سیاست جنون آمیز تحریمی غرب شکست خورد/ رابطه با آفریقا در اولویت های دولت سیزدهم قرار گرفت


ساعت: 21:30
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892132

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارتباط با کشورهای آفریقایی را از اولویت های دولت سیزدهم خواند و با اشاره به تحریم کشور مالی گفت: سیاست دیوانه وار غرب در تحریم شکست خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی پس از برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری ایران و مالی در باماکو و امضای سند این کمیسیون، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: ایران خواستار توسعه روابط با قاره مهم و زیبای آفریقا است. جناب آقای دکتر رایضی در دولت جدید ایران بر اولویت دادن به روابط با آفریقا به ویژه با کشوری تاریخی و متمدن مانند جمهوری مالی تاکید ویژه دارند.

وی افزود: اینکه امروز من و همکارانم در قالب یک تیم بزرگ از دولت، بخش خصوصی و صنعتگران و بازرگانان ایرانی در باماکو هستیم و جلسات مختلفی را با تیم خوب بانوان و آقایان محترم برگزار کرده اند. همکاران من از امروز صبح، جدیت نشان می دهد. ایران سیاست توسعه هر چه بیشتر روابط با کشورهای مالی را دنبال می کند.

عبدالله دیوپ، وزیر امور خارجه مالی نیز گفت: امیدواریم همکاری های جدید راه های جدیدی را برای ما باز کند و پروژه های اولویت دار در مالی اجرایی شود. به نفع ماست که با یکدیگر و با احترام متقابل کار کنیم.

وزیر امور خارجه بر اجرای مفاد این سند تاکید کرد و افزود: قرار است طی دو سال آینده دومین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در تهران برگزار شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور امیر عبداللهیان در مالی گفت: علاقه مندیم با جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی از جمله سازمان ملل، جنبش غیرمتعهدها و گروه 77 فعالیت های مشترکی داشته باشیم.

دیوپ از نتایج به دست آمده در نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وزیر امور خارجه مالی همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود خاطرنشان کرد: سفر امیر عبداللهیان به باماکو در اولین سفرش به آفریقا برای ما نشانه بسیار مهمی است. من از زحمات آقای دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه ایران به دلیل علاقه مندی آنها به روابط با مالی قدردانی می کنم. نتایج به دست آمده قابل توجه است و ما آنها را به سرعت اجرا خواهیم کرد. زمینه های همکاری بسیاری در کشاورزی وجود دارد. در زمینه دامپروری نیز با توجه به مراتع فراوان در مالی تصمیم بر این شد که در این زمینه همکاری شود و همچنین مقرر شد کارشناسانی از دو کشور در زمینه تولید واکسن فعالیت کنند.

عبدالله دیوپ از واکسن اهدایی برکات از ایران که 100 هزار دوز آن از نظر مالی در این سفر تحویل داده شد، قدردانی کرد و افزود: این هدیه ساخت ایران است و برای ما مهم است.

وی گفت: از نظر سیاسی ایران و مالی نقطه نظرات مشترکی دارند.

* ما نقشه راه مشخصی برای روابط دو کشور داریم

امیر عبداللهیان نیز در این نشست خبری گفت: بسیار خوشحالم که اولین سفرم به قاره آفریقا را از مالی آغاز می کنم. دو کشور روابط تاریخی و دیرینه ای دارند و همکاری های خوبی همواره در سطح روابط دو کشور حاکم بوده است. ایران برای توسعه روابط تا جایی که ممکن است با مالی جدی است و این واقعیت که ما امروز در باماکو هستیم بازتابی از این قصد واقعی تهران است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار خوشحالم که کمتر از 6 ماه میزبان برادرم آقای دیوپ در تهران بودم و در آنجا با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور موافقت کردم و امروز این اتفاق زیبا و اتفاق افتاد. اتفاق مهمی در روابط تاریخی دو کشور است، ما نقشه راه روشنی برای روابط دو کشور داریم. این امر مسئولیت نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در باماکو و تهران را بر عهده دارد و من مطمئن هستم که در پایتخت‌ها، هر دو کشور به پیشبرد این روابط در اسرع وقت کمک خواهند کرد.

امیر عبدالخیان با اشاره به اینکه یکی از عرصه های مشترک دو کشور مبارزه با تروریسم است، خاطرنشان کرد: مالی از وجود تروریسم در برخی نقاط این کشور آسیب دیده است و ایران در این مسیر شهدای بزرگی تقدیم کرده و همچنین دارای تجربه زیادی

وی گفت: همکاری ها را در سازمان های بین المللی تقویت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه به تلاش مالی برای استقلال و ایجاد نوعی توازن و همکاری همه جانبه و دوستانه در عرصه سیاست خارجی و همکاری های بین المللی اشاره کرد و افزود: از نظر ما تلاش دولت و مردم مالی برای حفظ استقلال و اتخاذ آن است. رویکرد مستقل از نفوذ و دخالت دیگران این ستایش است. ما مطمئن هستیم که رویکرد دولت انتقالی فعلی مالی در راستای تامین منافع ملی مالی است و از این رویکرد دولت انتقالی حمایت می کنیم و به همکاری خود در راه حمایت از صلح، امنیت و رفاه ادامه می دهیم. مردم مالی سختگیری مردم و دولت فعلی مالی مرهون تلاش این کشور برای اتخاذ سیاستی مستقل و متوازن در روابط با همه کشورهاست.

امیر عبدالخیان ادامه داد: ما در مسائل مالی جاری به جای تحریم بر روش دیپلماسی و مذاکره تاکید می کنیم. اعمال فشار و تحریم علیه ملت مالی کمکی به حل مشکلات نمی کند و باعث افزایش مشکلات مردم می شود. ما سال ها تحت فشار تحریم های آمریکا و برخی کشورهای غربی هستیم و به مالی توصیه می کنیم از این فرصت برای قدرتمندتر شدن و استقلال خود استفاده کند.

*سیاست جنون آمیز تحریم غرب شکست خورده است

وی گفت: سیاست دیوانه وار تحریم غرب شکست خورده است و ملت ها با استمرار، ثبات و اعتماد به نفس پیش خواهند رفت.

وزیر امور خارجه به فعالیت گروه های تروریستی در برخی از کشورهای غرب آفریقا اشاره کرد و گفت: فعالیت برخی کشورهای خارج از منطقه عامل این وضعیت است. ما معتقدیم که استفاده ابزاری از تروریسم توسط برخی از فعالان غربی باید متوقف شود و به ملت ها اجازه داده شود تا در مورد آینده سیاسی، سرنوشت، استقلال و امنیت خود تصمیم گیری و اقدام کنند.

امیر عبدالاخیان تصریح کرد: در کمیسیون مشترک اخیر بر ارتقای همکاری های دو کشور در موضوعات مختلف از جمله مسائل دفاعی برای انتقال تجربیات مبارزه با تروریسم، آموزش عالی و تحقیقات، مسائل صنعتی و زیرساختی و… توافق کردیم.

وی افزود: برای ملت بزرگ مالی آرزوی بهترین ها را دارم.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران باید مطمئن باشد که در موضوع تحریم از حمایت مالی برخوردار است.
لازم به ذکر است، امیر عبدالخیان همچنین ۱۰۰ هزار دوز واکسن برکت کرونا را به وزیر امور خارجه و دارایی تقدیم کرد.

در نهایت وزیر امور خارجه مالی به امیر عبدالخیان هدیه ای اهدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید