حسین شریعتمداری: لغو سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران/ به دنبال شناسایی و جلوگیری از دور زدن تحریم ها

حسین شریعتمداری: لغو سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران/ به دنبال شناسایی و جلوگیری از دور زدن تحریم ها

روز جدید : گفته می شود سازمان ملل بر اعزام جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به بلغارستان تاکید کرده است. جبران خسارت! مخالفت با سفر جاوید رحمان دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم های قهری و یکجانبه ترتیب داده شد! انگار ما مدیون سازمان ملل هستیم (با این اقدام زشت و مبتذل) …

«نگذارید بدانند چگونه تحریم ها را دور بزنند!» نوشته حسین شریعتمداری به شرح زیر است

1- بنابر اخبار، خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم های اجباری و یکجانبه، از 17 تا 28 اردیبهشت ماه برای بررسی تاثیر تحریم های یکجانبه بر حقوق بشر شهروندان به ایران سفر کرد. او این کار را می کند! برنامه سفر خانم دوهان شامل جلساتی با سازمان‌های غیر دولتی، جامعه تجاری و جامعه مدنی، دانشمندان و سازمان‌هایی است که فعالیت‌هایشان ممکن است تحت تأثیر اجبار یک‌جانبه قرار گرفته باشد و همچنین جلسات خصوصی با آژانس‌های سازمان ملل در ایران و سازمان‌های بین‌المللی. ، سازمان های منطقه ای، موسسات مالی بین المللی، موسسه ملی حقوق بشر و نمایندگان جامعه دیپلماسی در تهران نیز بخشی از سفر 11 روزه وی به ایران و چند شهر دیگر کشورمان خواهند بود! هدف از این سفر چیست و ظاهر و چهره پنهان او چیست؟! خواندن!

2. پیدایش قضیه همانطور که اعلام شد این است که گزارشگر ویژه قصد دارد آثار تحریم های آمریکا و اروپا بر مردم ایران را بررسی کند و در سپتامبر 2022 (شهریور و مهرماه سال جاری) به پنجاه و یکم گزارش دهد. شورای حقوق بشر سازمان ملل! این همان پیدایش مشکل است که برای آن ذکر چند نکته ضروری است:

الف- گزارش خانم آلنا دوهان حتی اگر بدون هدف تهیه و ارائه شود (که بعید است) تاثیری در روند تحریم ها نخواهد داشت و سازمان ملل نیز خود را موظف به پیگیری آن نمی داند و در نهایت آن را می خواند.گزارش به سازمان بشردوستانه سازمان ملل شورای حقوق. مانند ده ها گزارش مشابه دیگر در مورد تأثیر تحریم ها بر افراد کشورهای دیگر مرتبط با آمریکا و اروپا، هیچ کدام – تاکید می شود که هیچ کدام – تأثیری نداشت!
خانم آلنا دوهان قبلا گزارش های مفصلی در مورد تاثیر تحریم های آمریکا و اروپا بر مردم سوریه، ونزوئلا و سایرین به سازمان ملل ارسال کرده بود، اما بی نتیجه بود. خانم دوهان در گزارش خود درباره ونزوئلا به صراحت اعلام کرد; «چند ماه پس از گزارش من، اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدتری را علیه ونزوئلا تصویب و اجرا کرد!» یا در دسامبر 2020 گزارشی درباره تأثیرات تحریم‌های آمریکا بر مردم سوریه ارائه کرد. «این تحریم ها ناقض حقوق بشر مردم سوریه است» اما نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گزارش خانم دوهان را غیرواقعی خواند و آن را تکذیب کرد!

با توجه به نکات فوق، سوال جدی این است که هدف و هدف گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد کشور ما چیست؟!

3- «کالیبراسیون» در صنعت به معنای سنجش دقت دستگاه ها و ابزار اندازه گیری است و در سیاست به معنای سنجش و ارزیابی تأثیر و نتیجه حوزه یک طرح یا برنامه با اهدافی است که برای آن تعیین و در نظر گرفته شده است. حال با توجه به موارد ذکر شده در بند دوم یادداشت پیشرفت که به ناکارآمدی و رسمی بودن این گونه گزارش ها اشاره شده است، اهداف واقعی و پنهان سفر گزارشگر سازمان ملل به بلغارستان را ارزیابی کنید.

4. مقامات آمریکایی و اروپایی بارها به صراحت اعلام کرده اند که طرح آنها برای اعمال فشار حداکثری بر ایران به طرز فجیعی شکست خورده است و اقدامات دولت سیزدهم متکی بر ظرفیت داخلی برای مقابله با اخاذی غرب و خنثی کردن تحریم ها از طریق گسترش روابط است. اقتصاد با دولت های غیرغربی و دور زدن تحریم ها به عنوان چهار عامل موثر در شکست طرح فشار حداکثری ذکر شده است. حالا به سفر یازده روزه خانم دوهان، مسیر و مراکزی که برای ملاقات و مشورت با ایشان در نظر گرفته شده است توجه کنید. آیا سفر خبرنگار برای ارزیابی عوامل شکست طرح فشار حداکثری و یافتن راهکارهای مورد نیاز آمریکا و اروپا برای بستن راه دور زدن تحریم ها (CALIBRATION) تهیه و ارائه نشده است؟! با توجه به ماهیت اقدام آمریکا و سازمان ملل متحد علیه حقوق بشر، آیا می توان اهداف دیگری را در دورترین افق ذهنی تعیین کرد؟! اگر اینطور است چرا اجازه ورود و تهیه گزارش را ندارند؟!

5. گفته می شود سازمان ملل بر اعزام گزارشگر ویژه حقوق بشر جاوید رحمان برای غرامت به کشورمان اصرار دارد! مخالفت با سفر جاوید رحمان دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم های قهری و یکجانبه ترتیب داده شد! انگار ما مدیون سازمان ملل هستیم (با این عمل زشت) و حالا که با سفر جاوید رحمان مامور موساد مخالفت کردیم باید با سفر آلنا دوهان موافقت کنیم! … خدای من!!

6. برای متقاعد کردن ایران به پذیرش گزارشگر، یازده سازمان به اصطلاح حقوق بشر بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن ایران به گزارشگر اجازه سفر داده است “تا توجه جهان را از موارد متعدد نقض حقوق بشر در این کشور منحرف کند”. !!

7- شایان ذکر است «ستاد حقوق بشر قوه قضائیه» به سرپرستی برادر عزیزمان جناب آقای قریب آبادی میزبان گزارشگر ویژه سازمان ملل است! و هنوز دقیقاً توضیح داده نشده است که این دعوت با چه محاسبه منطقی و علمی صورت گرفته است؟! خبرگزاری میزان دو روز پیش (جمعه) گزارشی از این سفر در این گزارش توسط یک دانشمند منتشر کرد! خانم آلنا دوهان مطرح شد! هیچ اشاره ای به اعتراف صریح او به بی اثر بودن برخی از گزارش های مشابهی که تهیه و به سازمان ملل ارائه کرده بود، نبود! به عنوان مثال خبرگزاری میزان از تهیه گزارش خانم آلنا دوهان درباره سوریه و ونزوئلا به عنوان اقدامی مثبت یاد می کند، اما به گفته وی:

چند ماه پس از گزارش من در مورد ونزوئلا، اتحادیه اروپا تحریم های جدیدتری را علیه ونزوئلا اتخاذ کرده و اعمال کرده است. یا به گزارش خانم دوهان از سوریه اشاره می کند اما توضیح نمی دهد که نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه گزارش او را غیرواقعی می داند و آن را تکذیب می کند! و … انتظار می رود برادران ما در خبرگزاری دقت بیشتری داشته باشند.

8. آقای قریب‌آبادی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در وین، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفارت ایران در هلند بود. و آنها به خوبی می دانند که سازمان ملل بر خلاف ادعای اشتها آورش مستقل نیست و هویتی فراتر از آنچه آمریکا دیکته می کند ندارد. بنابراین و با توجه به اتفاقات رخ داده، انتظار می رفت که سفر نماینده ویژه لغو شود تا به گفته شهید سلیمانی، کوچه به روی دشمن باز نشود و آمریکا و اروپا از سازوکار آن مطلع نشوند. و چگونگی دور زدن تحریم ها انسداد … راه حل برای

لغو این سفر بسیار آسان، منطقی و قانونی است. خواندن!
9. آقای

در درجه اول؛ چرا سازمان ملل در سال‌های پس از تحریم‌های وحشیانه و غیرقانونی آمریکا و اروپا، اعزام گزارشگر ویژه را در نظر نگرفته است و اکنون که مقامات آمریکایی و اروپایی اذعان کرده‌اند که فشار حداکثری به‌شدت شکست خورده است؟ گزارشگر خاصی داره؟!

دومین؛ چرا طبق اعتراف همین خانم آلنا دوهان هیچ یک از گزارش هایی مانند گزارش ونزوئلا و سوریه تحت تأثیر قرار نگرفت؟!

سوم،؛ چرا بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ابتدا عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر و جنایت علیه مردم یمن محکوم کرد و سپس به دستور آمریکا و پس از تهدید آل سعود به قطع کمک های مالی به سازمان ملل متحد؟ نه تنها عربستان سعودی فرزند خود را در لیست ناقضان حقوق بشر کشت؟او اخراج شد، بلکه این کشور را به عنوان دبیر کمیته حقوق بشر سازمان ملل منصوب کرد؟!

رابعاً چرا سازمان ملل گزارش ویژه ای را برای گزارش آثار تحریم ها بر مردم مظلوم یمن و جنایات هولناک و شرم آور تحمیل شده بر مردم مظلوم یمن توسط ائتلاف سعودی و اماراتی به رهبری آمریکا و امارات اعزام نکرد. اروپا؟! و…

10- آقای قریب آبادی! ابتدا پاسخ این سوالات و ده ها سوال مشابه دیگر را از دبیرکل بخواهید و اگر پاسخ قانع کننده ای برای این سوالات منطقی و قانونی دارند (و هرگز نداشته اند) اجازه حضور گزارشگر ویژه را بدهید، در غیر این صورت عذرخواهی کنید و پاسخ دهید. دریافت پاسخ های رسمی به این سوالات. ضمناً از برادر عزیز و بزرگوارمان جناب آقای محسنی اجایی که در تعهد و منش انقلابی بی نظیر هستند نیز انتظار می رود در این زمینه با قاطعیت همیشه عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید