جنگ پهپادی بین ایران و بازیگران منطقه/ ایران حمله به اصفهان را تلافی کرد

جنگ پهپادی بین ایران و بازیگران منطقه/ ایران حمله به اصفهان را تلافی کرد

جورزلیم پست گزارش داد: برنامه پهپادهای ایران در درجه اول بر پهپادهای کامیکازه متمرکز است. پهپادهایی که ماموریت های یک طرفه را انجام می دهند و خود پهپاد سلاح آن است.

روزنامه اسرائیلی جرزالیم پست در مطلبی کوتاه به بررسی عملیات علیه یکی از مقرهای نظامی ایران در اصفهان پرداخته و علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران در مورد استفاده عامل یا عوامل حمله از میکروپرندگان صحبت کرده است، مدعی شده است. که احتمال زیادی وجود دارد که هواپیماهای بدون سرنشین درگیر بوده باشند.

به گزارش ادماد آنلاین، در بخشی از این گزارش به تاریخچه جنگ پهپادی در منطقه اشاره شده و آمده است:

هواپیماهای بدون سرنشین برای چندین دهه در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گرفته اند. اسرائیل در دهه 1980 پیشگام استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بود. در آن روزها، پهپادها برای نظارت مورد استفاده قرار می گرفتند و وسایل نقلیه بدون سرنشین یا هدایت شونده از راه دور بودند که به طرفین اجازه می داد بدون اینکه خلبانان را به خطر بیندازند، ببینند در میدان جنگ چه اتفاقی می افتد.

پهپادها از آن زمان تاکنون بسیار تکامل یافته اند و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این بدان معناست که پهپادهای بزرگی مانند گلوبال هاوک ایالات متحده وجود دارند که می توانند هزاران مایل در ارتفاعات بالا پرواز کنند، در حالی که پهپادهای میکرو وجود دارند که می توانند توسط سربازان در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرند که زمان پرواز آنها نیم ساعت و برد کوتاهی دارند.

یک تحول بزرگ در دهه های اخیر این است که کشورهایی مانند ایران و چین وارد تجارت هواپیماهای بدون سرنشین شده اند. در حالی که اسرائیل و ایالات متحده قبلاً بر بازارهای جهانی هواپیماهای بدون سرنشین تسلط داشتند، امروزه بسیاری از کشورها در حال توسعه هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

اتفاقی که الان افتاده این است که برنامه پهپادهای ایران بیشتر بر روی پهپادهای کامیکازه متمرکز شده است. پهپادهایی که ماموریت های یک طرفه را انجام می دهند و خود پهپاد سلاح اوست و گفته می شود روسیه از این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده می کند. به گفته منابع غربی، روسیه پهپادهای ایرانی را وارد کرده و از آنها برای هدف قرار دادن اوکراینی ها استفاده کرده است که بیشتر به غیرنظامیان آسیب می رساند. این امر منجر به تقویت اتحاد روسیه و ایران شده و این نگرانی را ایجاد کرده است که ایران ممکن است در ازای این پهپادها فناوری دیگری از مسکو دریافت کند. این همکاری می تواند برنامه های موشکی و هسته ای ایران را تقویت کند.

جورجالیم پست در ادامه ادعا می کند که اسرائیل که سال ها با تهدیدهای ایران مواجه بوده، اکنون ترس خود را موجه می بیند و امروز دیگر کشورها می دانند که تهدید پهپادهای ایرانی قابل توجه است. پهپادها اکنون کشتی‌ها در خلیج عمان، عربستان سعودی و خلیج فارس و اسرائیل و همچنین نیروهای آمریکایی در سوریه را تهدید می‌کنند. اخیراً پهپادها یک پادگان آمریکایی در سوریه را هدف قرار دادند و گمان می‌رود گروه‌های طرفدار ایران پشت این حمله باشند.

ادعاها مبنی بر استفاده ایران از پهپاد برای حمله به اصفهان حاکی از آن است که در حال حاضر از پهپادها در سراسر منطقه استفاده می شود و در یک حادثه نادر می توان از پهپادها برای هدف قرار دادن یک کارخانه مهمات مرتبط با جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایران استفاده کرد. این بدان معناست که ما وارد دورانی می‌شویم که در آن دولت‌ها از پهپادها علیه پهپادها استفاده می‌کنند، جایی که جنگ‌های پهپادی شامل نبرد هواپیماهای بدون سرنشین در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین است. در چنین شرایطی هر کشوری سعی می کند از این فناوری و قابلیت در جنگ های منحصر به فرد استفاده کند.

در گذشته، رسانه های حامی جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان را به میزبانی اسرائیلی ها و تهدیدی برای ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی آذربایجان متهم کرده بودند. این بدان معناست که ایران با شک به باکو می نگرد. همچنین متحدان ایران در عراق در گذشته نیز ادعاهای مشابهی در مورد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین از آذربایجان داشته اند. گاردین در سال 2019 گزارش داد: «گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق می‌گویند که اسرائیل از هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب شده از آذربایجان برای حمله به اهدافی در شمال و بخش‌های مرکزی این کشور – مناطقی که مقامات منطقه می‌گویند مراکز ترانزیتی هستند، استفاده کرده است.»، برای ارسال سلاح به ایران. مواضع نزدیک اسرائیل

جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر در منطقه داغ شده است و تهدیدات هواپیماهای بدون سرنشین علیه کشورها افزایش خواهد یافت و همچنین شایعات بیشتری در مورد مکان و نحوه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین افزایش خواهد یافت.

این وضعیت به سردرگمی بیشتر در ایران می انجامد و همچنین ممکن است به تلاش ایران برای انتقام از حادثه اصفهان دامن بزند. ایران احتمالاً از پهپادهای خود برای هر نوع تلافی استفاده خواهد کرد. در گذشته ادعا شده بود که ایران از پایگاه های پهپادی خود در چابهار به کشتی ها در خلیج عمان حمله کرده است.

اکنون قابلیت ها و استفاده گسترده از پهپادها در خاورمیانه به این معنی است که تنش ها و نبردهای بیشتری با این سامانه ها صورت خواهد گرفت. از جمله بسیاری از حوادث که نوع سلاح مورد استفاده و عاملان حملات ناشناخته است.

به عنوان مثال، ایران می تواند پهپادهای خود را به یمن، لبنان، سوریه و عراق صادر کند و به نیروهای نیابتی اجازه استفاده از آنها را بدهد. کاری که او با روسیه انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید