حضور مشاور اطفال در رسیدگی به پرونده ها در مجتمع قضایی شهید فهمیده الزامی است


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910615

رئیس کل دادگاه های استان تهران با بیان اینکه «حضور اولیای دم در مجموعه دادگاه شهید فهمیده ضروری است» گفت: حضور مشاور اطفال نیز ضروری است و به اصلاح مجرمان و بهبود پرونده های قضایی کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یحیی جعفری رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران در حاشیه بازدید از مجتمع قضایی شهید فهمیده گفت: بر اساس آیین دادرسی کیفری مجرمان زیر 18 سال در مجتمع قضایی شهید فهمیده (نوجوانان) محاکمه می شوند. ، که عموماً به 2 دسته خردسالان و بزرگسالان زیر 18 سال تقسیم می شوند.

وی با اشاره به اینکه «در مجموعه دادگاه شهید فهمیده (نوجوانان) 4 شعبه فعال داریم» افزود: در این مجتمع مجازات های این دسته از مجرمان با بزرگسالان متفاوت و متناسب با جرایمی است که مرتکب می شوند.

رئیس دادگاه های استان تهران با بیان اینکه «در مجموعه دادگاه شهید فهمیده حضور اولیای دم در رسیدگی به پرونده ها ضروری است»، تصریح کرد: حضور مشاور کودک نیز ضروری است و این امر به اصلاح مجرمان و مجرمان کمک می کند. پیشرفت پرونده های قضایی

جعفری یادآور شد: روندی که در دادسرا و رسیدگی در محاکم داریم در این مجموعه شکل دیگری دارد. پرونده افراد زیر 15 سال مستقیماً در مجتمع انجام می شود و نتیجه دادرسی ندارد و برای افراد بالای 15 سال و زیر 18 سال کیفرخواست از سوی دادسرا صادر می شود. دادگاه در مجتمع دادگاه کودکان برگزار می شود.

رئیس کل دادگاه های تهران با اشاره به اقداماتی که برای کاهش پرونده در مجتمع قضایی شهید فهمیده انجام شده است، گفت: رویکرد مشورتی و اصلاحی در این مجموعه حاکم است و تا حد امکان با ارائه مشاوره و رسیدگی توضیحات ارائه شده توسط خانواده ها و فرزندان، موارد در نظر گرفته می شود. هدف این است که این کودکان که اصولاً به رشد و بلوغ اجتماعی کامل نرسیده اند، بتوانند به جامعه بازگردند، مگر اینکه قصد و انگیزه مجرمانه برای آنها ایجاد شود و بر اساس جنایتی که مرتکب شده اند مجازات شوند.

جعفری با اشاره به اینکه «آسیب شناسی بزهکاری کودکان به صورت گسترده مطرح شده است»، گفت: قطعاً باید در این زمینه تلاش کنیم، دلایل آن متفاوت است. یکی از دلایل آن عدم توجه والدین به فرزندان یا بدرفتاری و بی توجهی است. کودکانی که مرتکب جرم می شوند معمولا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و مورد بی توجهی قرار می گیرند.

وی یادآور شد: کودکان قبل از اینکه با آنها به عنوان مجرم برخورد شود در جایی آسیب دیده اند و بدون داشتن انگیزه واقعی مجرمانه مرتکب جرم شده اند، اما به هر حال قوانین حاکم است و به جرایم آنها رسیدگی می شود.

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه “نقش خانواده ها در تربیت فرزندان بسیار موثر است” افزود: اگر خانواده ها بر تحصیل فرزندان خود نظارت داشته باشند و بتوانند خواسته های آنها را در جایی که شایسته است برآورده کنند بسیاری از مشکلات به وجود می آید. زیرا برخی از جنایات انجام شده در چنین گروهی حاصل انتقام از خانواده، همسایگان، جامعه، مدرسه است که نیازمند آسیب شناسی و برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه در این راستا است.

در این بازدید حجت الاسلام والمسلمین علی زمانی معاون امور کیفری و فلاح مدیر اداره کل دادگاه های استان تهران رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران را همراهی می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید