جنون، مادر بی خانمان، بقای قسط

جنون، مادر بی خانمان، بقای قسط

روز جدید : 12 تا 25 هزار تن قیمت یک شب بی خوابی در تهران است. خیلی ها به جای اجاره خانه اینجا می خوابند.

روز گذشته گزارش تلخی از وضعیت برخی از هموطنانمان که به دلایلی از جمله فقر و کرایه بالا، شب ها روی صندلی اتوبوس های BRT می خوابند، شبکه های اجتماعی را تکان داد.

در گزارش تجارت نیوز از بارت آمده است: یک بلیط اتوبوس و بارت در روز ۱۴۰۰ تن و در شب ۳۰۰۰ تن است. افرادی که در BIRT می خوابند باید حداقل 15000 تن و حداکثر 24000 تن برای مسیر تجریش – راه آهن بپردازند. «مسیر آزادی – تکرانپارس که طولانی تر است و حداقل 12 هزار تن و حداکثر 18 هزار تن هزینه دارد. یعنی خوابیدن در اتوبوس برای این افراد ماهیانه بین 360 تا 750 هزار تن هزینه دارد.

هنر بی خوابی تنها راه باقی مانده برای برخی است. یک مکان در اتوبوس برای آنها خانه ارزانی در پایتخت است! در این گزارش تاکید شده است که همه اتوبوس های خواب معتاد نیستند، اما برخی شغل و درآمد دارند، اما آنقدر نیست که بتوانند خانه ای در تهران رهن و اجاره کنند. با این حال، آنها باید هر 45 دقیقه یک بار بلند شوند و از اتوبوس پیاده شوند تا به اتوبوس بعدی برسند، هزینه بلیط را پرداخت کنند، سوار اتوبوس جدید شوند و به رختخواب بروند.

گرمای طاقت فرسا شب آنها را وادار می کند تا زودتر سوار اتوبوس شوند. یک راننده غیر نابینا به تجارت نیوز گفت: مدت زمانی که این افراد می توانند بخوابند متفاوت است و بستگی به مدت زمان توقف ما دارد. اما شب است و اتوبوس در اکثر ایستگاه ها توقف نمی کند. اگر مسافران بخواهند در این مدت پیاده شوند، برایشان مهم است، زیرا یک یا دو دقیقه دیگر فرصت دارند.

با این حال روزنامه همشهری در این رابطه می نویسد: اخیراً آنچه در سطح شهر مورد توجه قرار گرفته، حضور اتوبوس های شرکت واحد در میادین مرکزی و شلوغ شهر است که بر روی آن بنرهایی با عنوان اتوبوس های خواب نصب شده است. به گفته احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، این اتوبوس ها در شب های سرد سال به صورت موقت در 20 نقطه شهر برای حمایت از بی خانمان ها مستقر می شوند.

احمدی صدر با اشاره به فعالیت این اتوبوس ها به همشهری گفت: این سازمان برنامه های جامعی را به دستور شهردار تهران برای کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی بی خانمان ها در سطح شهر و همچنین ایجاد کمپ اجتماعی در دستور کار قرار داده است. یکی از آنهاست.» جلسات مفصلی برای این کمپ برگزار شده است تا بتوانیم آن را نظام مند کنیم و اگر کار با دقت انجام شود، بعد از این همه سال شاهد نتیجه مثبت در تهران خواهیم بود. برنامه این است که معترضان تهرانی جمع آوری و جذب شوند. آنها را به مراکزی ببرند، اگر برنامه فرهنگی و آموزشی برای اجرای این طرح ها نداشته باشند، نتیجه ثمربخشی نخواهیم گرفت.

در این فرآیند پس از دریافت برنامه های آموزشی و فرهنگی سم زدایی شده و سپس با آموزش مهارت های لازم فرصت های شغلی برای آنها فراهم می شود. رویکرد «زمستان گرم» نمونه دیگری از اهداف این برنامه است. در واقع افرادی که به دلایلی آسیب دیده اند و خانه و آشیانه ندارند در این پروژه ساماندهی می شوند.» بلند مدت.

گام اول خدمات گشت زنی در مناطق 22 گانه تهران است. خودروها در صورت مشاهده افراد بی خانمان در حال گشت زنی و یا اطلاع از جمع آوری از طریق سامانه 137 در اسرع وقت نسبت به مراجعه و جمع آوری و انتقال آنها به گلخانه ها اقدام می کنند.

از دیگر اقدامات این سازمان در شب های سرد استقرار 20 دستگاه اتوبوس در نقاط شلوغ شهر است تا این افراد بتوانند دسترسی آسان تری به سرپناه در شهر داشته باشند. «این طرح تا زمانی ادامه خواهد داشت که سرما جان و سلامتی کارتن خواب یا معتاد را به خطر بیندازد.

روزنامه خراسان نوشت: اما بر اساس آمار سازمان بهزیستی، خدمات و مشارکت های اجتماعی استان تهران، سال گذشته در شلوغ ترین حالت تنها 80 درصد ظرفیت گلخانه تکمیل شده است. البته نباید فراموش کرد که بر اساس آمارهای غیررسمی در سال 1377 بین 14 تا 15 هزار بی خانمان در تهران وجود داشته است، اما برخی از افراد تمایل به رفتن به رختخواب، خوابیدن، خوابیدن در BRT و … دارند. و به استراحت بروید عدم ورود به گلخانه مشکلی است که شهرداری باید بیشتر به آن توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید