حقوق بازنشستگان چه زمانی افزایش می یابد؟

حقوق بازنشستگان چه زمانی افزایش می یابد؟

پارلمان می تواند به بازنشستگان از صندوق های مختلف کمک کند تا شرایط زندگی خود را بهبود بخشند. اما این کمک چگونه ممکن است؟ وحید محمدزاده (فعال نظام صنفی بازنشستگان کشوری و کارشناس بازنشستگان) در این خصوص می گوید: تورم و ناتوانی در کاهش و کنترل آن، فشار فزاینده ای را بر افراد درآمد زا اعم از شاغلین و مستمری بگیران وارد می کند، به گونه ای که قادر نیستند. برای برآوردن نیازهای آنها اصول اولیه یک خانواده شامل غذا، پوشاک و مسکن است. بر اساس اصول قانون اساسی، نظام قانونگذاری دارای دو بعد است: اول قانونگذاری که وظیفه قانونگذار است و دوم نظارت بر اجرای صحیح و به موقع قانون که مبتنی بر اصول 88 و 89 قانون اساسی است. قانون اساسی توسط مجلس و با طرح سؤال، استیضاح و مسئولان اجرایی قابل استیضاح هستند.

می افزاید: قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری که روابط و تعهدات متقابل کارگزاران و دولت را برای ساماندهی نظام جبران خدمت ادارات جمعی دولت و حفظ کیفیت آنها تعریف و تبیین می کند. عمر در مقابل افزایش هزینه های تبصره ماده 64 و ماده 125 نحوه افزایش ضریب سنوات کارمندان و مستمری بگیران بر اساس هزینه زندگی، شاخص هزینه زندگی و حداقل نرخ رسمی تورم تعیین می شود. و طبق قانون دولت های مستقر موظفند در تهیه لایحه بودجه سالانه این موضوع را پیش بینی و برای تصویب به مجلس برسانند. شورای عالی کار که طبق ماده 41 قانون کار بالاترین مرجع قانونی برای تعیین حداقل مزد کارگران مشمول قانون کار است، موظف است میزان افزایش و حداقل مزد کارگران مشمول کار را تعیین کند. قانوني بر اساس نرخ تورم اعلامي بانك مركزي و نيز محاسبه هزينه زندگي و ابلاغ وزير كار به كارفرمايان و مراجع رسمي. افزایش حداقل دستمزد در سال 1401 نیز با رعایت مختصات و موازین قانونی از سوی سازمان ها و کارگاه های قانون کار ابلاغ شد که توسط کارفرمایان دولتی و غیردولتی اجرا و رعایت می شود.

محمدزاده می افزاید: افزایش حقوق سالانه مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز باید در قالب مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی که با پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی غیردولتی تعیین و تصویب می شود، اجرایی شود. مؤسسه عمومی و به تصویب هیأت وزیران که به تصویب هیأت وزیران می رسد، پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تعیین مستمری بگیرانی که حداقل دستمزد دریافت می کنند به میزان 57.4 درصد در هیأت وزیران تصویب شد، اما افزایش حقوق در سایر سطوح تعیین و تصویب شد. که بیش از حداقل مستمری را با سازوکار دیگری که مطابق با مفاد ماده است. 96. قانون تامین اجتماعی که از شاخص افزایش حمایت از زندگی استفاده می کند، منسجم و منسجم نیست و مجلس و هیات بازنگری و انطباق مصوبات دولت با این قانون در حال بررسی موضوع هستند تا در صورت تصویب نامه هیأت وزیران مغایر با این قانون است که با اصلاح مصوبه هیأت وزیران برای بررسی و اصلاح آن مغایرت رفع خواهد شد.

اما کارمندان دولتی چطور؟ محمدزاده می گوید: شورای اسلامی بر اساس مفاد بند پ ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه که یک دوره 5 ساله دارد و تا پایان سال 1401 یک سال تمدید می شود، اختیار دارد. تعیین افزایش مدت خدمت کارکنان دولت اعم از مشمول و غیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری. متناسب با نرخ تورم به دولت تفویض می شود و اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری را تا پایان برنامه ششم توسعه موقتاً متوقف می کند. این تا زمانی است که دولت برای 1401 کارمند و مستمری بگیر 10 درصد افزایش حقوق تعیین کرد که با تورم رسمی 38 درصدی در پایان سال 1400 که در ابتدای سال جاری با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت کالاها و مواد اولیه، این تورم به بیش از 10 درصد رسیده است، 50 درصد افزایش یافته، سازگار نیست و به همین دلیل شکاف عمیقی بین تورم و افزایش سنوات کارمندان دولت و مستمری بگیران ایجاد شده است. ، که نیاز به بررسی و تأیید جدید دارد.

حالا مجلس چگونه وارد می شود؟ این فعال صنفی تصریح می کند: با توجه به وظایف و مسئولیت های قانونی و نظارتی شورای اسلامی، مقتضی است قوانین مصوب آنها بررسی و اصلاح شود تا شرایط اجرای قانون توسط دولت فراهم شود و بر اجرای به موقع آن نظارت شود. به شرح ذیل به اطلاع نمایندگان محترم مردم می رساند:

1- با اصلاح قسمت اخیر ماده 96 قانون تامین اجتماعی تعیین افزایش حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی به هیات امنای این سازمان محول و هیات محترم وزیران را از این امر برکنار کرد. با حذف عبارت با تصویب هیات وزیران).

2- با عدم اعمال و حذف بند ج ماده 28 قانون برنامه ششم در قانون برنامه هفتم با استناد به مفاد تبصره ماده 64 و ماده 125 قانون مدیریت خدمات عمومی و دولت مکلف است. تدابیر لازم را در حسابهای بودجه سنواتی طبق ماده 125 به عمل آورد.

نشست هم اندیشی بازنشستگان جامعه کارگری شرق تهران در حسینیه صاحب الزمان (عج) شرق تهران برگزار شد. این جلسه به دعوت اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری شرق تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فتح الله بیان، معاون اجرایی خانه کارگر شرق تهران ضمن خیرمقدم به بازنشستگان حاضر در جلسه و دعوت از آنان برای شرکت در انتخابات کانون بازنشستگان هفته آینده گفت: هدف ما این است که به نتیجه برسیم. حقوق بازنشستگان آنطور که سه دهه خدمت کرده اند و اکنون آنها حقوق خود را می خواهند.

مهدی مجیدی، عضو شورای عالی مستمری بگیران تامین اجتماعی استان تهران نیز ابراز امیدواری کرد: پیگیری های مجلس در زمینه تحقق افزایش حقوق قانونی مصوب شورای عالی کار انجام شود. و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نهایی خواهد شد.

و ادامه داد: امیدواریم اقدامات بعدی فعالان در حوزه بیمه تکمیلی موفق باشد و بتوانیم خدمات بهتری را برای مستمری بگیران ارائه کنیم.

عضو مرکز عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران با اشاره به انتخابات هیات مدیره مرکز عالی تامین اجتماعی تهران از مستمری بگیران خواست برای بهبود روند پیگیری حقوق بازنشستگان در انتخابات کانون شرکت کنند. به ارائه خدمات، پیگیری ها و درخواست ها ادامه دهید.

در ادامه عبدالله مختاری، عضو علی البدل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران گفت: سازمان تامین اجتماعی مدعی است ما به میزان سهمی که در صندوق داریم از تامین اجتماعی بهره مند می شویم اما دولت و تامین اجتماعی اصولی را اتخاذ کرده اند. نقض قوانین جذب و تامین اجتماعی این در حالی است که دولت مزایای ریالی مستمری بگیران و کارمندان خود را افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان بازنشستگان نباید تنها با وزرا و وکلا ملاقات داشته باشند و مطالبه گری کنند، گفت: نمایندگان بازنشستگان نباید بگویند سازمان بیمه ورشکسته است بلکه باید به دنبال احقاق حقوق بازنشستگان باشند و به دنبال احقاق حق باشند. و نباید با دولت همدردی کند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه کانون بازنشستگان تهران به تنهایی نیم میلیون نفر پشت سر دارد و توان آن کم نیست، گفت: در بیان حق و حقوق خود به دولت و تامین اجتماعی نباید دریغ کرد و از گفتن این موضوع که دولت بر دوش صندوق تامین اجتماعی مدیون ما و مهمانان ناخوانده است.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این دیدار اظهار داشت: حدود 900 هزار مستمری بگیر زیر حداقل حقوق داریم. یک میلیون و 225 هزار حداقل دستمزد هم داریم. در این طیف دو میلیون و 125 هزار نفر زیر مجموعه هنر می شوند. 41 قانون کار و ماده. 111 قانون تامین اجتماعی که 57.4 درصد افزایش داشته است. 3 میلیون و 400 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی باقیمانده، یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر، از رده های متوسط ​​و غیره هستند.

وی ادامه داد: 225 هزار نفر حداکثر دستمزد می گیرند و مابقی درآمد متوسط ​​محسوب می شوند. در صندوق بیمه اجتماعی بر اساس درآمد تعیین شده و میزان سهم حق بیمه تعیین می کند که حقوق بازنشستگی چقدر است. دولتمردان می گویند دولت حقوق بازنشستگان سایر رده ها را درست کند اما ما می گوییم بر اساس محاسبات اکچوئری حقوق را افزایش دهید.

این فعال کارگری افزود: دولت مدعی است اگر حقوق بازنشستگان را افزایش دهم باید حقوق کارمندان خود را افزایش دهیم و پول نداریم. نظر ما این است که حقوق بازنشستگان شما چند برابر حقوق ماست و این قیاس اشتباه است و مشکل بودجه دولتی به ما ربطی ندارد. ما خواهان افزایش دستمزدها بر اساس درآمدهای معین و ورود افراد به صندوق هستیم و دولت باید منطق را بپذیرد.

به گفته حنا کارگر معاون امور استان ها، دولت از جیب خود حقوق کارگران را می دهد و ما چیزی اضافه نمی خواهیم. ما 362 هزار میلیارد طلب از دولت داریم و استحقاق ما در جیب ماست. این در حالی است که چرا شورای عالی مستمری بگیران به سازمان تامین اجتماعی اجازه داده تا قبل از تصمیم گیری نهایی، احکام قانونی بازنشستگان را در لیست مستمری بگیران قرار دهد؟

صادقی در ادامه تصریح کرد: فشار ما موثر است. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با نظر ما موافق نبود اما مذاکرات و فشارهای ما باعث شد بازنشستگان به جمع ما بپیوندند. نمایندگان مجلس در کمیته مصالحه تصمیم گرفتند که تصمیم دولت خلاف قانون اساسی است. رئیس مجلس بین 10 تا 30 روز فرصت دارد تا مصوبه مجلس را برای اجرا به دولت ابلاغ کند و فقط تا سوم تیرماه فرصت دارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: دولت موظف است سازمان تامین اجتماعی را بر اساس تبصره چهار قانون بودجه ۱۴۰۱ و بند (الف) موظف به صدور احکام مزدی بر اساس اعمال تناسب دستمزدها کند. به بازنشستگان علاوه بر این، دولت باید هر آنچه از تعدیل های سال های گذشته باقی مانده است را اضافه کند. راهکار دیگر ما شکایت به دیوان عدالت اداری پس از عدم رسیدگی مجلس است.

وی افزود: هر سه ما در این سناریو با مذاکره پیش می رویم. همچنین برای تعدیل حقوق بازنشستگان مذاکره خواهیم کرد. از زمان دولت احمدی نژاد، ما به دنبال تناسب بوده ایم، زیرا کسانی که سه برابر حداقل دریافت کرده اند، در این سال ها مطالبات زیادی را دریافت نکرده اند. حتی در حال حاضر، 900000 نفر هنوز 25 درصد از تقاضای تعدیل سال گذشته را دارند که باید پرداخت شود.

صادقی در پایان گفت: در زمان شریعتمداری و دولت قبل باید پنج درصد از سهام شستا را به صندوق تامین اجتماعی می بردیم که همچنان معلق است.

دیدگاهتان را بنویسید