حذفی لیگ بزرگ بسکتبال که فقط چند روز به طول انجامید/ توفارکان رفت و برگشت!

ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922725

بازگشت تیم آذرشهری از لیگ برتر بسکتبال پس از انصراف

با تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال یک تیم از جدول مسابقات حذف شد اما پس از چند روز به مسابقات بازگشت!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ توفرکان آذرشهر تیم جدید لیگ برتر بسکتبال است. تیمی که فصل گذشته قهرمان لیگ یک شد و به لیگ برتر رسید اما اتفاقاتی که در این فصل برای این تیم افتاد جالب و عجیب است. با این اتفاقات از سوی فدراسیون از جدول مسابقات حذف و به نوعی محروم شدند اما این حذف تنها چند روز طول کشید و دوباره به لیگ برتر بازگشتند!

این تیم در هفته هجدهم لیگ برتر به مصاف صنایع هرمزگان رفت که در اعتراض به دقیقه پایانی داوری از ادامه مسابقه امتناع کرد و داور این دیدار برای این تیم ضرر فنی اعلام کرد. سرمربی تیم توفرکان هفته گذشته در رقابت با صنایع هرمزگان در اعتراض به برخی مشکلات حاشیه ای در فاصله یک دقیقه مانده به پایان بازی، بازیکنان خود را از زمین مسابقه حذف کرد. این مشکل باعث شکست فنی این تیم شد.

پیش از این در هفته سوم لیگ برتر مقابل شهرداری گرگان، قهرمان فصل گذشته، از سفر به گرگان خودداری کرده و در زمین حضور نداشتند و با جریمه فنی جریمه شده بودند، به همین دلیل با تصمیم شهرداری گرگان از گردونه مسابقات کنار گذاشته شدند. فدراسیون

طبق قانون، هر تیمی که دو نقص فنی دریافت کند از لیگ محروم خواهد شد. عجیب اینکه توفرکان دو فصل پیش در اواسط راه از دور رقابت ها کنار رفت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که 18 هفته از این مسابقات می گذشت و 11 تیم دیگر به مصاف توفرکان رفته بودند. بر این اساس و به دلیل حذف این تیم، تغییراتی در وضعیت سایر تیم ها و جدول رده بندی ایجاد شد که البته تغییر محسوسی در تیم ها به همراه نداشت.

معاذی پور: تصمیم ما قانونی بود

پس از جلسه کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال برای رسیدگی به تخلفات تیم آذرشهر توفرکان، با رای کمیته تیم تفرکان از جدول لیگ حذف شد. محسن معزی فر دبیر فدراسیون بسکتبال در این خصوص گفت: روز پنجشنبه جلسه ای برگزار کردیم و رای نهایی به اتفاق آرا برای حذف این تیم از لیگ برتر صادر شد. طبق قانون هر تیمی که دو باخت فنی داشته باشد از لیگ برتر حذف می شود، توفرکان هم چنین شرایطی داشت و طبق قانون عمل کردیم.

دبیر فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: توفارکان در دیدار با شهرداری گرگان حضور نداشت و در بازی با صنایع هرمزگان نیز یک دقیقه مانده به پایان بازی، مربی تیم توفرکان بازیکنان خود را از زمین خارج کرد که منجر به یک مسابقه شد. ضرر فنی علیرغم تاکید سرپرست و داوران که به سرمربی تیم تفرکان گفته بودند شما ضرر فنی دارید و ممکن است از لیگ حذف شوید، قانون را رعایت نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که گویا مسئولان تیم توفرکان ضرر فنی را قبول نکرده اند، گفت: اگر استدلال و دلیلی دارند می توانند به کمیته انضباطی سازمان لیگ ارائه کنند اما در تصاویر مشخص است. چه شد این سوال هم اتفاق افتاد واضح و شفاف است اما آماده دریافت و بررسی مدارک آنها هستیم تا حقی ضایع نشود.

معزیفر در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر رای وجود دارد؟ وی تصریح کرد: طبق قوانین عمل کردیم و فدراسیون مجری قانون است مگر اینکه مالک باشگاه شکایت کند و موضوع به کمیته انضباطی برگردد.

مدیر بسکتبال توفرکان: اعتراض می کنیم; خطای فنی اشتباه داور بود

حبیب برزگر مدیر بسکتبال توفرکان در خصوص اخراج تیم توفرکان آذرشهر از لیگ برتر بسکتبال به دلیل دریافت دو باخت فنی گفت: تا پایان بازی با صنایع هرمزگان در بازی حضور داشتیم و اگر ضرر فنی داشتند این بود. اشتباه داور بعد از بازی با ناظر مسابقه هم صحبت کردم و او گفت سوت زده شده و مشکلی وجود ندارد. اگر بازی نکنیم و باخت فنی داشته باشیم، اصلاً به زمین نمی رویم.

و ادامه داد: اگر قرار بود ضرر فنی باشد چرا همان موقع به ما اطلاع ندادند و نتیجه مسابقه را روی سایت فدراسیون قرار ندادند؟ اعتراض خود را در این زمینه اعلام کرده ایم و مجددا نامه دیگری ارسال خواهیم کرد.

مدیر تیم توفرکان در مورد مشکلات مالی این تیم گفت: واقعیت این بود که قرار نبود در این فصل حضور داشته باشیم اما نمایندگان شهرستان به من قول دادند که از ما حمایت کنند اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. هیچ ریالی به ما نداده اند. تا الان بیش از 10 میلیارد از جیب خودم برای تیم خرج کرده ام و اگر لیگ برتر را ترک کنیم دیگر وارد این ورزش نمی شوم. این تیم برای شهر آذرشهر است و همه باید کمک کنند و من به تنهایی نمی توانم تمام بار تیم را به دوش بکشم.

تصمیم فدراسیون وتو شد. بازگشت تیم حذف شده به لیگ!

هفته گذشته دیدار تیم توفارکان در هفته هجدهم لیگ برتر بسکتبال منجر به تشکیل کمیته انضباطی برای این تیم و حتی حذف آن از جدول مسابقات شد، البته چند ساعت پس از این تصمیم و ابلاغ آن. تصمیم دیگری در مورد نگرش این تیم گرفته شد..

با احتساب دو باخت توفرکان آذرشهر مقابل صنایع هرمزگان و شهرداری گرگان، کمیته انضباطی رای به حذف این تیم از لیگ برتر داد اما پس از اعتراضات مطرح شده در این خصوص، تصمیم دیگری در جلسه هیات مدیره لیگ گرفته شد. سازماندهی در این راستا تا توفرکان به لیگ برتر بسکتبال بازگردد. به این ترتیب سازمان لیگ با ثبت برد و باخت توفرکان این تیم را به لیگ برتر بازگرداند. این تیم با 2 برد و 16 باخت در انتهای جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارد.

نصرالله جعفریان رئیس سازمان لیگ بسکتبال در این خصوص گفت: طبق قوانین اگر تیمی در زمین حاضر نشود دچار شکست فنی می شود و اگر دو شکست فنی برای تیمی به ثبت برسد. آن تیم از دور رقابت ها حذف می شود بازیکنان تیم توفرکان در بازی هفته گذشته در زمین حاضر شدند و حتی چهار کوارتر نیز به میدان رفتند اما به دلایلی نخواستند بازی را به پایان برسانند.

وی ادامه داد: بنابراین ضرر فنی آنها به دلیل کمبود زمین حساب نمی شود. علاوه بر این، با بررسی قوانین فیبا در مورد خطاهای فنی، برای ما مشخص شد که حذف به دلیل دو خطای فنی در رویدادی مانند لیگ برتر اعمال نمی شود. بنابراین رای صادره در خصوص محرومیت توفرکان از لیگ برتر باطل است و این تیم می تواند به مسابقات خود در لیگ برتر ادامه دهد.

رئیس سازمان لیگ بسکتبال تاکید کرد که تیم توفرکان آذرشهر طبق برنامه روز دوشنبه در هفته نوزدهم لیگ برتر به مصاف نابوگ اراک خواهد رفت.

جالب است که جعفریان چند روز پیش و در آستانه جلسه کمیسیون انضباطی فدراسیون بسکتبال نظر دیگری داده و گفته بود: اصلا چنین سوالی وجود ندارد که بخواهیم به مصلحت فکر کنیم. طبق قانون با تیم متخلف برخورد می کنیم و درست نیست که کاری نکنیم چون برنامه به هم ریخته است.

دیدگاهتان را بنویسید