حداقل حقوق و مزایای کارگران بازنشسته چقدر است؟

حداقل حقوق و مزایای کارگران بازنشسته چقدر است؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میم و برخوار سوال خود را از صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص علت پرداخت حداقل حقوق و مزایا به کارگران بازنشسته اعلام کرد.

وی افزود: موضوع برای بررسی در هیات مدیره مطرح و سپس به عنوان کمیته تخصصی برای بررسی به کمیته اجتماعی ارجاع شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: بر اساس ضوابط وزیر باید برای تشریح سوالات در کمیسیون مربوطه حاضر شود و در صورت قانع کننده بودن، سوال از دستور کار خارج می شود و در غیر این صورت سوال مطرح می شود. به کمیته میز ریاست مجلس ارجاع شد تا در جلسه علنی بررسی شود.

خلاصه سوال: چرا مصوبه ای برای عدم کاهش حقوق و مزایای کارگرانی که پس از پایان خدمت در وضعیت اخراج قرار می گیرند وجود ندارد؟ آیا تا حدودی از آسیب های اجتماعی و اقتصادی محافظت می شود؟

شرح سوال:
کارگرانی که سال‌ها در سازمان‌ها، شرکت‌ها و برخی گروه‌ها مشغول به کار هستند و به دلیل وضعیت استخدامی در واحدهایی مانند حراست و حتی پست‌های بالاتر، مبلغ زیادی از حقوق آنها بابت حق بیمه کسر و به حساب سازمان اجتماعی واریز شده است. سازمان حراست به طور ناگهانی در سال های اخیر به دلایلی از جمله تعطیلی محل کار و یا به صورت اخراج و پس از پایان یافتن امکان دریافت بیمه بیکاری پس از گذشت سی سال با وجود اینکه بیمه های بالایی می پردازند کاهش یافته است. بازنشسته با حداقل حقوق و مزایا؛ آنها اکنون با مشکلات معیشتی مواجه هستند و آسیب پذیر هستند.

حال سوال اینجاست:

1. چرا تصمیمی اتخاذ نمی شود که کارگرانی که بدون اختیار در شرایط پایان کار قرار می گیرند از حقوق و مزایای حداقلی برخوردار نباشند و در معرض آسیب های اقتصادی- اجتماعی قرار نگیرند؟
2. چرا باید این گروه از کارگران مشمول حداقل افزایش تعدیل شوند؟ چرا مبلغ 5000 ریال برای هر سال سابقه خدمت بالای 20 سال بر اساس سنوات مستمری بگیران بیمه اجتماعی تعیین می شود که انصافاً نسبت به افراد دارای حق بیمه 20 تا 35 سال ندارد؟

دلیل تفاوت مستمری فردی که دارای 35 سال سابقه بیمه با فردی با 20 سال سابقه کار است، در نهایت از سال دوم برقراری مستمری ماهیانه 75000 ریال به پرداخت 15 سال سابقه پرداخت می شود. حق بیمه، تفاوت در حقوق بازنشستگی وجود دارد.

بر اساس ماده 207 آیین نامه داخلی مجلس، هر نماینده مجلس می تواند از وزیر مسئول در مورد وظایف وی در امور داخلی و خارجی کشور سوال کند. سؤال باید نوشته و بیان و توسط نماینده در فرم مخصوصی که توسط هیئت مدیره تهیه و به هیأت مدیره تهیه و به هیأت مدیره ارائه می شود، ارائه شود و هیأت مدیره موظف است بلافاصله سؤال را به کمیته تخصصی مربوطه ارسال کند.

دیدگاهتان را بنویسید