نقض منع تعقیب حسین دهباشی در پرونده بیت امام خمینی (ره)


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835868

قرار منع تعقیب حسین دهباشی در پرونده شکایت شاکی از سوی بیت مؤسس جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه کیفری دو تهران نقض شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با دستور انجام برخی تحقیقات پرونده به دادسرای تهران اعاده شد.

منع تعقیب حسین دهباشی نیز از سوی دادستان تهران مورد اعتراض قرار گرفته است.

حسین دهباشی تهیه کننده فیلم پیش از انتخابات حسن روحانی در سال 1392 بهمن ماه سال گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر عکسی از ورود امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به میهن و رحلت ایشان منتشر کرد. ما در این تصویر داریم.

روایتی از علت درگذشت حجت الاسلام سید احمد خمینی یادواره رهبر کبیر انقلاب اسلامی واکنش هایی را در رسانه ها و فضای مجازی برانگیخته است.

در پی این توطئه، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی علیه دهباشی شکایت کرد و کیفرخواستی برای دهباشی صادر شد که منجر به نامه‌ای از سوی عباس سلیمی، رئیس سازمان پژوهش و تدوین تاریخ ایران، به حجت‌الاسلام گلمحسین شد.

وی در این نامه می گوید: این تصمیم برای برخی از مشتاقان و علمای تاریخ امام خمینی (ره) مایه تعجب بود.

سلیمی نمین در نامه خود آورده است:

شواهد نشان می دهد مشتکی عنه (حسین دهباشی) به بهانه اینکه شاکی وی را ناشناس اعلام کرده است به دادسرا احضار نشده و آدرس وی با درخواست مراجع ذیربط به راحتی در دسترس بازپرس محترم بوده است! حضور مشتکی عنه در شعبه بازپرسی قطعاً کمک مؤثری در روشن شدن پرونده و احتمال انتساب جنایت به وی بوده است، چرا که وی در پاسخ به بازپرس باید قصد خود را برای فوت از یادگار امام (مرحوم سید احمد) توضیح می دهد. مصرف نامنظم او گفت. مستحضرید که تعقیب و تحقیق از شریک یکی از وظایف ذاتی قوه قضائیه است.

مدیر دفتر مطالعه و تدوین تاریخ ایران گفت: بازپرس افتخاری در مقاله خود بیان کرد:. تا اینکه اولاً: ریلیز آناچ پس از اعتراض شدید رسانه ای، از تفسیر خود کناره گیری نکرد و صحت آن را نیز تایید کرد، آیا نقل قول از شاکی صحیح است؟! ثانیاً: چگونه بدون احضار متهم و ارائه دفاعیاتی که اخبار منسوب به او کذب است، چنین دلیلی را بازپرس رد می کند؟

وی در بخشی دیگر از نامه خود به رئیس قوه قضائیه تاکید کرد که دهباشی پس از واکنش تند مردمی به توهین و پیش از صدور قرار منع تعقیب، توئیت خود را حذف کرد، اما در صحت سند نیز جای تردید باقی گذاشت. دلایل انتساب جرم به شاکی، با شکایت وی نمانده است، اظهار داشت: در رای منع تعقیب کیفری دادسرا «توهین به اشخاص عادی» آمده است. مرحوم حاج سید احمد خمینی به عنوان ولی امر امام و ملت ایران در دوران حکومت امام نقشی بی بدیل داشت و عمر کوتاه ایشان پس از رحلت پدر بزرگوارشان به عنوان الگوی ایشان افزوده شد زیرا در دوران امامت امام زمان (عج) راهی که همه شایعات بدخواهان داخلی و خارجی در میدان قدرت خواران بر آن مهر زد. بنابراین استفاده از کلمات و اسناد برای این سرمایه اجتماعی با افراد عادی متفاوت است.

سلیمی نمین نیز در نامه دیگری به حسین دهباشی در پاسخ اظهار داشت: انتقاد بازپرس محترم به حکم صادره دقیقاً مستند به متن قرار منع تعقیب وی ارسالی به شاکی از جمله ذکر مکان نامعلوم شاکی است. به صراحت متهم را بیان می کند. در این میان نکته حائز اهمیت در مورد ایرادات قانونی منع تعقیب این است که دادستان محترم نسبت به اینکه بنا به اطلاع ایشان پرونده را به دادگاه ارجاع داده است، اعتراض کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید