بازنشستگان بخوانند/ حقوق بازنشستگان روستایی و ارتشی به چه میزان افزایش می یابد؟ + جزئیات

بازنشستگان بخوانند/ حقوق بازنشستگان روستایی و ارتشی به چه میزان افزایش می یابد؟  + جزئیات

روز جدید : برنامه تعدیل حقوق بازنشستگان دولت. افزایش تدریجی «حقوق» بازنشستگان کشوری و لشکری ​​تا 20 درصد است که به این معنا نیست که همه حقوق ها 20 درصد افزایش می یابد.

افزایش تورم و افزایش چند برابری هزینه های زندگی و افزایش شکاف بین دستمزد مستمری بگیران و کارگران از جمله دلایلی است که تناسب دستمزد بازنشستگان را به مطالبه ثابت این قشر از یک سو تبدیل کرده است. و از طرف دیگر برای دولت ها امری اجتناب ناپذیر است.

هر ساله افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان لشکری ​​از دو مسیر و مکانیزم متفاوت پیگیری و اجرا می شود. پرونده افزایش دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی با همه عوارضی که منجر به آن شد، سرانجام شهریور ماه جاری بسته شد، اما تناسب دستمزد مستمری بگیران کشوری و افزایش دستمزد آنها در این سال ها چگونه است و چگونه است. مکانیزمی که اکنون دنبال خواهد شد؟

بررسی روند تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری

بر اساس آخرین گزارش به دست آمده از بانک اطلاعاتی صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد کل حقوق بگیران این صندوق تا پایان اسفندماه یک هزار و 400 و یک میلیون و 571 هزار و 571 هزار و 503 نفر است که استان تهران با 317 هزار و 897 نفر بیشترین تعداد کارگر را به خود اختصاص داده است. و استان ایلام با 12 هزار و 936 نفر کمترین تعداد کارگر را دارد. همچنین 67 درصد جمعیت مرد و 33 درصد زن هستند.

بحث تعدیل حقوق بازنشستگان کشور از سال 1394 در قالب افزایش تدریجی برای رفع تبعیض به طور جدی مطرح شد تا افراد با درآمد کمتر بتوانند از درآمدهای بالاتر با نسبت مناسب برخوردار شوند. این قطعنامه در اوایل سال 2016 لازم الاجرا شد. افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان و همچنین حقوق کارمندان در بودجه کشور تصویب شد، اما حقوق افراد زیر دو میلیون تومان مشمول همسان سازی حقوق شد و به طور میانگین حقوق مشمولان همسان سازی افزایش یافت. 20 درصد

سهمیه بندی حقوق بازنشستگان کشوری در سال های بعد نیز ادامه یافت و در سال 1398 افتخاری، مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: «پس از اجرای طرح همسان سازی حقوق، میزان پرداختی ماهانه این صندوق به بازنشستگان افزایش یافته است. 80 درصد.» روند تسطیح و یکسان سازی حقوق بازنشستگان و کارگران در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال 1400 همانند مستمری بگیران کشوری در فروردین 1400 بر اساس مصوبه هیأت وزیران 25 درصد و تا سقف 2.5 میلیون تومان افزایش یافت و مستمری بگیران طبق جداول سال قبل با همزمان ضریب سال جدید (بازنشستگی تا تاریخ 99/11/30) معرفی شد.

اقتباس در سال 1401

اما برای تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری 9000 میلیارد تومان در بودجه سالانه 1401 پیش بینی شده بود که تاکنون محقق نشده است.

به موجب بند 1 الحاقی تبصره 2 قانون بودجه؛ دولت موظف شد برای پرداخت بدهی خود مبلغ یک میلیون و 300 هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام به شرکت های دولتی پرداخت کند که طبق ماده (12) قانون قانون اساسی نهصد هزار میلیارد ریال است. برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، توسعه اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و ادامه همسان سازی مستمری بگیران تامین اجتماعی مبلغ 90 هزار میلیارد ریال به سازمان بازنشستگی کشوری است. ادامه همسان سازی مستمری بگیران کشوری و مبلغ 50 هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای ادامه همسان سازی مستمری بگیران ارتش.

مردادماه امسال محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره تناسب دستمزدها در سال 1401 گفت: «فرمول تناسب هنوز مشخص نیست. این نسبت معادل 90 درصدی دستمزد مستمری بگیران و کارگران در 20 گروه ایجاد شده است، اما در این زمینه دو تفسیر وجود دارد. یکی برای مستمری بگیرانی است که بعد از اسفند 1400 بازنشسته شده اند بر این اساس تعدیل شوند. تعبیر دوم این است که درست است که الان در هر 20 گروه 90 درصد مستقر است، اما برخی دستگاه ها زیر 90 درصد هستند که در قانون و بخشنامه ها نیست و باید اصلاح شود و این 9000 میلیارد تومان باید اینجا خرج شود یا باید. برای همه باشد؟ اما سازمان برنامه هنوز فرمول را به ما اعلام نکرده است.

در حالی که تعدیل دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری برای حداقل حقوق بگیران 57 درصد و برای سایر سطوح درآمدی 38 درصد افزایش یافته است. تناسب حق الزحمه بازنشستگان کشوری و لشکری ​​تاکنون انجام نمی شد و اکنون با تنظیم لایحه تناسب پاداش کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​زمینه اجرای آن فراهم شده است.

تقدیم لایحه توزیع متناسب حقوق سربازان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​در مجلس

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، ۲۱ مهرماه از ارسال لایحه تناسب حقوق کارکنان کشوری و لشکری ​​و مستمری بگیران به شورای اسلامی خبر داد و دیروز ۲۶ مهرماه نمایندگان شورای اسلامی با این لایحه برای تناسب موافقت کردند. حقوق افراد ملکی و نظامی و مستمری بگیران

گفته می شود در صورت تصویب نهایی این لایحه، افزایش دستمزدها تدریجی خواهد بود. به گونه ای که دستمزد افراد پایین تر افزایش بیشتری می یابد، رویه ای که منجر به انصاف بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می شود.

خلاصه لایحه تناسب حقوق دولت

متن لایحه تناسب حقوق به شرح زیر است:

– (3000) امتیاز برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ منظور می شود.

– (210) امتیازات معلمان و قضات تحت عنوان تناسب حقوق در احکام و قراردادهای نصب آنها منظور شود. مبلغ دریافتی ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسر از مستمری می باشد.

– حقوق بازنشستگان، کارکنان فعال و مشترکین صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی 900 هزار تومان افزایش می یابد.

– افرادی که تا پایان نیمه دوم سال 1401 بازنشسته می شوند در صورتی که در هنگام محاسبه مستمری خود میزان افزایش ریالی موضوع بند (1) این قانون کمتر از مبلغ 900 هزار تومان باشد به تناسب تعلق می گیرند. تعدیل تا سقف مذکور

– کمک هزینه اولاد 100 درصد و کمک هزینه عائله مندی 50 درصد برای همه گروه های مختلف حقوق بگیر دولت افزایش می یابد.

– افزایش فوق العاده ویژه موضوع بند (10) بند (68) قانون مدیریت خدمات کشوری فقط در مورد موسسات مشمول این قانون که طبق مصوبات قبلی کمتر از 35 درصد باشد، افزایش می یابد. حداکثر تا 35 درصد کل حقوق ثابت و پاداش مستمر.

  • مستمری 10 درصد برای بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان اجتماعی کشور و مستمری بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان اجتماعی کشور در دهک های درآمدی (1) 2) و (3) پنج درصد بیشتر افزایش می یابد.
  • جزئیات بیشتر در مورد لایحه جدید دولت

محمد حسینی معاون امور ریاست جمهوری روز گذشته گفت: برای اجرای این لایحه آماده و ارائه کرده ایم. درست است که در ابتدای سال برای همه مقاطع تحصیلی افزایش دستمزد داشتیم، اما با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، نیاز به بازنگری داشتیم و سابقه کمی وجود داشت که دولت پیشقدم شود و این لایحه را در مجلس مطرح کند. وسط سال

وی ادامه داد: منبع لازم برای اجرای این لایحه تامین شده و در صورت تصویب در مجلس از ابتدای شهریورماه بررسی می شود. به احتمال زیاد چهارشنبه هفته جاری در دستور کار مجلس قرار می گیرد و نهایی می شود. ما آمادگی کامل برای اجرای این لایحه را داریم. این افزایش دستمزد به تدریج انجام می شود، یعنی افرادی که دستمزد کمتری دارند، مشمول درصد افزایش بیشتری می شوند که سقف آن 20 درصد است و این بدان معنا نیست که دستمزد همه 20 درصد افزایش می یابد. البته منتظریم ببینیم مجلس افزایش تدریجی را می پذیرد یا خیر. ترجیح ما این است که این لایحه تصویب شود.

محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی نیز گفت: در حال حاضر حداقل دستمزد 5 میلیون و 600 هزار تومان است. در صورت تصویب این لایحه بدون تغییر در مجلس، یک میلیون تومان به حداقل دستمزد اضافه می شود و درآمد خالص آن به 6 میلیون و 600 هزار تومان می رسد. علاوه بر این، مبلغی برای «حقوق خانواده» و «حقوق فرزندان تحت تکفل» اضافه شده است.

وی میزان افزایش حقوق مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی در لایحه دولت را 900 هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: این لایحه هنوز در کمیته برنامه بررسی نشده است و ممکن است به عنوان مثال رقم ثابت در نظر گرفته شده توسط دولت تغییر کند. به درصد تبدیل شود. البته به نظر من پیشنهاد دولت پیشنهاد خوبی است.

بابک اوگاهی، معاون سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: علاوه بر افزایش تورم، افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار، شکاف زیادی بین دستمزد کارگران و دولت ایجاد کرده است. کارمندان به گونه ای که حداقل دستمزد یک کارگر دارای یک فرزند به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسید اما کارمند دولتی با همین شرایط 5 میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می کند و دستور تعدیل حقوق را صادر کرد. حقوق کارمندان دولت و مستمری بگیران.

دیدگاهتان را بنویسید