حفاظت از ماموران در مقابل جنگ جدید با هکرها/ بی اطلاعی دولت امروز از سازمان پدافند غیرعامل امروز باید جبران شود.

ساعت: 16:04
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780776

ایران همواره هدف حملات سایبری بوده است که یکی از بارزترین نمونه‌های آن تاسیسات نطنز و ویروس استوکس و اخیراً ساختارهای پتروشیمی است. در آخرین حمله مشکل هک سیستم بنزین در کشور حل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ حمله سایبری به رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای، حمله به هرگونه تلاش برای شناسایی، تغییر، غیرفعال کردن، نابود کردن، سرقت یا دسترسی به یا استفاده غیرمجاز از یک دارایی است. حمله سایبری هر نوع حمله ای است که سیستم های اطلاعاتی رایانه ای، زیرساخت ها، شبکه های رایانه ای یا دستگاه های رایانه شخصی را هدف قرار می دهد.

مهاجم به شخص یا فرآیندی گفته می شود که با هدف احتمالی مخرب تلاش می کند به داده ها، ویژگی ها یا سایر مناطق محدود شده یک سیستم غیرمجاز دسترسی پیدا کند. بسته به شرایط، حملات سایبری می تواند بخشی از جنگ سایبری یا تروریسم سایبری باشد. یک حمله سایبری می‌تواند توسط دولت‌ها، افراد، گروه‌ها، جوامع یا سازمان‌های مستقل استفاده شود و می‌تواند از یک منبع ناشناخته باشد.

یک حمله سایبری می تواند یک هدف خاص را با هک کردن یک سیستم آسیب پذیر بدزدد، تغییر دهد یا از بین ببرد. حملات سایبری می تواند از نصب نرم افزارهای جاسوسی بر روی رایانه شخصی تا تلاش برای از بین بردن زیرساخت های کل کشورها باشد. کارشناسان حقوقی به دنبال محدود کردن استفاده از این اصطلاح به حوادث آسیب بدنی با تمایز آن از نقض های معمول داده ها و فعالیت های هک گسترده تر هستند. حملات سایبری پیچیده تر و خطرناک تر می شوند. برای جلوگیری از این حملات می توان از تحلیل رفتار کاربر و SIEM استفاده کرد.

پس از انجام یک حمله سایبری، اهداف خاصی وجود دارند که برای حمله به دشمن باید مورد حمله قرار گیرند. برخی از زیرساخت‌ها به‌عنوان زیرساخت‌های مهم در طول درگیری مورد هدف قرار می‌گیرند که می‌تواند به طور جدی یک کشور را نابود کند. سیستم های کنترل، منابع انرژی، امور مالی، مخابرات، حمل و نقل و تاسیسات آب از اهداف زیرساختی مهم در زمان درگیری در نظر گرفته می شوند. گزارش جدیدی درباره مسائل امنیت سایبری صنعتی که توسط مؤسسه فناوری بریتیش کلمبیا و گروه مشاوره PA تهیه شده است، گزارش شده است که افزایش 10 برابری در تعداد حملات سایبری موفق با استفاده از داده‌های مربوط به سال 1981 را نشان می‌دهد. زیرساخت (SCADA) از سال 2000. . حملات سایبری که اثرات فیزیکی نامطلوبی دارند به عنوان حملات سایبری فیزیکی شناخته می شوند.

در ایران برای مقابله با این حملات سایبری، سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال 1382 بر اساس برنامه و فرمان رهبری تشکیل شد و در سال 1390 هشتم آبان روز حفاظت غیرعامل اعلام شد. به عنوان روز حفاظت غیرفعال ثبت شده است. حفاظت در برابر خطر سابقه طولانی در بشریت دارد. امروزه با وجود تهدیدات مختلف، دستیابی به راهبردهای دفاعی ایمن و موثر در حوزه امنیت ملی به یکی از مهمترین اهداف کشورهای در معرض خطر تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران که با تهدیدات مختلف داخلی و خارجی مواجه است، علاوه بر توجه به پدافند عامل، به بعد پدافند غیرعامل نیز توجه ویژه ای دارد.

ایران همواره هدف حملات سایبری بوده است که یکی از بارزترین نمونه‌های آن تاسیسات نطنز و ویروس استاکس و اخیراً ساختارهای پتروشیمی است. در آخرین حمله مشکل هک سیستم بنزین در کشور حل شد.

به گفته سردار جلالی، دولت قبل توجه خاصی به این موضوع نداشته و حتی بودجه جداگانه ای برای این کار در نظر نگرفته است و همین امر منجر به ناهماهنگی هایی شده و حتی وزارت ارتباطات نیز در بحث اینترنت ملی کمکی به حفاظت غیرعامل نکرده است. در مقابل شما

این موارد در دولت قبل باعث تعلیق زیرساخت هایی شد که باید برای این پرونده های اجرایی انجام می شد و عملا از بسیاری جهات مغفول مانده بودیم. اما به گفته سردار جلالی، در حال حاضر توانایی های ما به گونه ای است که می توانیم جلوی بسیاری از حملات را بگیریم.

* دولت قبل هشدارهای پدافند غیرعامل سازمان را نادیده گرفت

محمود معلمی در این خصوص در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: پدافند غیرعامل که در حال حاضر بر عهده سردار جلالی است و مسئولیت این سازمان بر عهده آنهاست، به معنای مقابله با حملات غیرنظامی به دشمن است، مانند این حمله. اتفاق سایبرنتیکی که افتاد.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: در همین موضوع، حمله سایبری به بحث بنزین، اگر به هشدارهای افسران پدافند غیرعامل و سردار جلالی توجه شود، ممکن است این اتفاق نیفتد. در حال حاضر جنگ دیگر جنگ نظامی با سلاح نیست، بلکه جنگ است.» این سایبرنتیک است و باید در مقابل آن پدافند غیرعامل باشد، پدافند غیرعامل یک قسمت آن است و بخشی دیگر سازماندهی نیروهایی مانند بسیج است، اما نه در جهت حمله مستقیم نظامی و بیشتر در فضای مجازی است.

وی افزود: آقای جلالی همچنین توضیح دادند که قبلاً این موارد را شناسایی کرده‌اند و گفته‌اند که دشمن می‌تواند از این زوایا به ما حمله کند، اما دوستان دولت قبل به این موضوع توجه نکردند و دشمن می‌تواند از زوایای دیگر حمله کند. به عنوان نظامی و مالی. همچنین نفوذ کنید. اینجاست که حفاظت غیرعامل باید حفره‌ها را شناسایی کند و آن روزنه‌ها و چالش‌ها را برطرف کند. حفره‌ها باقی ماند و توانستند نفوذ کنند که البته ما بر برخی از اشیاء رژیم صهیونیستی تأثیر می‌گذاریم. .

*دولت روحانی دولت نفوذی ها بود

معلم گفت: دولت قبل همکاری خاصی با سازمان پدافند غیرعامل نداشت، همانطور که آقای جلالی گفتند نکات زیادی را ذکر کردند اما به صحبت ها و نکات توجهی نشد و در چند روز اخیر شاهد بودیم که سیستم مالی در یک کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته و از آن کشور دزدیده شده و سیستم مالی آن کشور کاملا مختل شده است. این حمله سایبری حتی باعث سرقت اطلاعات نظامی می شود که دولت آقای روحانی با دوستان خود همکاری نکردند و به هشدارها توجه نکردند و این امر باعث تحریک مردم شد. همان حمله سایبری به سیستم بنزین کشور.

وی افزود: خوشحالم که سامانه پدافند غیرعامل به جایی رسیده است که بتواند این مشکلات را شناسایی و از آن جلوگیری کند و بتواند ضدحمله انجام دهد و اگر دولت کمک کند بسیار موفق تر خواهد بود اما در شبکه های جهانی مانند تلگرام و اینستاگرام: «ما خیلی آسیب پذیر هستیم چون اطلاعات نداریم و در دست دشمن است، اما اگر شبکه ملی در چند سال اخیر بررسی شده و شبکه ها و نرم افزارهای موجود توسعه بیشتری پیدا کرده است. اگر این زیرساخت ها رسیدگی می شود، بسیاری از مشکلات حل می شود، البته آنها به این سوال اعتقادی نداشتند و اگر کاری انجام می شد با هجمه های مردمی جلوی آن را می گرفتند.

* آذری جهرمی مصوبات شورای عالی فضای مجازی را رعایت نکرد

معلم ابراز امیدواری کرد که شبکه ملی در این دولت فعال شود و ما در شبکه سراسری کار خود را انجام دهیم، پس آنها در دادگاه هستند، این دولت باید نقاط ضعف را برطرف کند و جنگ ها دیگر جنگ نظامی نیستند، زیرا هزینه بالایی دارند و جنگ ها مجازی و سایبرنتیک هستند و در اینجا حفاظت غیرفعال می تواند مفید باشد و همه دستگاه ها باید تمام تلاش خود را انجام دهند. انجام دهید و آموزش ببینید.

وی در پایان با اشاره به تصویر رسانه ای از اختلال در سامانه هوشمند سوخت گفت: در مجموع رسانه ها در این زمینه بد عمل کرده اند. اما صدا و سیما کارش را خوب انجام داد و با اخبار همراه بود.

به گزارش صاحب نیوز، راهبرد دشمن به مجموعه ای از عملیات های ترکیبی از جمله جنگ سایبری مبتنی بر شبکه های اجتماعی خارجی یا «جنگ در شبکه های اجتماعی» پیش رفته است. در این جبهه جدید، تمامی تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بر اساس الگوهای شناختی در شبکه های اجتماعی رصد و رصد می شود تا بهانه ای برای تحریک مردم و استفاده از معضلاتی که باعث بروز یک حادثه امنیتی می شود، بیابد. بهانه ای برای تحریک مردم

دلایل این امر هر چه که باشد، ریشه یابی و اطلاع رسانی شفاف و دقیق به مردم برای جلوگیری از ایجاد جو روانی نامطلوب در جامعه حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید