حفاظت از نشت روز جدید

حفاظت از نشت روز جدید

روز جدید : از صبح دیروز قابلیت جستجوی ایمن گوگل برای تمامی کاربران اپراتورهای بزرگ کشور فعال شده و امکان تغییر آن وجود ندارد. از صبح دیروز اگر از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل استفاده می‌کنید و می‌خواهید مطالبی را در گوگل جستجو کنید، نتایج جستجوی گوگل برای شما فیلتر می‌شود و بخش مهمی از محتوای موجود در فضای مجازی نمایش داده نمی‌شود. . موتورهای جستجو دارای قابلیتی به نام جستجوی ایمن هستند که از دسترسی کاربران به محتوای نامناسب جلوگیری می کند.

اکنون فعال سازی این امکان در شبکه توسط گوگل ارائه شده و مشترکین شبکه نمی توانند آن را غیرفعال کنند و محدودیت ایجاد شده برای کودکان زیر 13 سال است و به این ترتیب بیش از 80 میلیون ایرانی کودک بدون برق و حق استفاده محسوب می شوند. فضای مجازی برخی از مشترکان HiWeb و Asiatec نیز گزارش داده اند که جستجوی ایمن Google در اینترنت آنها فعال است. دیجیاتو در ابتدا در گزارشی نوشت: «گزارش‌های قفل کردن تنظیمات جستجوی گوگل و بینگ، دو موتور جستجوی پرکاربرد در جهان، در مورد حالت ایمن و فیلتر بسیاری از نتایج مربوط به برخی از اپراتورها مانند موبایل اول و ایرانسل. به نظر می رسد این اتفاق در ساعات اولیه بامداد سه شنبه رخ داده است و تا لحظه نگارش این خبر ادامه دارد. بر اساس پیگیری های اپراتورها، به نظر می رسد تغییرات تقاضای رخ داده از سوی این شرکت ها نیست، بلکه از رده های بالاتر بوده است. کارشناسان اینترنت نیز معتقدند در حال حاضر این اتفاقی که در داخل کشور رخ می دهد حالتی دارد که گویی همه کاربران اینترنت در کشور «کودک» هستند. این محدودیت جستجوی گوگل برای مشترکین همراه اول و سیم کارت ایرانسل در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از کاربران توییتر آن را تایید کردند و بارها عبارت «اینترنت برای کودکان شامل همه کاربران در هر سنی می شود نه فقط کودکان!» در توییتر بازنشر شده است. در همین رابطه، میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات در توییتر خود نوشت: «همرا اول و ایرانسل با فرض اینکه همه مشترکین آنها کودک باشند، قابلیت جستجوی ایمن گوگل را به صورت قفل شده (بدون گزینه غیرفعال) فعال می کنند. با این دستکاری، در هر سنی، فقط می توانید به محتوایی در گوگل دسترسی داشته باشید که یک کودک به آن دسترسی داشته باشد. همچنین این کارشناس فناوری در صفحه توئیتر خود درباره راهکاری نوشت که والدینی که خواهان اینترنت فرزندانشان هستند می توانند برای کنترل فرزند خود از آن استفاده کنند. با این روش نیازی به پیاده سازی اینترنت کلاسی نیست.

بر اساس گزارش ها، یکی از اهدافی که در طرح حمایت از مصرف کنندگان در فضای مجازی دنبال می شود، موضوع اینترنت طبقاتی است. به گونه ای که هر طبقه از جامعه به سطح معینی از این فضا دسترسی داشته باشد. اما به نظر می رسد دولت سیزدهم شروع به حذف تدریجی اینترنت از کودکان کرده است. چرا که اپراتورهای بزرگ کشور سیم کارت هایی را ارائه می دهند که با توجه به سن از هر سرویس اینترنتی استفاده می کنند. این بدان معناست که سرویس های گوگل و ویکی پدیا برای کودکان زیر 15 سال یا بومینو موبایل اول، آپارات، دیجی کالا و اسنپ مارکت برای کودکان زیر 15 سال در دسترس نیست. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران احساس می کنند که طرح امنیتی در واقع به کندی کار می کند. زیرا برخی از کاربران متوجه شده اند که دو اپراتور بزرگ کشور به طور ناگهانی ویژگی جستجوی ایمن گوگل را فعال کرده اند، با این فرض که همه مشترکان آنها کودک هستند.

