جنگ دعوا و آزمون بی طرفی کمیسیون ابتدایی انتخابات فدراسیون/رئیس سابق فوتبال در آستانه رد صلاحیت!


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884702

علیرغم فشارهای سنگین و فراوان برای عدم مشورت با فیفا؛

به نظر می رسد با وجود فشارهای سنگین و سنگین برای عدم مشورت با فیفا، رئیس سابق فوتبال در آستانه محرومیت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ اگرچه به گفته بسیاری از کارشناسان حقوقی، تاج به دلیل سه دوره عضویت در اتحادیه فوتبال، نمی تواند در انتخابات 17 شهریور شرکت کند، اما فشار زیادی وجود دارد که این مهم را از فیفا نپرسند و کمیته مقدماتی فدراسیون فوتبال این موضوع را اعلام خواهد کرد. حکم در مورد نامزدهای انتخابات پیش رو، بحث های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است که می تواند منجر به برکناری رئیس سابق فدراسیون شود.

انتخاب این تعداد نفر برای هیئت انتخاب اولیه توسط گفی برنامه ریزی شده است و در واقع باید دارای 5 نفر اولیه و 2 نفر علی البدل باشد. موضوعی که تاکنون به آن پرداخته نشده بود، ماده 4 آیین نامه انتخابات بود که می گوید اعضای کمیسیون نباید پست دولتی داشته باشند یا عضو فدراسیون باشند. اکنون در دوره جدید پس از بحث و بررسی های فراوان در جلسات کمیته بدوی، حق رای 2 نفر از اعضای این کمیته سلب و 2 نفر جایگزین شده اند.

در بند 3 اصل 33 قانون اساسی فدراسیون فوتبال آمده است: «هیچ کس نمی تواند بیش از 3 دوره متوالی یا متناوب در هیأت رئیسه فدراسیون حضور داشته باشد». به گفته بسیاری از کارشناسان حقوقی، این بند از اساسنامه به مهدی تاج اشاره دارد و این کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال به دلیل 3 دوره حضور در فدراسیون نمی تواند در این دوره شرکت کند. این در حالی است که برخی با استناد به ماسبق نبودن سوابق مهدی تاج در تلاش برای تایید صلاحیت وی در انتخابات هستند. این موضوع در کمیسیون بدوی انتخابات به محل مناقشه تبدیل شده است.

به نظر می رسد با محرومیت 2 نفر از اعضای این کمیته، جایگاه تاج در این نقل و انتقالات تضعیف شده است، چرا که گلمرضا شاهکرمی و مهدی کردانی از دوستان قدیمی تاج بودند و علی فلاحتی چند شبی در یک برنامه تلویزیونی علنا ​​از رئیس سابق فدراسیون فوتبال دفاع کرد. پیش .. استدلال حبیب الله حبیبی و تقی سیاری در خصوص صلاحیت مهدی تاج در قانون اساسی بر سایر افراد اثر گذاشت و موضوع بند 3 ماده 33 اساسنامه فدراسیون به بحث جدی تبدیل شد.

عده ای مانند علی فلاحتی از اعضای کمیسیون پیش از انتخابات این موضوع را با وضع قوانین عادی کشورها مقایسه می کنند و با توسل به قاعده عدم عطف به ماسبق بودن قوانین، این رای را تفسیر می کنند که شفافیت این بند در اساسنامه فیفا همه چیز را روشن می کند و درک نادرست آن مردم را روشن می کند. در شرایطی که فدراسیون فوتبال بارها و در مورد مسائل مختلف برای رفع ابهامات با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مکاتبه کرده است، این بار نیز طبق روال، چنین پیشنهادی مطرح شد و برخی از اعضای کمیته بدوی نیز تاکید کردند. این موضوع. با این حال، فشارهای زیادی بر طرفداران درخواست فیفا برای تغییر نظر وارد شده است، به طوری که برخی از کمیته مقدماتی از انجام چنین کاری خودداری می کنند.

اما آنچه به بی طرفی کمیته بدوی و سلامت انتخابات کمک می کند پرهیز از هرگونه اقدام مشکوک است. استعلام از فیفا یکی از اقداماتی است که کمیته بدوی فدراسیون فوتبال می تواند برای اثبات بی طرفی خود انجام دهد. با تمام این تفاسیر تصمیم نهایی درباره حضور یا عدم حضور رئیس سابق فدراسیون فوتبال به زودی گرفته می شود و باید منتظر ماند و دید کمیته بدوی با چه دلایلی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید