حسین دهباشی: دوتابعیتی در تیم مذاکره کننده دارد!

حسین دهباشی: دوتابعیتی در تیم مذاکره کننده دارد!

روز جدید : حسین دهباشی سازنده مستند تبلیغاتی حسن روحانی در سال 92 که پس از عضویت در هیات مدیره کیش در آن دولت و حمایت از مصطفی میرسلیم در سال 96 برکنار شد.«شهروندان دوگانه»:

آ:
یادتان هست تا روز قبل عده ای درباره حضور دو تابعیتی ها در دولت چه اختلافاتی داشتند؟ و اگر بگویید مهم توانایی و تجربه و ایمان مردم ایران است نه محل تولد – در مقابل خورشید – استدلال می کنند که خیر، دو تابعیتی آنها و به خصوص ایرانی-آمریکایی آنها باعث تعارض می شود. منافع شخصی و ناامنی در کشور؟

ب:
خوب! حالا آقای محمد مرندی که بی شک مردی آگاه و متدین است و از رزمندگان و غواصان دلیر دفاع مقدس بوده به هر حال شهروند آمریکاست. این کشور همچنین یکی از اعضای مؤثر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است که کشور اصلی آن ایالات متحده است. پس چرا معترضان سابق اعتراض نمی کنند؟ به عبارت دیگر آیا تابعیت کشورهای متخاصم فقط برای مقامات قبیله قبلی ناپسند بوده و اکنون ممنوع شده است؟ یا چی؟

ج:
و از آنجایی که گاه دو واژه مقیم و شهروند با یکدیگر اشتباه گرفته می شود، تاکید می شود که آقای محمد مرندی فاقد مجوز اقامت (گرین کارت) می باشد. او یک شهروند سطح بالاتر ایالات متحده است و دارای پاسپورت و پاسپورت آمریکایی است. و مانند هر آمریکایی دیگر – حتی اگر از مخالفان سرسخت استکبار جهانی باشد – از نظر اخلاقی و قانونی به منافع ملی آمریکا پایبند است.

د:
در پاسخ، آقای محمد مرندی البته نادیده گرفته شد: «من در آمریکا متولد شدم. من آنجا گذرنامه و شماره تامین اجتماعی ندارم.» و آیا آنها تابعیت دوم و غیر ایرانی خود را به دست آورده اند؟ و چند بار بدون پاسپورت به واشنگتن می روند؟

اینجا:
عرض نهایی: آقای محمد مرندی از اعضای پرشور و آگاه حزب الله است. و این اصلاً مشکل آنها نیست. افرادی مثل ما که با کار او و سایر تابعیت های دوگانه مخالفتی نداشتند. ما مانند مرحوم آیت الله شاهرودی که از ریاست مجلس اعلای شیعیان عراق به ریاست جمهوری هجری قمری و حتی احتمال رهبری جمهوری اسلامی رسید، مخالفتی با قیام فوق العاده رجال نداشتیم. چون از نظر عقل صرفاً در جایی به دنیا آمدن آدمی را دلبسته یا به قول دوستان تندرو ما مزدور و تأثیرگذار در این مملکت نمی کند. در جاهای دیگر دنیا، مثلاً در بحبوحه جنگ سرد، مردی مثل برژینسکی را دیده ایم که به بالاترین و حساس ترین مشاغل در دولت آمریکا رسیده است. تنها سوال این است: چرا کسانی که به هر دلیلی پرچم سرخ و سیاه را در اعتراض و سوگواری وجود دوتابعیتی در دولت قبل به اهتزاز درآوردند، به یکباره لال شدند؟
بخش سانسور شده توییت مرندی

متن کامل توییت مرندی که دهباشی بخشی از آن را سانسور کرد به شرح زیر است:

«من در ایالات متحده به دنیا آمدم. من آنجا پاسپورت و شماره تامین اجتماعی ندارم. در زمان ظریف هیچکس از هیچ «قبیله ای» به من انتقاد نمی کرد که در کنار تیم هستم. خدای ناکرده حاضرم مثل دوران جنگ جان و آبروی خود را فدا کنم اما در مقابل ویرانی دوستانم سکوت نکنم. بیل مکانیکی قوی به نظر می رسید.

وی در پاسخ به یکی از حاضران درباره نحوه پیوستنش به تیم قبلی مذاکره کننده هسته ای نوشت: اتفاقاً به درخواست شخصی دکتر ظریف آنجا بودم.
یادداشت تکمیلی دهباشی

دهباشی در یادداشت تکمیلی با عنوان کفایت نوشت:

آ:
آقای محمد مرندی عاشق شد و نویسنده را در پاسخ به مطلب قبلی مسدود کرد. آره! از آنجایی که نمی دانم در مذاکراتی که در آن سوی این کشور است پاسخ آنها به تابعیت مضاعف چیست، چاره ای جز مکاتبه ندارند! در پایان صبر و مهربانی بیشتری داشته باشند و دوستان انقلابی بنا به نامه سیواک اول نهج البلاغه و وصیت ایشان و به دستور امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع) «آنچه را که دوست دارند برای آن بپسندند. خودشان و آنچه در مورد دیگران دوست دارند.

ب:
گرنیکا / 5 فوریه 2008 / مردی با کشور:
گرنیکا: من ذکر شما را از خود به عنوان یک شهروند آمریکایی خواندم – چگونه داشتن پاسپورت آمریکایی و پاسپورت ایرانی را ترکیب می کنید؟
سید محمد مرندی: چرا کسی که نظر نامطلوبی به دولت آمریکا دارد باید تابعیت خود را رها کند؟

Man with a Country

در پاراگراف دوم، متن گفتگو در یک مجله 13 سال پیش. خبرنگار مجله پرسید: «من مرجع شما به عنوان یک شهروند آمریکایی را خواندم – چگونه می توانید پاسپورت آمریکایی و پاسپورت ایرانی را ترکیب کنید؟ “بازی؟”

دستگیری حسین دهباشی در آمریکا به جرم جعل؟

صفحه ای در سایت FBI وجود دارد که مدعی است حسین دهباشی 38 ساله ایرانی (در سال 2010) نامه ای جعلی با توصیه به مدیر ارتباطات سازمان ملل برای اقامت دائم در آمریکا صادر کرده و چند روز در بازداشت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید