خودروهای خارجی زیر 10 هزار دلار، 280 میلیون تن در راه ایران


زمان: 09:13
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837086

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با قیمت روز خودروهای موجود در بازار می توان خودروی خارجی صفر کیلومتر را با قیمت کمتر از 10 هزار دلار 280 میلیون تن از برندهای هیوندای، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از آنجایی که دولت قبل نتوانست قیمت خودرو را در بازار کنترل کند، قیمت خودرو از سال 97 روندی صعودی به خود گرفت و این چالش تا ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به بازاری متلاطم ادامه دارد. قیمت خودروهای ایرانی همپای خودروهای خارجی در حال افزایش است و مردمی که در بازار خودرو تصمیم می گیرند اکنون تنها ناظر اوضاع هستند زیرا دلال ها و واسطه ها به این منطقه نفوذ کرده اند و به راحتی قیمت های بازار را تعیین می کنند.

کارکنان نمایشگاه از دو جهت پیکان را به سمت دادستانی نشانه رفتند که یکی نمایندگی خودرو که بیش از 2000 کیت دارد و دیگری نمایندگی های خودروسازان. غرفه داران می گویند مطمئن هستیم که این دو گروه قیمت خودرو را در بازار تعیین کرده اند. این اظهارات در شرایطی است که برخی غرفه داران را مقصر گرانی خودرو می دانند. از سال 97 قیمت خودرو افزایش یافت و هیچ سیاستی نتوانست قیمت ها را کنترل کند. قیمت گذاری دولتی، سیاست قرعه کشی و توزیع خودرو به نامزدهای واقعی، عرضه هفتگی خودرو و …. هیچ زمانی کار نکرده و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند.

اکثر کارشناسان و فعالان بازار برای غلبه بر این آشفتگی و فرصت طلبی عده ای راهی ارائه می دهند و آن واردات خودرو است. البته آزادسازی واردات خودرو مشروط به صادرات خودرو و قطعات در پایان سال گذشته به تصویب مجلس رسید و در پی ایرادات هیات امنا، شورا به میزان مقتضی واردات خودرو را تصویب کرد. بر این اساس، دولت در سال جاری حق واردات بین 70 تا 100 هزار دستگاه خودرو را دارد.

در روزهایی که مشخص نبود آینده مجلس چگونه خواهد بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ممنوعیت واردات خودرو برای سال 1401 ادامه نخواهد داشت. ممنوعیت واردات خودرو هر ساله (از سال 97) از سوی سران قوا تمدید می شود، اما از سال گذشته با بهبود وضعیت درآمدهای ارزی کشور و شرایط سخت صنعت خودرو، مسئولان صمت پیش بینی می کنند که واردات خودرو به زودی انجام شود. از ژوئن امسال آغاز می شود. پس از نیمه اول اردیبهشت ماه همه نگاه ها به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا تصمیم نهایی را برای واردات خودرو اتخاذ کند.

6 تمبر 10 هزار تومانی قابل واردات

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایران گفت: اگر ایران بخواهد واردکننده خودروهای غیر لوکس شود، چه برندهایی را می تواند به بازار خودرو معرفی کند، گفت: برای خرید باید به دنبال واردات خودرو با قیمت کمتر بالای 10 باشند. هزار دلار «رنو، داتسون و تاتا».

وی با اشاره به اینکه این برندها از 7500 دلار تا 10000 دلار متغیر است، گفت: «ایران 85 استاندارد برای خودرو دارد و این چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، بنابراین اگر استانداردها اجباری باشند»، با اشاره به اینکه این برندها از 7500 دلار تا 10000 دلار متغیر است، همه برای سال 2022. کارشناسان می‌گویند 85 استاندارد قابل توجه نیست. برای ایران صدق نمی کند و بسیاری از کشورها چنین استانداردهایی ندارند، ما می توانیم خودروهای ارزان تری وارد کنیم. آیا اصراری وجود دارد که استانداردهای 85 در شرایطی که اجرا نمی شود و حتی بسیاری از کشورها به آن نیاز ندارند در ایران معرفی شود؟ «استانداردها باید اعمال شود. در این شرایط هم قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد و هم می توان خودروهای ارزان قیمت را وارد کشور کرد.»

تجمل گرایی تعریف مشخصی دارد

دودفر گفت: اگر بخواهیم برندهای مختلف وارد کنیم، تعداد خودروها بی نهایت است و بازار بسیار زیادی دارد. بنابراین دولت ابتدا باید تصمیم بگیرد که چگونه و با چه مکانیزمی می خواهد واردات خودرو را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اگر هدف آرامش بازار و رساندن خودرو به مردم است، خودروهای متنوعی با قیمت های مناسب و حتی کمتر از قیمت خودروهای داخلی در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه خودروهای لوکس در همه جای دنیا تعریف شده است، گفت: برخی می گویند اگر واردات آزاد شود، واردکنندگان به دنبال خودروهای لوکس نباشند، اما باید تاکید کرد که خودروهایی که وارد کشور می شوند اصلا لوکس نیستند. نه هر ماشین خارجی.و ماشین های معمولی هستند. خودروی 400 تا 500 میلیون تنی خودروی لوکسی نیست، اما زمانی که تعرفه های مختلف برای این خودروها بسته می شود، قیمت آن ها بالا می رود و برخی تصور می کنند خودروی لوکس وارد ایران شده است.

ما به دنبال افزایش تولید هستیم

وی گفت: در ایران درصدد افزایش تولید هستیم اما در کشورهای دیگر صحبت از تولید پهپاد و خودروهای الکترونیکی است. که ذکر شد؛ متأسفانه صنعت خودروی ایران در آکواریوم است و از انواع حمایت ها برخوردار است، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی عملکرد خوبی نداشته باشد. باید اذعان کرد که حمایت از صنعت خودرو با بستن درب واردات اشتباه است.

کاهش 50 درصدی قیمت به مدت دو سال

وی در خصوص واردات خودروهای فرسوده نیز گفت: کشورها ممنوعیتی برای واردات خودروهای فرسوده ندارند و شاید کشورهای گرجستان، آذربایجان و …. در این مسیر حرکت کرده اند. اگر دولت بخواهد خودروهای فرسوده وارد کند، قیمت خودرو در بازار شکسته می شود، مثلا مگان 2016 حدود 500 یورو است و حتی قیمت های بسیار پایین تری دارد. در خارج از کشور صفر کیلومتر یا خودروی فرسوده 25 درصد و دو سال 50 درصد کاهش می یابد اگر یک ساله باشد».

این در حالی است که سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اخیرا تنها راه کنترل قیمت خودرو در شرایط کنونی را واردات خودرو دانسته و افزوده است. بر اساس آنچه در رسانه ها از آمار تولید خودرو مشاهده می شود، تولید در یک ماه گذشته خوب نبوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که افزایش تولید نداشته است. وی ادامه داد: علاوه بر آمار، وضعیت بازار نیز نشان می دهد که با کاهش عرضه مواجه هستیم، بنابراین در این شرایط نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

وی ادامه داد: اگر خودروی باکیفیت وارد شود، خودروسازان باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند، مشکل بازار خودرو انحصار و محدودیت عرضه است، هزینه های تولید بالاست، بنابراین مصرف کنندگان باید برای خرید آن هزینه های هنگفتی بپردازند.

با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، به نظر می رسد تنها وزارت صمت بتواند گرهی از بازار خودرو باز کند. اگر این وزارتخانه تصمیم بگیرد با دادن مجوز آرامش را به بازار خودرو بازگرداند، می تواند کاستی های دولت قبل را جبران کرده و مردم را به خودکفایی برساند. در غیر این صورت بازار خودرو همچنان متشنج خواهد بود و قیمت هایی تعیین می شود که هیچکس باور نمی کند.

بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی با بالاترین استانداردها و ارزان‌تر از خودروهای فعلی بازار وارد کند. جدول برخی از برندها و قیمت های فعلی بازار را نشان می دهد. در صورت تصمیم وزارت صمت برای واردات خودرو و تعرفه صفر، این خودروها همچنان در خیابان های کشورمان تردد می کنند و خودروسازان مجبور می شوند در فضای رقابتی به تولید خودرو ادامه دهند.

انتهای پیام/
منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید