زباله های تولیدی زنجان به ازای هر تخت بیمارستانی 2 کیلوگرم است/ زباله های بیمارستانی قبل از استریلیزاسیون اتوکلاو اجازه خروج از بیمارستان را ندارند


ساعت: 08:26
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817738

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی در استان زنجان، میزان زباله تولیدی 2 کیلوگرم است، گفت: بخشی از این زباله ها عفونی هستند، بنابراین در برخی بیمارستان ها میزان زباله تولید می شود. زباله های عفونی 20 درصد و در بقیه به 40 درصد می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل نصیری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: هیچ بیمارستانی حق حمل زباله بدون استریل را به خارج از بیمارستان ندارد، بنابراین زباله ها هر روز به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت اتوکلاو شده و برای خروج رها می شوند.

وی افزود: در مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستانی در زنجان وظیفه ضدعفونی زباله ها را بر عهده دارد و برای سایر مراکز بهداشتی درمانی شهرستان های مرتبط، بیمارستان منتخب اقدام به ضدعفونی زباله ها می کند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در صورتی که دستگاه استریل کننده بیمارستان آسیب دیده باشد و نتواند زباله را در همان روز استریل کند، می تواند زباله ها را به مدت 72 ساعت بدون استریل نگهداری کند، بنابراین دستگاه امکان عدم استریل را دارد. بیمارستان مجاز است زباله ها را به بیمارستان دیگری که برای مراقبت های بهداشتی تعیین شده است حمل و استریل کند.

نصیری با بیان اینکه مدیریت پسماند شامل چندین مرحله مختلف از تولید پسماند آموزشی تا مرحله نهایی دفع است که به دقت بررسی و پایش می شود، خاطرنشان کرد: پسماندهای پزشکی و تماس با آن خطرات بسیاری را به همراه دارد که برای هر مشکلی به وجود می آید. آموزش های لازم برای گروه های هدف ارائه می شود.

وی با بیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی در استان زنجان میزان زباله تولیدی 2 کیلوگرم است، گفت: بخشی از این زباله ها عفونی است به طوری که در برخی بیمارستان ها میزان زباله های عفونی به 20 درصد و در برخی دیگر به 40 درصد می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید