حذف لاتاری خودرو تا پایان سال/ افزایش 280 درصدی تولید خودروهای کامل


ساعت: 11:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902827

وزیر صمت در خصوص لغو قرعه کشی خودرو گفت: در ایران خودرو خیمه لغو شده و تارا نیز به زودی لغو می شود. البته قرعه کشی خودرو تا پایان سال لغو می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر حراست با حضور در برنامه خط مقدم حذف قرعه کشی خودرو گفت: محصولات سایپا از قرعه کشی حذف شدند. در ایران خودرو هایما منتشر شده و تارا به زودی عرضه می شود. البته قرعه کشی خودرو تا پایان سال لغو می شود. علاوه بر این، طرح تولید و واردات شرکت در کنار هم می تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

فاطمی امین در خصوص واگذاری خودروسازان گفت: براساس دستور رئیس جمهور باید تا پایان شهریورماه برای واگذاری خودروسازان تصمیم گیری می شد. واگذاری مهم است، اما اگر واگذاری اشتباه انجام شود، چند سال دیگر شرکت ها با انبوهی از بدهی ها مانند هپکو به دولت واگذار می شوند. خودروسازان 100 برابر هپکو هستند و اگر چالشی در زمینه واگذاری وجود داشته باشد، 100 برابر می شود. قیمت گذاری این شرکت های خودروسازی انجام شده و 700 ابلاغ رسمی کارشناسی در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: باید به نحوه واگذاری این شرکت ها برای اصلاح ساختار صنعت خودرو توجه شود که برای این منظور به مدل 6 لایه رسیدیم. در خصوص واگذاری این شرکت ها نیز در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی هستیم.

فاطمی امین در ادامه به تولید به عنوان مهمترین شاخص در اقتصاد اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار در 3 ماهه نخست امسال رشد تولید در بخش صنعت 5.1 درصد بوده است. در 5 ماهه نخست سال جاری، شاخص تولید در شرکت های صنعتی بورسی 6.7 درصد رشد داشته است.

امسال خودروی معیوب در پارکینگ نداریم

وی با اعلام اینکه امسال خودروی معیوب در پارکینگ نداشتیم، افزود: در فولاد 10 درصد، خودروهای سواری کامل 280 درصد، اتوبوس و وانت 140 درصد و کانتینر 13 درصد افزایش تولید داشته ایم. تولید نفت منفی بود اما کمبود واحد نداشتیم و این نشان می دهد که این محصول پارسال قاچاق بوده است.

وزیر صامت افزود: میزان مصرف برق در صنایع 13 درصد افزایش یافته و این نشان دهنده رشد تولید است.

وی با تاکید بر اینکه صادرات ما همیشه به نفت گره خورده است و نفت بر تراز تجاری خارجی و بودجه دولت تاثیر می گذارد، تصریح کرد: اکنون به نقطه ای رسیده ایم که تراز تجاری کشور بدون نفت به صفر نزدیک می شود، به گونه ای که در 6 سال آینده تراز تجاری کشور بدون نفت به صفر می رسد. در ماه اول سال 26 میلیارد دلار واردات و 24 میلیارد دلار صادرات داشتیم.

فاطمی امین گفت: تمرکز ما باید بر صادرات کالاهای دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و کاتالیست باشد. همچنین صادرات از نظر ارزشی 13 درصد در 6 ماهه نخست امسال رشد داشته اما رشد صادرات کالاهای تولیدی 30 درصد بوده است.

وی همچنین به معاهده شانگهای اشاره کرد و افزود: یک چهارم مساحت زمین، 40 درصد جمعیت جوان جهان، یک سوم رشد اقتصادی جهان و بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده انرژی جهان در کشورهای عضو شانگهای و کشورهای عضو است. این چیزها به شانگهای قدرت تصمیم گیری می دهد. باید بین المللی باشد نه منطقه ای.

فاطمی امین گفت: پس از اینکه پیشنهاد عضویت ما دو بار در شانگهای رد شد، امسال پذیرفته شد. ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ما کمک می کند تا کار را توسعه دهیم. پیشنهاد ایجاد کانال مالی بدون دلار و یورو شد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. البته اوراسیا نیز مهم است و تعرفه بین کشورهای عضو صفر است. همچنین امسال 9 دور مذاکره انجام شد و حداکثر ظرف یک سال به اوراسیا خواهیم پیوست.

وزیر صمت با بیان اینکه معدن نقطه شروع تولید است و در این بخش در شناسایی و اکتشاف ذخایر معدنی عقب هستیم، گفت: اکتشاف درستی در کشور نداشته ایم. ذخایر سنگ آهن تا 15 سال آینده بیشتر مورد اکتشاف قرار نگرفت. اقدامات از مهرماه سال گذشته شروع شد و مناطق کشور را به 3 قسمت تقسیم کردیم و تا سال 1403 در مناطق 1 و 2 ذخایر معدنی باید اکتشاف شود.

فاطمی امین افزود: باید به سمت پردازش بیشتر برویم. در حال حاضر خام فروشی مواد معدنی یک درصد است که منطقی است اما به جای بلوک فولادی باید ورق صادر کنیم. تمرکز ما بر صادرات هر چه بیشتر کالاهای معدنی با ارزش افزوده است. البته ما مین های غیر فعال هم داریم که باید سریعتر فعال شوند.

4000 معدن غیر فعال در بخش غیر معدنی و معادن مصالح ساختمانی وجود دارد

وی با بیان اینکه 4 هزار معدن غیرفعال در بخش غیرفلزی و معادن مصالح ساختمانی داریم، گفت: در دسته اول معادن فلزی همه معادن بزرگ به جز یک معدن فعال هستند اما 50 درصد معادن مصالح ساختمانی غیرفعال هستند. در شرف حراج معادن غیرفعال هستیم که از روز شنبه آغاز شده و بیش از 5000 پروانه بهره برداری به مزایده گذاشته شده است.

وزیر صامت اعلام کرد: سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان از حقوق معادن دولتی و امسال 19 هزار میلیارد تومان وصول شد. در معادن فلزی مانند مس و سنگ آهن به جز یک معدن غیرفعال به دلیل تخلف، تمامی معادن فعال و حتی بیش از ظرفیت معدنی خود هستند. در معادن غیرفلزی مانند سیلیس 20 درصد معادن غیر فعال داریم. در زمینه مصالح ساختمانی که بیشتر معادن کوچک هستند، غیرفعال های زیادی داریم و یکی از پروژه های ما فعال سازی معادن کوچک است.

رشد 100 درصدی تولید ماشین آلات در 6 ماهه اول سال جاری

فاطمی امین با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست امسال تولید ماشین آلات معدنی 100 درصد رشد داشته است افزود: 9 پروژه راه اندازی شده که یکی از آنها نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی است و در عین حال. ، نوسازی و بهسازی ماشین آلات نیز در دستور کار قرار دارد. با مساعدت بانک مرکزی 50 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه های صنعتی اختصاص می یابد. تمرکز ما بازسازی ماشین آلات واحدهاست که باعث افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید می شود.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به مدیریت هوشمند اگر فضای داخلی وزارتخانه را تغییر ندهیم این اتفاق نمی افتد. در داخل وزارت کشور سیستم نظارتی طراحی کرده ایم که تمامی متغیرهای کلان در حوزه صنعت، معدن و تجارت را رصد می کند و بر اساس آن برنامه ریزی می کند. البته، ما به معیارهای عملکرد تجاری دست می‌یابیم که به کارکنان DoS کمک می‌کند تا هوشمندانه عمل کنند و بر اهداف تمرکز کنند.

وزیر صنعت افزود: در این سامانه تمام داده هایی که دولت باید در حوزه امنیتی بداند داشبورد و ساماندهی می شود. مثلا قیمت پت در بورس کالا چقدر است و روزانه رصد می شود. از طریق این سامانه طی سال گذشته بازار فولاد تنظیم شده است. زمانی که 3 ماه آینده را پیش بینی می کنیم باهوش هستیم. از 300 تابلوی سامانه نظارت، 170 تابلو تکمیل شده و تا پایان آبان ماه آماده می شود. در اقتصاد دانش بنیان، وزارتخانه باید دانش بنیان باشد.

240 میلیون قطعه یدکی کد رهگیری دارد

وی همچنین درباره سامانه کل معاملات توضیح داد و افزود: سامانه کل معاملات توسعه و تکمیل شده است. مثلا کد رهگیری اجرا شد و امروز 240 میلیون قطعه یدکی دارای کد رهگیری است. در سامانه شفافیت فروشگاهی 5600 فروشگاه اطلاعات ثبت کرده اند و تا پایان سال به 200 هزار فروشگاه ارتقا می یابد که از احتکار و گران فروشی جلوگیری می کند.

وزیر صمت با اعلام اینکه روندها برای رسیدن به افق 1404 مثبت است، گفت: سال گذشته هدف صادرات 45 میلیارد دلار بود اما به 48 میلیارد دلار رسیدیم. امسال 50 میلیارد دلار در خطر است و تا پایان سال به بیش از این رقم خواهیم رسید، صادرات 75 هزار میلیارد دلاری تا سال 1404 در خطر است که با تغییر ترکیب صادرات به این رقم خواهیم رسید.

دیدگاهتان را بنویسید