حسین درواری، کارشناس شبکه و امنیت نیز تایید کرد که “کنترل این اقدامات احتمالا از رده های بالای شرکت های ISP نشات گرفته است.” وی می گوید: برخلاف تصور برخی از کاربران که با هماهنگی گوگل این اقدام را تصور می کردند، آنچه در حال رخ دادن است از داخل ایران است و نوعی سرقت DNS رخ داده است. “اکنون به جای دریافت IP مانند 10.10.34.35، شما یک IP از یک سیستم تقلبی دریافت می کنید که گوگل و بینگ برای مدارس و بچه ها هدف قرار داده اند.” او می گوید: “چون مسلم است که این کار در خود کشور انجام می شود. ، تفاوت زمانی برای یک پاسخ و همچنین مکان و مسیر دریافت پاسخ ممکن است نشان دهنده تغییرات عمدی شبکه باشد.» او می گوید این حجم به دلیل تفاوت در مدت زمان دریافت اطلاعات قابل توجه است. دوروری خاطرنشان می کند: نتایج مشابهی برای این درخواست ها در شبکه های مختلف و استان های مختلف به دست می آید. وی تاکید می کند: مشکلی که اکنون رخ داده از نظر امنیتی برای کاربران مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه مشکل این است که کاربران امکان تغییر حالت جستجوی ایمن در موتورهای جستجو را از دست داده اند و به عبارتی کل کشور دچار مشکل شده است. در اینترنت کودک محسوب می شود گرفته اند”. درواری تاکید می کند: مشکل بعدی که می تواند رخ دهد این است که ترافیک زیادی به یک IP خاص وجود دارد و به دلیل این محدودیت های زیاد، کیفیت سرویس اینترنت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به نظر می رسد مسئولان این روزها در مورد محدود کردن و فیلتر کردن اینترنت جدی هستند. زیرا طبق گزارشات از یک طرف اینترنت باکلاس کار می کند و از طرف دیگر اکثر فیلترشکن ها و VPN ها این کار را نمی کنند. علاوه بر این، سرعت پایین و کیفیت پایین اینترنت اخیرا صدای بسیاری از کاربران را درآورده است. در این میان طرح دفاع باید برای بار دوم به صحن علنی مجلس برگردد و به رای گذاشته شود. بنابراین طرح حمایت یا محدودیت اینترنت هنوز به قانون قابل اجرا تبدیل نشده است اما با وجود مخالفت های گسترده کارشناسان و افکار عمومی شاهد اجرای این طرح هستیم. گویی تندروها برای تحقق اهداف خود نیازی به قانون ندارند و دستشان برای راه حل های فراقانونی باز است. اگرچه آنها بارها به طرق مختلف اعتراف کرده‌اند، اما ما به سهم خود عمل می‌کنیم و این بار نیز در بحث دفاع سایبری، توانایی تندروها در روی میز گذاشتن حرف‌هایشان کاملاً محسوس است.

به خاطر اتفاقات زشت مشهد!

اتفاقات جزئی بازی ایران با لبنان به میزبانی مشهد به قدری مشمئزکننده بود که رئیس جمهور دستور رسیدگی فوری به این موضوع را صادر کرد اما هیچ خبر رسمی منتشر نشده است. به گزارش فرارو، مدت زیادی از دیدار تیم ملی ایران مقابل لبنان که به میزبانی مشهد و در ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، می گذرد. این دیدار که در 18 فروردین برگزار شد، حواشی زیادی داشت و البته زشت بود.

دیدگاهتان را بنویسید