پکن تهدید کرد که در برابر آزمایش کووید-19 مسافران چینی را تلافی خواهد کرد

وی تصریح کرد که پکن با الزامات سفری که چندین کشور پس از موج گسترده کووید-19 در چین اتخاذ کرده اند، مشکل دارد و تهدید به مقابله به مثل کرده است.

مائو در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: محدودیت‌های اعمال شده از سوی برخی کشورها برای ورود مسافران چینی پایه علمی ندارد و غیرقابل قبول است.

وی گفت: ما شدیدا مخالف استفاده از کووید 19 به عنوان بهانه ای برای اهداف سیاسی هستیم و بر اساس اصل عمل متقابل با آن برخورد خواهیم کرد.

این اظهارات شدیدترین واکنشی است که از زمان شروع محدودیت ها در خارج از چین دیده شده است.

چندین کشور از جمله کانادا، فرانسه، اسپانیا، ژاپن و بریتانیا شرایط آزمایش را برای مسافران چینی وضع کرده‌اند.

ایالات متحده به «فقدان داده‌های اپیدمیولوژیک و توالی ژنوم ویروسی کافی و شفاف گزارش‌شده توسط جمهوری خلق چین» برای الزامات آزمایش منفی خود برای مسافران هوایی چینی اشاره کرد که از این هفته اجرایی می‌شود.

سایر کشورها و گروه ها، از جمله سازمان بهداشت جهانی، نگرانی های مشابهی را در مورد آمار و داده های چین ابراز کرده اند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه با مقامات چینی ملاقات کردند و خواستار “به اشتراک گذاری منظم داده های واقعی در زمان واقعی در مورد وضعیت همه گیر شناسی” شدند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است که توالی ویروس، مدیریت بالینی و ارزیابی تاثیر اقدامات خود برای جلوگیری از شیوع این ویروس را با سایر کشورهای جهان و سازمان‌های فعال در این زمینه به اشتراک بگذارد.

در بیانیه آمده است که از دانشمندان چینی دعوت شده است تا با شبکه های متخصص تحت رهبری WHO در مورد کووید-19، از جمله شبکه مدیریت بالینی کووید-19، همکاری نزدیک تری داشته باشند.

الزامات آزمایش برای مسافران از چین پس از آن است که این کشور سیاست سختگیرانه “کووید صفر” خود را کاهش داد و گفت که از 8 ژانویه مسافران خارج از کشور پس از ورود به چین نیازی به قرنطینه نخواهند داشت.

اما چین موج عظیمی از کووید-19 را تجربه می‌کند که گفته می‌شود تا حد زیادی کمتر گزارش شده است و این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که سطح بالای انتقال ویروس (در چین) می‌تواند منجر به ظهور یک سویه جدید و خطرناک‌تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید