حفظ عناصر برنامه هسته ای قوی ترین تضمین برای عدم تکرار مسئولیت آمریکاست


ساعت: 18:57
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1814073

نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین گفتند حفظ عناصر اصلی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل قوی‌ترین تضمینی است که آمریکا اشتباه خود را با بد نیت تکرار نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات وین بیانیه ای صادر کردند.

مفاد این بیانیه که از سوی زهره ایلیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفت، به شرح زیر است:

1- از تیم مذاکره کننده کشورمان می خواهیم که در مذاکرات جاری در وین خود را به ضرب الاجل های دروغین غرب محدود نکنند و با حفظ منافع ملی و مطالبات اساسی و حفظ خط قرمز، فوراً اعلامیه را پیگیری کنند. اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب به انرژی ایران را افزایش داده است، نیاز ایالات متحده به کاهش قیمت نفت نباید بدون تقاضای ایران برآورده شود.

2. ما از تیم مذاکره کننده می خواهیم که تلاش جدی برای کسب تضمین های اقتصادی، فنی و سیاسی کافی از ایالات متحده انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که این کشور خروج غیرقانونی خود از توافق را تکرار نکند. این کار بی وجدان است و همچنین باید برای معیشت مردم کشورمان از آمریکا غرامت طلب کرد.

3. لغو تحریم ها باید جامع و مؤثر باشد، لغو تحریم ها یا فقط روی کاغذ، منافع ملی ما را تامین نمی کند. ضمانت ها باید علاوه بر قانونی باشد. ما تکیه بر عذرخواهی هایی مانند عنوان غیر اصلی یا عدم رعایت تحریم ها را قابل قبول نمی دانیم.

4- راستی آزمایی تغییر در رفع تحریم ها از الزامات حق مذاکره ایران است که بدون آن نباید مذاکرات را بسته تلقی کرد. در واقع آزمون لغو تحریم ها باید عینی، دقیق و خالص از سوی ایران باشد و اظهارات ضعیف آمریکا و اروپا کافی نباشد. افزایش قابل توجه در فروش نفت و دسترسی آزاد به منابع آن برای تجارت قانونی در طول زمان بخش مهمی از فرآیند راستی‌آزمایی است.

5- حل و فصل دقیق و بدون ابهام موضوعات تضمین‌های ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌نیاز پایداری توافق در برابر سلطه‌جویان جریان ضد ایرانی است. آژانس باید به پرونده اتهامات بی اساس پایان دهد و ایران نباید تعهدات هسته ای را از قبل انجام دهد.

6- مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهداف و چارچوب قانونی اقدام راهبردی رفع تحریم ها، هرگونه توافقی را در جهت منافع اقتصادی برای ایران و احقاق حقوق از دست رفته ملت و تاکید بر سازوکار اصل 7 قانون اساسی پیگیری می کند. این قانون و بدون لغو تحریم ها کشور ما را مسالمت آمیز رد می کند.

7- مجلس بر اساس ماده 7 قانون به گزارش دولت محترم در مورد رفع تحریم ها توجه دارد و وعده کم اعتباری احزاب غربی را ملاک عمل نمی داند. بر اساس این ماده قانون، توافق یا وعده های احتمالی غرب در وین ملاک بررسی و مجوز مجلس برای بررسی نخواهد بود، اما گزارش قوه مجریه محترم مبنی بر رفع تحریم ها ملاک عمل خواهد بود. دو کمیته مربوطه پارلمان این گزارش را بررسی خواهند کرد. بدون محکومیت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محدودیت های هسته ای تکرار نمی شود.

8- نمایندگان ملت یادآوری می‌کنند که اگرچه لغو تحریم‌ها برای پایان دادن به ظلم به مردم ایران ضروری است، اما کلید اصلی حل مشکلات اقتصاد داخلی خنثی‌سازی تحریم‌ها است و از دولت می‌خواهیم راهبردهایی را تدوین و تصویب کند. بر اساس این سیاست خنثی سازی و دور زدن تحریم ها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید