یکسان سازی حقوق بازنشستگان نمی تواند شکاف بین درآمد و هزینه بازنشستگان را اصلاح کند

یکسان سازی حقوق بازنشستگان نمی تواند شکاف بین درآمد و هزینه بازنشستگان را اصلاح کند

اگرچه دولت مدعی است که حقوق بازنشستگان از بودجه دولتی و تامین اجتماعی همسان سازی شده است. اما بازنشستگان این صندوق ها می گویند که این افزایش حقوق نمی تواند هزینه سبد زندگی آنها را در برابر تورم والنگار پوشش دهد.

تناسب حقوق مستمری بگیران موضوع بند «ب» ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه بود که طی این برنامه سازمان تأمین اجتماعی موظف به اجرای تناسب حقوق بازنشستگان است.

اگرچه قبل از همسان سازی صندوق های بازنشستگی اجرا می شد، اما بر اساس مصوبه هیأت امنای تامین اجتماعی، در سال 1402 با افزایش 21 درصدی، 25 درصد مطالبات مستمری بگیران پرداخت شد که بر اساس داده های مراکز تحقیقاتی، این افزایش در دستمزد به دلیل همسان سازی حتی به 50 درصد هم نمی رسید تا بتواند هزینه های بازنشستگان را تامین کند. در این میان بازنشستگان بیشترین کاهش قدرت خرید را داشته اند.

بر اساس محاسبات شورای عالی کار، سبد معیشت در سال گذشته 14 میلیون تومان برآورد شده بود و امسال این سبد تنها در سه ماه از ابتدای سال به 15 تا 16 میلیون تومان رسیده است.

اکنون حداقل دستمزد و حداقل مستمری بسیار کمتر از این رقم است و بر این اساس باید اذعان داشت که شکاف عمیقی بین دخل و خرج بسیاری از خانوارهای ایرانی از جمله مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. واقعیت تلخ این است که برابری نمی تواند شکاف بین درآمد و هزینه بازنشستگان را برطرف کند.

علیرضا حیدری، کارشناس کار: در صورتی که درآمد صندوق های بازنشستگی از محل وصول حق بیمه، تعهداتی که دولت و سایر مجموعه ها به صندوق ها دارند به موقع پرداخت نشود و نقدینگی آنها تامین نشود، با چالش مواجه می شوند. .

این یک واقعیت است که مستمری بگیران به فقرا رفاه می دادند. افزایش سطح عمومی قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی به دلیل رکود تورمی و همچنین تحریم های اقتصادی منجر به کاهش سرانه مستمری بگیران در گروه های غیرخوراکی از جمله تفریحات، خدمات درمانی و غیره شد. به شدت و درآمد آنها به سمت مواد غذایی هدایت می شود. نکته جالب اینکه در رده محصولات غذایی مستمری بگیران، فقر سرانه برای گوشت قرمز و سفید مشاهده می شود. روز گذشته اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرد که مصرف سرانه مرغ در ایران 6 کیلوگرم کاهش یافته است. این نشان دهنده کاهش سهم این ماده پروتئینی در سبد خانوارها است. البته بیش از یک دهه است که بازنشستگان تنوع در کارنامه خود ندیده اند.

Hump ​​up hump این مشکل زمانی آشکارتر می شود که صندوق های بازنشستگی نیز در معرض ورشکستگی کامل قرار گیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ردپای دولت‌ها در این موضوع به وضوح نمایان است و سایه سیاست‌های وحشتناک آنها بر اقتصاد در خواب زمستانی سنگینی می‌کند. در این دوره، تغییر منابع و نابرابری گسترده در توزیع آنها، سیاستمداران را مجبور به عدم پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی کرد.

این امر باعث شده است که صندوق های بازنشستگی که زمانی برچسب بین نسلی می زدند، اکنون به دولت وابسته باشند. در حالی که همین دولت ها با سوءمدیریت آنها را به قلک خود تبدیل کردند و در طول سالیان سال از آنها شیره خوردند.

به گفته نعمت الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، بیش از 92 درصد منابع این صندوق توسط دولت تامین می شود و این موضوع به رویه تبدیل شده است.

به گفته میرهاشیم موسوی، صندوق تامین اجتماعی به دلیل عدم پرداخت 40 هزار میلیارد تومان حق بیمه و در بخش دولتی 500 هزار میلیارد تومان با عدم تعادل منابع و هزینه ها مواجه است.

نمی توان آینده روشنی را برای صندوق های بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی متصور شد. در صورتی که وزیر کار قبلا اعلام کرده بود که امیدی به احیای صندوق های بازنشستگی نیست و از این پس برای این صندوق ها عزاداری خواهیم کرد.

«مرثیه» وزیر کار درباره صندوق های بازنشستگی

همین دو سه روز پیش، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، انگار دیگران عامل اصلی سقوط صندوق های بازنشستگی هستند، بدون اینکه مستقیماً از سوء مدیریت دولت صحبت کند، اعلام کرد که «فریاد» را خوانده است. ” از صندوق های بازنشستگی خیلی زودتر . سلطان مرتضوی در همایش موسوم به روز ملی کارگر گفت: ضریب حمایتی صندوق های بازنشستگی اکنون به نیم درصد رسیده و در بهترین حالت تنها صندوق تامین اجتماعی است که ضریب حمایت آن 4.4 درصد است.

18 صندوق بیمه ای در کشور به عنوان متولیان اصلی بیمه، درمان و بازنشستگی فعالیت می کنند که سازمان بیمه اجتماعی با چهار میلیون و 100 هزار مستمری بگیر بزرگترین سازمان بیمه گر و صندوق بازنشستگی کشوری دومین سازمان بیمه گر با بیش از یک نفر است. میلیون و 700 هزار مستمری بگیر تعداد مستمری بگیران را توزیع کردند.

به نظر می رسد سرمایه های کارگران تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی که در این صندوق ها پس انداز کرده اند به باد رفته و اکنون فقط گرد و غبار باقی مانده است.

به گفته علیرضا حیدری، کارشناس مسائل کارگری، در صورتی که درآمد صندوق های بازنشستگی از محل وصول حق بیمه، تعهداتی که دولت و سایر مجموعه ها در قبال صندوق ها دارند به موقع انجام نشود و نقدینگی آنها تامین نشود. با چالش ها روبرو شود

سازمان تامین اجتماعی سال هاست که با بحران کمبود نقدینگی مواجه بوده و از طریق تسهیلات، فروش اوراق و تعهداتی از این دست نرخ سودی که به آنها پرداخت می کند بالای 30 درصد است.

با این اوصاف نمی توان آینده روشنی را برای صندوق های بازنشستگی به ویژه صندوق تامین اجتماعی متصور شد. در صورتی که وزیر کار قبلا اعلام کرده بود که امیدی به احیای صندوق های بازنشستگی نیست و از این پس برای این صندوق ها عزاداری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید