یکسان سازی حقوق بازنشستگان تنها منجر به برابری در فقر بین بازنشستگان و کارگران می شود

یکسان سازی حقوق بازنشستگان تنها منجر به برابری در فقر بین بازنشستگان و کارگران می شود

در این گزارش آمده است: بازنشستگی و حقوق بازنشستگی مناسب به کفایت مزایای دوران بازنشستگی بستگی دارد، بنابراین کفایت بازنشستگی یکی از مولفه‌های اصلی تامین اجتماعی تلقی می‌شود، اما اقتصادهای تورمی مانند ایران بر خلاف حقوق بازنشستگی عمل می‌کنند، دلیل آن تعدیل‌های دوره‌ای است. در کنار سیاست‌های تناسبی، تلاش برای حفظ حقوق بازنشستگان در برابر تورم است و قانون‌گذار برای حمایت از قدرت بازنشستگان تحت فشار گروه‌های اجتماعی است، زیرا در شرایط تورم همواره قدرت خرید حقوق بازنشستگان کاهش می‌یابد، اما مهم این است که یکسان‌سازی شود. حقوق بازنشستگی باید با ثبات صندوق بازنشستگی در تعامل باشد. موضوعی که در برنامه ششم توسعه مطرح شد این بود که دولت و سازمان تامین اجتماعی موظف شدند حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و ارتش و سازمان تامین اجتماعی را تعدیل کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: به منظور برقراری انصاف و رفع تبعیض بین کارگران و مستمری بگیران، منابع مورد نیاز برای تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی و دولت مجوز آن را در قالب قانون بودجه سالانه اخذ کرد. قوانین بودجه سال های 96-96 وی در این سه سال تنها به دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری ​​بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان اعتبار اعطا کرد. با اجرای دو مرحله همسان سازی صندوق های بازنشستگی کشوری و ارتش، به طور میانگین حقوق و مزایای مستمری بگیران از این دو صندوق حدود 86 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر علاوه بر این افزایش، با آغاز سال 1400 میزان افزایش مستمری مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری ​​در قانون بودجه سال 1400 به میزان 25 درصد تعیین شد و در سال 1401 یک مرحله تناسب تعیین شد. علاوه بر افزایش سالانه انجام شد.

در این گزارش آمده است: میانگین مستمری مستمری بگیران در سال 1400 نسبت به سال 1397 افزایش قابل توجهی داشته است، اگرچه هدف از اجرای این سیاست ارتقای سطح کفایت مستمری بازنشستگان بوده است، اما تامین اعتبار همسان سازی از طریق منابع دولتی ناپایدار انجام شده و به همین دلیل دامن زده است. نابرابری مالی دو صندوق و عمیق تر شدن وابستگی آنها به بودجه عمومی. از سوی دیگر، همسان سازی 90 درصدی میانگین کسور بازنشستگی کارکنان معادل، مغایر با احتساب تأمین بوده و مستمری بازنشستگی باید متناسب با سهم آورده فرد و بر اساس حقوق دریافتی در دوران اشتغال وی باشد. این مشکل چالش و بحران دیگری را در کشور و منابع ارتش ایجاد کرد.

تناسب مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: در پی اجرای طرح همسان سازی مستمری بازنشستگان در دو صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح، زمینه هایی برای افزایش احساس تبعیض در بین مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به وجود آمده است. ارائه شده است. در این راستا تامین اجتماعی نیز نیاز به منابع قابل توجهی برای تعدیل مستمری بازنشستگان داشت که مقرر شد با پرداخت بدهی های کشوری به تامین اجتماعی تامین شود که تامین منابع ناپایدار برای تعهدات پایدار تامین اجتماعی بود که در این زمینه وارد شد. قابل اجرا در سال 1398 و میانگین مستمری بازنشستگان طی سالهای اجرای این برنامه به طور متوسط ​​24.5 درصد در سال افزایش یافته است اما در سال 1400 پس از اجرای طرح سهمیه بندی بیشترین افزایش (34.9 درصد) مشاهده شده است.

بار مالی مطلق تناسب در تامین اجتماعی، کل مبلغ پرداختی ماهانه به مستمری بگیران پس از اجرای مواد (96 و 111) قانون تامین اجتماعی و تناسب مرحله اول و دوم در سال 1400 حدود 3 میلیون و 600 هزار مستمری بگیر که بالغ بر 167 هزار میلیارد تومان بود نسبت به اسفند 1397 که 104 همات بود، تقریبا 60 درصد افزایش داشت و نسبت به اسفند 1397 که 60 همات بود، تقریباً 180 درصد افزایش داشت.

بحرانی به نام تورم مستمری

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: بررسی قوانین مربوط به نظام بازنشستگی نشان می دهد که تعدیل حقوق بازنشستگان این سازمان مغایر با قوانین نیست، بلکه به دلیل هزینه های مستمری است که در سال جاری به این سازمان تحمیل می شود. در سال های آینده می تواند به نفع بیمه گذاران فعلی باشد، این سازمان با مشکلاتی مواجه است.

هر چند سال یک بار دولت ها برای احیای گسترده حقوق بازنشستگان بدون توجه به اصول و ضوابط مقرر اقدام به یکسان سازی حقوق بازنشستگان می کنند و مستمری بگیر حقوقی را دریافت می کند که هرگز پرداخت نکرده است. این مشکل از یک سو منجر به تورم برای صندوق‌های وابسته به بودجه عمومی (با تعمیق کسری بودجه) شد و از سوی دیگر موجب تشدید بحران در صندوق‌های بازنشستگی و افزایش بار مالی بر دوش دولت شد. در صورت ادامه روند تورمی، کفایت حقوق بازنشستگان مطلوب ارزیابی می شود. به عبارت دیگر به این شرایط دور باطل تورم حقوق بازنشستگان و دستمزدها گفته می شود. با همه این تفاسیر، سهمیه بندی مستمری تأمین اجتماعی علیرغم فشاری که بر بودجه عمومی وارد می کند، تأثیر قابل توجهی بر کفایت بازنشستگی نداشته و محافظ مناسبی در برابر تورم نبوده است.

در پایان این گزارش آمده است: نامناسب بودن حقوق بازنشستگی صندوق های بازنشستگی نشان دهنده این واقعیت است که حقوق و دستمزد کارکنان نیز کفایت نمی کند و به عبارتی کارگران فقیر مستمری بگیر فقیر می شوند. به عبارت دیگر، سیاست سهمیه بندی و یکسان سازی مستمری بازنشستگان در خوشبینانه ترین حالت، فقر فقر را در بین بازنشستگان و مستمری بگیران برقرار می کند.

استخدام شده است

دیدگاهتان را بنویسید