سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401+ وضعیت یکسان سازی دستمزد بازنشستگان

سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401+ وضعیت یکسان سازی دستمزد بازنشستگان

روز جدید پس از کش و قوس های فراوان، ماه گذشته دولت سیزدهم حداقل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی را 57 درصد و برای بازنشستگان سایر رده ها 10 درصد افزایش داد. مصوبه ای که پس از آن با اعتراض و انتقاد مستمری بگیران مواجه شد.

پس از انتقادها، ابراهیم رئیسی دستور رسیدگی به مشکلات بازنشستگان را صادر کرد اما مدتی نگذشت که وزیر کار از سمت خود استعفا داد و کار این دستور به سرپرست جدید واگذار شد. در نهایت با تاخیر این موضوع در وزارت کار؛ مجلس دولت را تایید کرد.

در همین راستا کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه آیین نامه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را مغایر اصل 96 قانون کار تشخیص داد. رئیس این کمیسیون همچنین گفت که بر اساس اصل 138 تصمیم را لغو و مشکل را به دولت اعلام کردند.

اما این تصمیم مجالس به مذاق دولت خوش نیامد و دبیرخانه هیات اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که کمیته تطبیق مجلس موضعی برای لغو مصوبات هیات وزیران ندارد. میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس ضوابط، شورای دولت باید حقوق بازنشستگان را تصویب کند که این کار را هم کرده است و شورای تطبیق باید به مجلس نظر کارشناسی بدهد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه شد؟

سرانجام محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که در جلسه ای که اواخر خرداد ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور، برخی از اعضای دولت و نمایندگان بازنشستگان برگزار شد، گفت: مقرر شد سازمان تدارکات در حدود اختیارات خود جامعه پرداخت غرامت را به تناسب حقوق در نظر بگیرد.

اما او نگفته است که حدود اختیارات این سازمان چقدر است، مزایای آن چقدر است و از چه فرمولی برای تعدیل حقوق بازنشستگان استفاده می شود.

با این حال، به نظر می رسد وعده تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت جبرانی به عنوان تعدیل دستمزد، وعده تحقق زودهنگام نیست و بازنشستگان همچنان بر اساس فرمول خرداد ماه دستمزد تیرماه را دریافت خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید