شرایط حذف لاتاری خودرو + جزئیات تعیین تکلیف واردات خودرو اعلام شد

شرایط حذف لاتاری خودرو + جزئیات تعیین تکلیف واردات خودرو اعلام شد

روز جدید رضا فاطمی امین وزیر صنعت امروز در حاشیه روز صنعت و معدن در خصوص وضعیت واردات خودرو گفت: آیین نامه واردات خودرو فردا در جلسه شورای دولت مشخص می شود.

روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 1401 واردات خودرو پس از تلاش فراوان آزاد شد. به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شبهه انحصاری، تعدیل قیمت خودرو و جبران کمبود تولید در حد نیاز بازار صورت گرفت.

این آیین نامه در 10 بند تنظیم و به تصویب شورای دولت رسید. شرط سقف دلار در مقررات واردات خودرو حذف شده و واردات خودرو مشمول تعرفه می شود. در حال حاضر با گذشت دو ماه از انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، هنوز مفاد آن به تصویب نرسیده است.

شرایط حذف لاتاری خودرو چیست؟

سیدرضا فاطمی امین نیز در جمع خبرنگاران گفت: در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودرو ناتمام به ثبت رسیده است.

وی افزود: برنامه ای که این وزارتخانه در سال جاری از خودروسازان گرفت، تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو است که 98 درصد آن برنامه در بهار امسال محقق شده است. همانطور که قبلا گفته شد، وزارت صلح در نظر دارد تا قرعه کشی خودرو را در سال 1401 حذف کند، هرچند این عبارت به درستی در برخی رسانه ها مطرح نشده بود و از ابتدا تصمیم بر این نبود که قرعه کشی از ابتدای سال لغو شود، اما تا این امر به تدریج و در طول سال اتفاق خواهد افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای حذف قرعه کشی چند کار باید انجام شود که اولین آن بهبود تولید است زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900 هزار دستگاه در سال گذشته و در مقابل تقاضای تولید است. بیش از 1500000 یک دستگاه باعث ایجاد شکاف و اختلال در بازار خودرو شد.

فاطمی امین با بیان اینکه هرچه در سال 1401 جلوتر می رویم، تولید خودرو افزایش می یابد و این شکاف بین تقاضا و عرضه کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: امسال تولید بیشتر خودروهای پژو 206 و همچنین تارا و تارا در دستور کار قرار گرفته است. خودروهای شاهین چهار برابر سال گذشته تولید خواهد شد. محور دوم حذف قرعه کشی واردات خودرو است که ضوابط آن تدوین شده و به زودی به تصویب دولت می رسد. برآورد ما این است که بخشی از نیاز بازار از طریق واردات تامین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین نامه واردات خودرو شرایط و ضوابط متعددی وجود دارد که اولین آن وجود خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی است و یکی دیگر از شرایطی که در مجلس نیز تصویب شد، لزوم انتقال فناوری.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی مانند فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است. ما مخالف فروش خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قوانینی وجود داشته باشد تا کار درست و اصولی انجام شود. در عرضه اخیر محصول یکی از خودروسازان، کار به درستی انجام نشد و از این رو عرضه آن لغو شد.

فاطمی امین درباره تعطیلی برق صنعتی نیز گفت: در سال های اخیر باید سه هزار مگاوات سرمایه گذاری در حوزه برق انجام می شد که این کار انجام نشد. به عنوان مثال در بلوک های واقع در شهرهای صنعتی این استراحت ها یک روز در هفته خواهد بود.

وی گفت: این مشکل و قطع برق در صنعت سیمان موجی ایجاد کرد و قیمت هر بسته سیمان به صورت کاذب به 43 هزار تومان رسید اما با برق رسانی به بلوک ها اکنون به کمتر از 36 هزار تومان رسیده است. .

فاطمی امین تاکید کرد: امسال در زمینه تولید برق نمی توانیم کار خاصی انجام دهیم و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم اما در میان مدت و بلندمدت ساخت بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه انجام شده است. توسط واحدهای صنعتی و معدنی راه اندازی شده است.”

وی در خصوص اعتراض بخشی از زنجیره فولاد به قیمت های ثابت افزود: بخش زیادی از ضرایب قیمت در بورس کالا تعیین می شود اما برای تعیین دقیق قیمت ها و ضرایب با بورس کالا مذاکره کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید