اعلام برنامه وزارت صمت برای حذف قرعه کشی فروش خودرو در چند روز آینده / با حذف حاشیه سود ، بازار خودرو تثبیت می شود

زمان: 14:57
منتشر شده در: 1400/07/18
کد خبر: 1774861

سخنگوی کمیته صنایع مجلس در مصاحبه با دانا اعلام کرد:

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برنامه وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو افزایش تولید است ، گفت: باید منتظر اعلام رسمی وزیر صمت در روزهای آینده برای لغو ماشین های قرعه کشی “

روح الله جانی عباسپور ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا ، خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی ؛ وی در مورد وعده وزارت صمت مبنی بر لغو قرعه کشی فروش خودرو گفت: وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن تشریح سازمان صنعت خودرو ، تاکید کرد که به دنبال راهی برای افزایش تولید خودرو برای رسیدن به این هدف است. به

وی خاطرنشان کرد: در برنامه وزارت صمت پیشنهاد حذف قرعه کشی با افزایش تولید و پوشش نیازهای واقعی بازار توسط خودروسازان مطرح می شود ؛ البته ، برای دستیابی به این هدف ، باید در نظر داشته باشیم که مواد اولیه محصولات خودرو با قیمت رایگان از بازار داخلی خریداری می شود؛ بنابراین منطقی است که دولت اجازه دهد فروش این محصولات به صورت غیرقانونی با قیمت بازار آزاد و هزینه تمام شده به فروش برسد.

عباسپور گفت: اگر دولت اجازه دهد خودرو به صورت رایگان فروخته شود ؛ با حذف شورای رقابت از بحث قیمت گذاری اجباری ، تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد از بین می رود. با حذف تفاوت قیمت ، جذابیت سرمایه گذاری هنگام خرید خودرو کاهش می یابد. امروزه مردم برای سودآوری خودرو می خرند ، اما با حذف این سود ، بازار به ثبات نسبی دست می یابد.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد و بین قیمت کارخانه و بازار 100 میلیون تن تفاوت وجود داشته باشد ، التهابات بازار خودرو برطرف نمی شود.

وی ادامه داد: حذف قیمت سفارش باعث کاهش حاشیه سود در بازار می شود ، البته خودرو باید با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد. با کاهش این حاشیه سود و تأثیر آن بر کاهش تقاضا ، قرعه کشی به راحتی حذف می شود و خودرو مستقیماً به مصرف کننده فروخته می شود.

سخنگوی کمیته صنعت و معدن مجلس توضیح داد: «قیمت دوگانه خودروها باعث شده است که مردم خودروها را بر اساس نیاز خود خریداری نکنند و از نظر سرمایه برای سودآوری خریداری کنند. به عنوان مثال ، با نگاهی به آمار ، می بینیم که در سالهای گذشته (قبل از سال 1997) ، اگرچه التهاب بازار وجود نداشت و قیمت متعادل بود ، اما تقاضا برای خرید برای سرمایه گذاری وجود نداشت.

عباسپور گفت که بیشتر افزایش قیمت خودرو در بازار طی دو سال گذشته به دلیل کاهش ارزش پول ملی است. زمانی که قیمت پراید حدود 26 میلیون دلار بود ، دلار 3000 تن بود. اکنون با کاهش ارزش پول ملی ، تولید خودرو گران می شود و باعث شده قیمت پراید به 140 میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه با کاهش نرخ ارز ، قیمت خودروها نیز به شدت کاهش می یابد ، ادامه داد: سیاست های مشترک نظام پولی و مالی در صورت اصلاح به سمت این روند حرکت می کند ؛ باید منتظر اعلام رسمی وزیر صمت در روزهای آینده درباره طرح لغو قرعه کشی باشیم تا ببینیم دولت چه سیاستی را دنبال می کند و چه روشی را جایگزین آنها می کند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید