سرنوشت یکسان سازی حقوق بازنشستگان در پایان سال

سرنوشت یکسان سازی حقوق بازنشستگان در پایان سال

دبیر اجرایی خانه کار قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست تا زمان اجرای 25 درصد باقیمانده همسان سازی مستمری کارگران را مشخص کنند.

وی با اشاره به اینکه چرا مستمری بگیران کارگری باید به دنبال وصول همه مطالبات خود باشند، تصریح کرد: در حالی که مستمری بگیران کارگری از دو سال قبل منتظر پرداخت 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند، همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از سال گذشته اجرا می شود. آغاز هر سال برای جبران تورم و گرانی.

محمد کعب عمیر با اشاره به باقیمانده 25 درصدی همسان سازی حقوق مستمری بگیران گفت: سازمان تامین اجتماعی در بودجه 1401 مصوب کرد که بلافاصله پس از افزایش حقوق، همسان سازی اقدامات و احکام بر اساس افزایش حقوق و سطح بندی صادر شود.

وی گفت: امسال 75 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شده اما 25 درصد باقی مانده که ظاهراً به فراموشی سپرده شده است.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس، یکسان سازی و پرداخت معوقات مستمری بگیران را حق قانونی آنها دانست و افزود: این 25 درصد جدا از حقوق آنهاست و سازمان بیمه گر نباید از شرط 25 درصد باقیمانده همسان سازی غافل شود. با این تحلیل که حقوق بعد از آن افزایش یافته است.

کعب عمیر ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم و گرانی بی رویه اقلام ضروری، دستمزدها کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد و روز به روز شاهد کوچک شدن توده های مردم هستیم. بنابراین در چنین شرایطی درست نیست که مستمری بگیران به دنبال افزایش حداقل حقوق خود باشند.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس گفت: 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق باید قبل از بلند شدن صدای بازنشستگان پرداخت شود و برای تحقق مطالبات خود منتظر بلند شدن صدای این قشر نباشیم.

رئیس کمیسیون صندوق های بازنشستگی مجلس تاکید کرد: قرار است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در اسرع وقت مابقی معادل 25 حقوق را به بازنشستگان پرداخت کنند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به افزایش 40 درصدی سهم صندوق های بازنشستگی در لایحه بودجه 1402 اظهار امیدواری کرد که حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه تعدیل شود.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به افزایش 40 درصدی سهم صندوق های بازنشستگی در لایحه بودجه 1402 اظهار امیدواری کرد که حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه تعدیل شود. انجام شده و تلاش می شود اجازه اعتراض بازنشستگان داده نشود.

اما یکسان سازی و تناسب حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ همسان سازی به این معناست که حقوق بازنشستگی که کمترین حقوق را در گروه شغلی خود دارد به حقوق فردی که بیشترین درآمد را دارد نزدیکتر باشد. در لایحه تناسب حقوق کارمندان و مستمری بگیران چه نوشته شده است؟ در صورت تصویب این لایحه، افزایش دستمزدها به تدریج انجام خواهد شد. این بدان معنی است که کسانی که درآمد کمتری دارند، حقوق خود را بیشتر افزایش می دهند.

یکی از نکاتی که در صحبت های زارع وجود دارد به امید او به یکسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه مربوط می شود. این در حالی است که یکی از مرزهای لایحه دولت سیزدهم امسال مربوط به همین موضوع بود. طرح جامع هفتم هنوز در مجلس مطرح نشده و زمزمه هایی مبنی بر تمدید برنامه جامع ششم از سوی دولت به سال آینده شنیده می شود. این در حالی است که ابراهیم رئیسی پیش از ارائه این لایحه صریحا در مجلس گفته بود که برنامه هفتم به زودی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. به هر حال ما آذر ماه را پشت سر گذاشتیم اما هنوز از این پنج سالگی خبری نیست. این به این دلیل است که دولت باید در شهریورماه (یا اوایل مهرماه) 1400 لایحه از برنامه هفتم توسعه را به مجلس تقدیم می کرد و طبق آئین نامه داخلی مجلس تا پایان خردادماه، این لایحه را به مجلس ارائه می داد. اما پیش از این، محمدتقی فیاضی، تحلیلگر بودجه در تماس با تجارت نیوز در اسکایپ گفت: «به دلیل تاخیر دولت، لایحه برنامه هفتم در مجلس مطرح نشد. اما عدم اعتقاد راسخ دولت به برنامه پنج ساله و برگزاری انتخابات در سال 1400 تاثیری در این تاخیر نداشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در عین حال خاطرنشان کرد: حقوق بازنشستگان به تناسب تعدیل شده و این گروه ها هم اکنون پیگیر یکسان سازی باقی مانده حقوق خود هستند. در عین حال این سوال مهم از سوی فعالان کارگری مطرح شده است که چرا مستمری بگیران کارگری بخواهند به تک تک مطالبات خود دست یابند؟ چرا که کارگران بازنشسته منتظر پرداخت 25 درصد باقیمانده معادل سازی دستمزد از دو سال قبل هستند. این در حالی است که همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی ها اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید