حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تغییر کرد

بعد از لغو مصوبه افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی آیا راهی برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری وجود دارد؟

با دخالت شورای اسلامی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تغییر کرد، آیا این اتفاق برای سایر مستمری بگیران مانند مستمری بگیران صندوق ملی نیز خواهد افتاد؟

سازمان تامین اجتماعی برای سال 1401 افزایش 38 درصدی مستمری مستمری بگیران غیرحداقلی خود را در نظر داشت که با دخالت دولت این افزایش به 10 درصد محدود شد.

واکنش شدید بازنشستگان تامین اجتماعی در یک ماه و نیم گذشته سرانجام باعث شد تا شورای اسلامی به عنوان قاضی در کنار کارگران بازنشسته قرار بگیرد و به لغو مصوبه پیشنهادی دولت رای دهد.

پس از این اتفاق تعداد قابل توجهی از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری نیز برای افزایش حقوق بازنشستگی خود درخواست مشابهی را داشتند.

در طول هفته های گذشته بازنشستگان نسبت به ماده 96 قانون سازمان بیمه گر که بر تناسب افزایش مستمری و نفقه تاکید داشت اعتراض داشتند.

واضح است که این قانون فقط برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال می شود، اما آیا قانون مشابهی برای بازنشستگان دولتی وجود دارد؟

بررسی اجمالی قوانین افزایش سالانه مستمری مستمری بگیران کشوری نشان می دهد که در صورت اصرار مستمری بگیران کشوری بر درخواست خود بر اساس ماده 13. 125 قانون کارمندان دولت می توانند حقوق بازنشستگی خود را 10 درصد تغییر دهند.

بر اساس این ماده قانونی، ضرایبی که سالانه برای تعیین حقوق کارکنان دولت استفاده می شود باید به میزان تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش یابد.

به بیان ساده، دولت و مجلس در تصویب مستمری مستمری بگیران غیرحداقلی از محل صندوق ملی، سقفی را 10 درصد تعیین کردند که طبق قانون مدیریت کارکنان دولت باید بر اساس نرخ تورم 40 درصدی اعلامی بانک مرکزی تعیین می شد. .

اگر در زمان تصویب لایحه بودجه 1401 این اتفاق می افتاد، مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر کشور را به همان میزان و حتی بیشتر از حقوق بازنشستگان بدون حداقل دستمزد کشور افزایش می داد. سازمان تامین اجتماعی.

با این اوصاف به نظر می رسد بازنشستگان کشوری بر اساس این بند از قانون خدمات مدیریت کشوری نسبت به اصلاح و افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان در سال 1401 اقدام قانونی لازم را انجام داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید