حقوق معلمان با ارزشیابی معلمان چقدر افزایش می یابد؟

حقوق معلمان با ارزشیابی معلمان چقدر افزایش می یابد؟

طرح ارزشیابی معلمان که سال هاست برنامه ریزی شده است، با وجود مخالفت هایی که از سوی برخی کارشناسان مطرح شده، بیش از هر زمان دیگری به اجرا نزدیک شده است.

طرح ارزشیابی معلمان یکی دیگر از دغدغه های حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن هم اکنون تصویب لوایح آن در شورای اسلامی در حال بررسی است و سپس برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان در نظر گرفته شد. زیرا با اجرای طرح ارزشیابی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت در ادامه به آخرین اخبار طرح ارزشیابی معلم می پردازیم.

از جمله موضوعات بحث برانگیز و حیاتی در عرصه تعلیم و تربیت کشور، موضوع رتبه بندی معلمان است که موافقان و گاه مخالفانی دارد. به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست. اما منجر به افزایش دستمزدها نیز خواهد شد.

اکنون پس از گذشت 10 سال از ارائه این طرح و حضور 6 وزیر در کابینه وزارت آموزش و پرورش، سرانجام اجرای قانون ارزشیابی معلمان به پایان رسیده است.

وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای این طرح است و استانداران این وزارتخانه طبق قانون موظفند از 10 شهریور 1400 ضمن تهیه آیین نامه اجرایی این قانون، این طرح را اجرا کنند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش چندی پیش گفت: روند اجرای رتبه بندی معلمان از ابتدای هفته جاری آغاز می شود.

وی گفت: دولت مردمی با پس نگرفتن لایحه رتبه بندی و موافقت با افزایش سه و نیم برابری بودجه تلاش می کند معیشت معلمان را ترمیم کند.

اما علیرغم حرکت به سمت اجرا، این طرح همچنان با ایرادات و محدودیت هایی مواجه است. این موضوع را با یک کارشناس آموزشی در حوزه آموزش در میان گذاشتیم.

شروین مسیح در خصوص طرح ارزشیابی معلمان گفت: طرح ارزشیابی معلمان یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. من با یک مثال شروع می کنم. در کشور ما پارکی وجود ندارد که فقط با درخت باشد. چون هیچ فایده ای نخواهد داشت در بیشتر پارک ها و شهرهای بازی ما کافه ها و سیستم های دیگری وجود دارد که می توانید از آنها درآمد کسب کنید و برنده شوید. پارکی که فقط درخت دارد و فقط برایش هزینه دارد اصلا وجود ندارد یا خیلی کوچک است.

وی گفت: این مثال برای مقایسه با شرایط و کار معلمان در نظام آموزشی ما بود. متأسفانه معلمان در حین آموزش برای سیستم درآمدی ندارند و بنابراین به نظر می رسد که سیستم آموزشی هزینه دارد. اگر درآمد و سرمایه اصلی در آموزش باشد. یعنی دانش آموزان باید آموزش ببینند و دانش آنها افزایش یابد تا کشور به سمت رشد حرکت کند. این یک کار گران نیست. بلکه منبع درآمد هر کشوری است.

به گفته مسیح، اگر تعداد کادر داخلی حاضر در آموزش و پرورش کاهش یابد و به تعداد معلمان اضافه شود. این به نفع کل نظام آموزشی خواهد بود. بخش عمده ای از سیستم آموزش و پرورش کارکنان اداری هستند که مشغول استخدام، تعیین حقوق و غیره هستند که چند صباحی تدریس کرده و سپس پشت میز می نشینند. همه این کارها باید توسط سازمان برنامه و بودجه و اداره کار انجام شود. زیر نظر وزارت آموزش و پرورش نیست. این وزارتخانه مهم فقط باید به امور علمی و آموزشی بپردازد.

وی گفت: نیاز به طرح ارزشیابی معلمان را پیدا کردیم. زیرا همسان سازی حقوق، دستمزد و مزایا که باید فراتر از هر گونه بحثی از پست های مختلف زیر نظر سازمان بودجه برنامه و اداره کار باشد. نبود و به همین دلیل معلمان حقوق خود را از وزارت آموزش و پرورش می گیرند.

وی گفت: مثلا منشی که در سیستان و بلوچستان کار می کند; او به اندازه مهندسی که در این شهر کار می کند حقوق نمی گیرد و این برای همه معلمان و مربیان در همه شهرها صادق است.

این کارشناس آموزش و پرورش همچنین گفت: طرح یکسان سازی حقوق و مزایا متاسفانه عاملی است که باعث شده آموزش و پرورش گروهی را استخدام کند و دوباره به مدارس و کادر اداری اضافه شود تا بخواهند سازمانی برای تعیین رتبه معلمان ایجاد کنند. رتبه بندی معلمان به گران ترین روش ممکن

مسیح گفت: به راحتی می توان حقوق، دستمزد و مزایا را از طریق سازمان برنامه بودجه و اداره کار به درجه بندی معلمان و معلمان در هر جایی که کار می کنند به صورت استاندارد افزایش داد. این یکی از عواملی است که می تواند به معلمان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید