نشت زباله در زنجان / نان در سطح زباله


ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834649

در روزگاری که همه بیکارند، زباله گردی به شغلی پردرآمد و افتخارآفرین برای مردم زنجان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; عدم توجه مدیریت شهری به معضل زباله باعث پیدایش و تشدید جمع آوری زباله در زنجان شده و با افزایش قیمت پسماندهای خشک تعداد کارگران این حوزه و کودکان و زنان شاغل در این حرفه روز به روز در حال افزایش است زنجان.

تاریخچه زباله جمع کن ها در زنجان جدید نیست، اما سابقه تکثیر، رشد قارچ و گسترش باورنکردنی آنها در زنجان جدید است. بازار این زباله فروشی مثل یک سکه است که اگر نبود این رشد زباله چه فایده ای داشت؟ زنجان با توجه به خاستگاه تاریخی و فرهنگی خود دارای مردمی با سبک زندگی سنتی است که به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است که یکی از آنها نپذیرفتن مشاغل جدید توسط افراد است که نمونه آن تجارت اینترنتی است. با توجه به اینکه مردم زنجان خیلی سریع به مشاغل جدید دست می یابند اما مدتی است که یک شغل جدید در زنجان به سرعت بر تعداد شاغلان افزوده می شود و این شغل زباله گردی است.

جمع آوری زباله یکی از فعالیت های ساختگی و عجیب امروزی است که مدت هاست طرفداران خود را در زنجان به شدت حمایت می کند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که دزدی یا زباله گردی به معنای واقعی کلمه در زنجان اتفاق نمی افتد و این افراد فقط نان خود را در زباله می اندازند و می خورند. کار این گروه با توجه به نوع کاری که در زنجان انجام می شود بسیار غیربهداشتی و زننده است. زباله جمع کن ها از گاری های دستی، ون، موتور سیکلت، دوچرخه و حتی سطل زباله برای جداسازی طلاهای کثیف استفاده می کنند، گاهی اوقات محتویات کیسه های زباله را در خیابان یا پیاده رو پراکنده می کنند و کیسه های زباله را پاره می کنند.

بدون زباله در سراسر کشور مشکلی است که هر کسی را برای دستیابی به این طلای کثیف وسوسه می کند. طلای کثیف که می تواند سال ها منبع درآمد پایدار و اشتغال زایی شهرداری ها در شهرها باشد. اما تقریباً در هیچ یک از شهرهای کشور در مجموعه مدیریت شهری کشور به درستی و سیستماتیک به این موضوع مهم پرداخته نشده است. زباله یا زباله در همه جوامع طلای کثیف نامیده می شود و برای تولید ثروت از آن استفاده می شود. اگرچه در ایران به ضایعات طلای کثیف نیز می گویند، اما این موضوع از تعریف خشک و خالی فراتر نمی رود و با این نوع حکومت شهری فراتر نخواهد رفت و این بدان معناست که دولت شهری ضایعات طلای کثیف را به معنای واقعی نمی پذیرد. کلمه متأسفانه نوع مدیریت شهری کشور به گونه ای است که زباله در سراسر کشور برای شهرداری ها معضل است نه منبع درآمد یا اشتغال زایی و این نوع پسماندسازی دلیل کمبود زباله در کشور است. .

در حالی که شهرداری ها می توانند با مدیریت صحیح پسماند برای مردم شغل ایجاد کنند و منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کنند، اما به نظر می رسد شهرداری ها و حتی شورای شهر نه تنها به این موضوع توجهی ندارند، بلکه حتی فکر نمی کنند که پسماندها می توانند به این موضوع تبدیل شوند. منبع. باید درآمد خوبی داشته باشد. البته طبیعی است که فردی که از مدیریت شهری چیزی نمی فهمد و صرفاً برای داشتن دوستان و آشنایان زیاد در پست شهرداری و شورای شهرداری می نشیند، نداند اسراف چیست.

جدای از بی توجهی به بحث زباله از سوی شهرداری ها و متولیان شهری زنجان، افزایش تعداد دفن زباله ها در زنجان و حتی کشور دلایل مختلفی دارد.


جدایی از مبدا

دو دلیل عمده برای افزایش داوطلبان مدیریت پسماند در زنجان، علاوه بر دسترسی رایگان و آسان به زباله در سراسر کشور وجود دارد: 1. افزایش قیمت پسماند خشک به دلیل نوسانات ارزی 2. مشارکت ضعیف مردم در تفکیک زباله به دلیل عدم وجود فرهنگ بازیافت در جامعه افزایش قیمت زباله در این اواخر به حدی بوده است که برخی از زباله گردها اذعان کرده اند که قیمت پسماند خشک بسیار خوب افزایش یافته است. افزایش قیمت زباله در جذب و تثبیت محل دفن به قدری موفق است که خود محل دفن زباله چنین می گوید. افزایش تعداد زباله گردها سطل های محلات زیر سایه زباله گردها را با چهره های جدید و ترسناک می کند و در میان ذینفعان، زباله گردهای گمنام آنها از سوداگران زنجانی و شهری هستند.

اگرچه به نظر می رسد شهرداری به سمت فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدأ حرکت می کند، اما اگر این حرکت ها ردیابی و از نمایش و گزارش مسئولان و جنبه های عملی گرفته شود، شاید گامی کوچک برای رفع مشکل برداشته شود. مدیریت پسماند در زنجان یکی از اقدامات شهرداری در سال‌های اخیر برای تشویق مردم به تفکیک زباله از مبدا، راه‌اندازی غرفه‌هایی برای تحویل پسماند خشک است که به‌جای دریافت پسماند خشک، هزینه مواد شوینده، لوازم التحریر و وجوه نقدی را که دیگر قابل رویت نیستند، پرداخت می‌کنند. در شهر. در مقابل غرفه های شهرداری موسسات خیریه جمع آوری زباله های خشک که زباله های خشک را جمع آوری می کنند. خریداران دیگری هم هستند که زباله های خشک را به صورت دستی یا با وانت های شخصی در خیابان ها خریداری می کنند و متأسفانه استقبال مردم از این افراد بیشتر از مراکز و موسسات خیریه زباله خشک شهرداری است.

زباله جمع کن های پرسرعت در شهر زباله ها را از مبدا سطل زباله شهری جدا می کنند و بار اصلی تفکیک زباله در شهر را بر عهده دارند. قبلا اگر شب ها جلوی شهرداری ها به زباله ها می آمدند، حالا بدون کوچکترین مزاحمتی به راحتی می توانند در سطل زباله سر کار بروند. با توجه به تمام نقاط ضعف مجموعه مدیریت شهری، شهرداری ها در جدول تفکیک زباله شریک هستند و رقابت جنگی را اجرا می کنند، پس هر که زرنگ تر و باهوش تر باشد، زباله برای اوست.


مشکلات جمع آوری زباله برای زباله گردها

پاره کردن کیسه های زباله، پراکندگی زباله در سطح شهر و کنار سطل های شهرداری و مسکونی و …. بخشی از اتفاقاتی است که گاهی برای زباله‌برداران زنجان می‌افتد و این نوع فعالیت‌ها مشکلاتی را در شهر ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات و پیامدهای جمع آوری زباله که گریبانگیر همه مردم و زباله گردها می شود، تهدید جدی برای سلامت جامعه است که ناشی از نوع کارکرد زباله گردی در زنجان، شیوع بیماری های خاص مانند وبا و حصبه در بین مردم است. زباله گردها و بالاخره جامعه. تصویر زشت شهر، باندها و مافیای خطرناک زباله دزدی، عدم شفافیت درآمدهای مرتبط با زباله، بروز درگیری های خیابانی بر سر زباله، افزایش تعداد کودکان کار، افزایش تعداد زنان و دختران در زباله ها و … از گسترش این کار نامناسب در جامعه.

با پیدایش زباله جمع آوری در زنجان، تعداد کودکان کار در زباله گردی در زنجان نیز افزایش یافته است. عدم رسیدگی به این موضوع می تواند منجر به بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی از جمله تمایل دانش آموزان بسیار بزرگ به محل دفن زباله در محله های کم برخوردار یا کاهش و شکستن غرور کودکان کار و زباله های مدرسه و تبدیل آنها به محل دفن زباله دائمی شود. .

متأسفانه هیچ چیز مانع از دزدی زباله زباله گردها نمی شود، نه هوای سرد، نه گرما، نه تاریکی و نه روشنایی، حتی زباله جمع کن های مرکز شهر در تلاش هستند تا گنجی از سطل زباله پیدا کنند. این افراد در هر کجا که باشند تنها یک زباله را به ذهن مردم تبدیل می کنند و سلامت جامعه را به خطر می اندازند. در حالی که شهرداری می تواند با مدیریت صحیح این نوع نگاه این افراد را مدیریت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید