بخش های تولیدی و تولیدی سهم خوبی از تسهیلات بانکی ندارند

ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795259

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها و تغییرات قیمت کالاها، بی‌ثباتی قوانین و سختی تامین مالی از سوی بانک‌ها سه مولفه است که از تابستان 97 تا تابستان 1400 به طور پیوسته بالاترین . مولفه های نامناسب فضای کسب و کار در کشور».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامحسین شافعی امروز در نشست هم اندیشی رئیس کل بانک مرکزی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت:

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس گزارش پایش فضای کسب و کار از دیدگاه فعالان اقتصادی، سه مولفه غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها و تغییر قیمت کالاها، عدم ثبات قوانین و مشکلات تامین مالی از محل است. بانک ها. سه مولفه است که ثابت نامناسب ترین مولفه فضای کسب و کار در کشور است و برخی از این موارد در صلاحیت بانک مرکزی است و به همین دلیل نیازمندی های ما را برای این سازمان افزایش می دهد.

وی در ادامه به برخی ناکارآمدی ها در حوزه مالی و پولی کشور اشاره کرد و گفت: انحراف تسهیلات بانکی از فعالیت های تولیدی یکی از این ناکارآمدی هاست، بنابراین سهم تسهیلات بانکی در بخش های تولیدی اعم از صنعت، معدن و کشاورزی ایجاد شد. در سال 99. همچنین سهم صنعت و معدن از مانده تسهیلات بانکی در سال 85 30 درصد و در سال 95 17 درصد بوده است.

شافعی گفت: سهم بخش کشاورزی از مانده تسهیلات در سال 78 در مجموع به 28 درصد و در سال 95 به 9.6 درصد و سهم بخش صادرات از تسهیلات بانکی 5.4 درصد در سال 78 و به نصف رسیده است. در سال 1978. 1995. مشخص می شود که این آمار نشان می دهد که بخش های تولیدی و تولیدی سهم خوبی از تسهیلات بانکی نداشته اند.

تسلط دولت بر بانک مرکزی تلاش ها را تضعیف می کند

وی گفت: این آمار نشان می دهد که بخش های تولیدی و تولیدی سهم مورد نیاز از منابع و تسهیلات بانکی کشور را دریافت نمی کنند و به دلیل حاشیه سود بالا و بازدهی کوتاه مدت و ریسک فعالیت های غیرمولد و سفته بازی نه تنها باعث انحراف سرمایه نمی شود. و سپرده‌های بانکی و ایجاد تنگناهای مالی.» این امر برای کسب‌وکار مولد بود، اما تأثیرات منفی بر بازار مسکن، طلا، سکه و ارز نیز داشت.

وی گفت: بنابراین باید توجه داشت که اصلاح این رویه مستلزم نظارت لازم از سوی نهاد پولی است چرا که با ابلاغ و مصوبه سهم تسهیلات در بخش‌های مختلف توسط نظام بانکی متعهد شده است.

شافعی در ادامه به موضوع ناقص اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور پرداخت و خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: همانطور که می دانید طبق ماده 21 رفع موانع تولید مصوب 1394 برای واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، اصناف، بنگاه های دانش بنیان، شرکت های حمل و نقل و صادرات فعال، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون دستورالعمل اجرایی افتتاح حساب ویژه سرمایه در گردش تهیه و ابلاغ می شود. شبکه بانکی کشور متاسفانه هنوز اقدام موثری در این راستا صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بنابراین بخش خصوصی بر اساس ماده 21 قانون جدید بانک مرکزی خواستار تسریع در ایجاد حساب تولیدی ویژه برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. “

شافعی به موضوع حفظ ثبات اقتصادی کشور از طریق ثبات بازار ارز اشاره کرد و افزود: نرخ ارز از جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است و به گفته کارشناسان این نرخ ارز کاملاً گران و به عبارتی دیگر است. کوچکترین تغییر در نرخ ارز منعکس شده است. بنابراین ثبات این بازار به معنای ثبات در فضای کلان اقتصادی کشور است.

وی گفت: هرگونه بی ثباتی در این متغیر کلیدی می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای همه بازیگران جامعه از دولت گرفته تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان و عموم مردم داشته باشد.

شافعی گفت: در بخش تولید همانطور که می دانیم ساختار تولید داخلی از نظر تامین مواد اولیه وابستگی زیادی به کشورهای خارجی دارد، بنابراین با جهش های مکرر نرخ ارز، قیمت کالاهای تولید داخل افزایش می یابد و منجر به افزایش می شود. کاهش تقاضای موثر بازار و افزایش مخارج واقعی دولت به بزرگترین مصرف کننده در کشور تبدیل خواهد شد که در نهایت منجر به کسری بودجه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: علاوه بر این، نوسانات غیرقابل پیش بینی نرخ ارز و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات منجر به بازگشت فعالان اقتصادی و جامعه می شود. از سوی دیگر، نرخ ارز بر شکل‌گیری انتظارات تورمی تأثیرگذار است، لذا از شما می‌خواهیم اقدامات لازم را برای افزایش عرضه ارز، البته ارز حاصل از صادرات و تثبیت بازار در دستور کار خود قرار دهید.

شفیعی در خصوص بازگشت ارز صادراتی نیز گفت: تحریم ها و محدودیت های بین المللی به دلیل نبود محدودیت های بانکی مشکلات زیادی را برای بازگشت ارز صادراتی ایجاد کرده است و در این راستا بخش خصوصی تاکید دارد که باید تدابیر منطقی اندیشیده شود. افزایش عرضه ارز.» آیا به جای فشار بیش از حد بر فعالان اقتصادی، باید برای افزایش ارز مشوق هایی در نظر گرفت؟

وی افزود: اتاق ایران به منظور افزایش اثربخشی این سیاست ها برای تامین ارز مورد نیاز کشور و کاهش موانع برای صادرکنندگان، پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهیم کرد.

شافعی با تاکید بر اهمیت شفافیت آماری گفت: متاسفانه در مواجهه با مشکلات اقتصادی کشور به جای اتخاذ سیاست ها و رفع موانع موجود، رویکردهای مبتنی بر عدم شفافیت آماری در اولویت گزارش های رسمی و به جای حل مشکل قرار گرفته است. ، تمیز برای مواجه شدن با مشکل کافی است.

وی گفت: بدیهی است این راهبرد نه تنها نتوانسته مشکلات را حل کند، بلکه در عمل به اعتماد بخش خصوصی ضربه زده و زمینه را برای آمارهای غیررسمی و غیرکارشناسی فراهم کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از این رو انتظار می رود بانک مرکزی در دولت جدید از انتشار منظم، شفاف و به موقع آمارهای اقتصادی خرسند باشد تا فضای گفتگوی کارشناسی برای دانشگاه ها فراهم شود. اساتید، فعالان اقتصادی و کارشناسان.

وی گفت: تا زمانی که بانک مرکزی تحت کنترل دولت است، همه تلاش ها بی نتیجه است و امیدواریم بانک مرکزی پیروز شود و استقلال خود را حفظ کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید