حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

روز جدید : رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان 4 میلیون و 200 هزار تن است.

اجرای مستمر همسان سازی حقوق و افزایش میزان مستمری تامین اجتماعی از درخواست بازنشستگان این سازمان است چرا که این گروه خواهان رفع تبعیض بین خود و مستمری بگیران لشکری ​​و کشوری هستند.

بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان بیمه گر موظف است نسبت به افزایش مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان به نسبت هزینه زندگی اقدام کند. این افزایش باید در فواصل زمانی معین حداقل سالی یک بار و با تصویب هیات وزیران انجام شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در بین مستمری بگیران کشور حداقل دریافت کنندگان وجوه کشوری و لشکری ​​کم است و این در حالی است که 60 درصد از جمعیت مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقل مستمری بگیران هستند.

به گفته دهقان کیا، میانگین حقوق بازنشستگان لشکری ​​بالاتر از میانگین حقوق بازنشستگان کشوری و میانگین حقوق ایالتی از بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر است.

حقوق بازنشستگان با حداقل دستمزد با 20 سال سابقه کار با خانواده و 2 فرزند در سال 1377 یک میلیون و 600 هزار تن بود که پس از دو مرحله همزمان در سال جاری به 3 میلیون و 900 هزار تن افزایش یافت. کسانی که 30 سال سابقه دارند 4 میلیون و 200 هزار تن هستند.

تامین اجتماعی ماهانه 5000 میلیارد تن کسری بودجه دارد

بیمه امسال بیش از 17 هزار میلیارد تن حقوق به مستمری بگیران پرداخت کرده و ماهیانه 5 هزار میلیارد تن کسری حقوق دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مجلس در قانون بودجه 1400 بودجه ای را برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است که تقریبا برای مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​انجام شده است، اما برای مستمری بگیران تامین اجتماعی انجام نشده است.

وی گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 حدود 90 هزار میلیارد تن بدهی عمومی به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کردند تا دولت بتواند با واگذاری سهام و پرداخت تعهدات، سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند.

به گفته رحیم زارع، در سال 1401 سقف حقوق بازنشستگان کشوری 5 میلیون تن تعیین شد.

دیدگاهتان را بنویسید