیت به حبس های طولانی مدت در ایران وجود دارد.
محمدی گفت هشدارهای سفر ضربه بزرگی بود. وی گفت: احتمالاً در بهار امسال که پرطرفدارترین فصل سفر به ایران است، گردشگر غربی نخواهیم داشت.

تاثیر اپیدمی کرونا

جمشید حمزه زاده، رئیس اتحادیه هتلداران ایران گفت: اشغال هتل ها اکنون زیر 20 درصد است و دو سوم موسسات مجبور به اخراج کارکنان شده اند.
از دست دادن گردشگران ثروتمند غربی مشکلی جدی برای فروشندگان فرش ایرانی و سایر صنایع دستی است.

به گفته کارشناسان، اپیدمی کرونا در 3 سال گذشته این صنعت را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

داود دقانی، رئیس انجمن محلی با حدود 200 عضو در شهر تاریخی کویری یزد گفت: نزدیک به 80 درصد راهنمایان تور از زمان شیوع همه‌گیری کرونا شغل خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه: تاثیر ناآرامی های اخیر بر صنعت گردشگری ایران

دقانی با یادآوری روزهای رونق گردشگری گفت: زمانی که یزد در سال 2017 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد، تعداد گردشگران به این شهر بیش از 500 درصد افزایش یافت.

جلالی گفت، در تلاش برای احیای این صنعت، ایران در تلاش است تا بازدیدکنندگانی را از کشورهایی مانند عراق و لبنان که “یک دین و فرهنگ مشترک دارند” جذب کند.

اشاره وی به زائران شیعه از سراسر جهان بود که به مشهد مقدس و قم در ایران مشرف می شوند.

ایران همچنین خواهان توسعه گردشگری پزشکی با استفاده از زیرساخت های بهداشتی کارآمد، قیمت های پایین تر و تخصص در جراحی های زیبایی است.

دقانی گفت: در شرایط کنونی صنعت گردشگری ایران به لطف «تعداد کمی گردشگر خارجی از کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه» که روابط خوبی با ایران داشته اند، به حیات خود ادامه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید