آغاز یکسان سازی حقوق بازنشستگان با کارگران

آغاز یکسان سازی حقوق بازنشستگان با کارگران

رئیس کل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به یکسان سازی حقوق بازنشستگان با کارگران گفت: امسال با سازمان برنامه ریزی جلساتی داشتیم و از آنها خواستیم که سهام تخصیص یافته را به این منظور واگذار کنند و سهامی را به آنها بدهند که می توانند. در اسرع وقت بازخرید شود یا سهام را برگرداند و 9 به آنها پول نقد بدهید تا بتوانیم با منابعی که به دست می آوریم مطالبات بازنشستگان را برای نیمه دوم سال 2019 پرداخت و ساماندهی کنیم.

نعمت الله ترکی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به یکسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: در جذب، استخدام و فعالیت کارکنان دولت مشمول دو قانون بودیم. یکی از آنها بحث قانون نظام هماهنگی است تا سال 1385 که تمام قوانین و مقررات دولت در مورد امور استخدامی و استخدامی برای رسیدگی به حقوق و مستمری بود. تقریبا تا سال 2006 هیچ مشکلی نداشتیم.

وی با بیان اینکه از سال 1385 قانون مدیریت خدمات کشوری جایگزین قانون نظام هماهنگ خواهد شد که دارای 15 فصل و 128 ماده است… بنابراین فردی که به موجب این قانون مدیریت خدمات کشوری به سمت دستگاه اجرایی منصوب می شود، مشمول کلیه شرایط قوانین و آئین نامه های مندرج در این قانون خواهد بود.

ترکی افزود: ماده 109 قانون خدمت به صراحت بیان می کند که «از تاریخ تصویب این قانون، حقوق کلیه مستمری بگیران، سربازان، مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​که بازنشسته یا از کارافتاده یا فوت شده اند از پایان سال 1397 به دست می آید. در صورتی که کمتر از نتیجه باشند ضریب ریالی که با توجه به شاخص بهای تمام شده در بودجه سنواتی پیش بینی می شود مطابق ماده 125 و اعداد مندرج در جداول بندهای (الف) و (ب) دارای افزایش می باشد. ) این ماده و تبصره های آن. بنابراین این بند در ماده 109 می گوید اگر شخصی قبل از سال 1384 بازنشسته شود مشمول شرایط مقرر در قانون می شود. حتی در آنجا برای هر یک از بازنشستگان و شاغلان گروه های شغلی مشخص شده است.

وی افزود: از سال 1385 به بعد این قسمت از قانون برنامه – برابر آنچه در قانون آمده، در سنوات بودجه یا پرداخت هایی که برای کارکنان داشته است – از آن تاریخ در قانون برنامه ششم توسعه اعمال می شود. تقریباً در قانون برنامه ششم توسعه بند و اصلاحیه ای درج شده است که دیگر بحث تملک نیست بلکه تعدیل حقوق کارگران است. طبق ماده 30 مقرر شده است حقوق مستمری بگیران معادل 90 درصد معادل حقوق کارمندان باشد. این بدان معنی است که این باید از سال 1996 تا 2019 اعمال شود. این امر بر اساس آنچه در این سال ها از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان مدیریت اعلام شد و بر اساس مستندات مشخص شده است، بنابراین مرحله اول تناسب حقوق بازنشستگان با شاغلان در بودجه سال 1395 با اعتباری بالغ بر 3400 میلیارد تومان انجام شد. تصویب و پیوست شد.

ترکی ادامه داد: این اتفاق به ترتیب در سال های 1397 و 1398 و نیمه اول 2019 رخ داد و 90 درصد از درآمد مستمری بگیران با قشر کارگری تعدیل شده و همچنان پرداخت می شود، اما بخشی از مستمری بگیران کشور به اضافه 6 گروه از مردم. از جمله متناسب نبودند، از نیمه دوم سال 1398 معادل 3600 میلیارد تومان معوقه طلب دارند. علاوه بر 15 درصدی که طبق محاسبات جدول سازمان برنامه، طبق قانون باید نسبت به برخی موسسات که در قالب دستورالعملی به صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1398 گزارش دادند، حقوق افزایش می یافت. بنابراین، به عنوان مثال، VMU مجبور شد 1.15٪ به حقوق اضافه کند و دستورات آنها نیز صادر می شود اما اجرا نمی شود. چنین تعهداتی در برخی دولت ها شکل می گیرد اما در دولت بعدی باید انجام شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در سال 1401 رقمی معادل 9 هم برای تناسب در نظر گرفته شد، گفت: در نیمه دوم سال 1401 بررسی کردیم و دیدیم که 230 هزار نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی 1.15 درصد بوده اند. افزایش دستمزد و ضمانت آن جاری بود و ما در اسفند 1401 آن را از صندوق تامین کردیم اما هنوز معوق است. به همین منظور جلساتی را با سازمان برنامه برای شناسایی و اعطای 9 طرح درخواستی تعدیل در 6 ماهه دوم سال 1398، 1400 و 1401 برگزار کرده ایم.

ترکی تصریح کرد: در سال 1401، 9 حمت در قانون بودجه گنجانده و ابلاغ شد، اما برای توزیع آن، چون در سال 1401 پولی نبود، اعلام شد که این 9 حمت از طریق سهام خریداری و از طریق بورس به 9 فقره فروخته می شود. باید در چرخه جیره بندی تلاش کرد. در سال 1401 با سازمان خصوصی سازی تفاهم نامه و تفاهم نامه و قراردادی در این راستا بستیم.

وی ادامه داد: در سال 1402 با سازمان برنامه ریزی جلساتی داشتیم و با توجه به اینکه درخواست مستمری بگیران یک درخواست قانونی است و باید محقق شود، درخواست کردیم که یا بحث سهام را جابه جا کنید، یعنی آن بخشی از سهام که ممکن است در اسرع وقت منحل شود. در این عرصه بگذاریم یا سهام را برگردانیم و 9 سجاف نقدی برای تسویه مطالبات شش ماهه دوم سال 1398 در حوزه بازنشستگی کشوری و چند گروهی که از دستگاه های اجرایی مطالبات دارند، با وجوهی که اخذ می کنیم، پرداخت کنیم. سازماندهی کنیم و مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری بحث تناسب یکی از موضوعاتی است که می خواهیم در برنامه هفتم اجرایی شود چرا که باید میزان افزایش دستمزد کارکنان نیز برای مستمری بگیران در نظر گرفته شود، گفت: در صورت افزایش افزایشی. برای شاغلین در سال 1403 معادل همان تعداد در نظر گرفته شود تا بازنشستگان را دوباره شامل شود و آنها را پیگیری کردیم.

وی با اشاره به تلاش مسئولان از جمله رئیس جمهور و وزیر کار برای تحقق این مشکل افزود: در یک ماه گذشته جلساتی با سازمان برنامه ریزی داشته ایم و همه تلاش می کنیم به نوعی این منابع را تامین کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: در هفته جاری با کارشناسان جلسه خواهیم داشت و به نظر می رسد تا مردادماه بتوانیم آن را تا قبل از شهریور نهایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید