حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و بیمه تامین اجتماعی چقدر افزایش می یابد؟

حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و بیمه تامین اجتماعی چقدر افزایش می یابد؟

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اشاره به افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی در رابطه با مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی با ماده 41 قانون کار. و بخشنامه حقوقی 1401 گفت: افزایش حداقل 57.4 درصد و سایر سطوح 38 درصد به اضافه 515167 تن است.

وی گفت: با این حال، به دلیل اینکه “مزایای بازنشستگان از حقوق کارمندان جدا است، مزایای کارگران مشمول قانون کار برای کارگران بازنشسته اعمال نمی شود.” از این رو انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی مزایای جانبی مستمری بگیران خود را به نحو مقتضی افزایش دهد تا شاهد عقب ماندگی در این بخش نباشیم.

نگرانی از تورم ارز 4200
عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران با بیان اینکه نگران افزایش تورم در اقتصاد ایران هستیم، گفت: در نتیجه افزایش 57 درصدی دستمزدها قدرت خرید را افزایش می دهد و از بین می رود و بازنشستگان نیز متضرر خواهند شد.”

عیوضی گفت: کنترل تورم باید در اولویت دولت باشد. وی ادامه داد: قیمت اقلام اساسی در سبد خانوار به شدت افزایش یافته است، به عنوان مثال برنج از 18 هزار تن به حدود 90 هزار تن و فرآورده های گوشتی به 170 تا 180 هزار تن در کیلوگرم رسیده است که این افزایش قیمت به دلیل فراوانی است. گروه هایی که در بازار چین آجیل تولید می کنند و قیمت ها را با توجه به سهم بازار خود تنظیم می کنند.

اعمال تناسب در 1401
وی در پاسخ به این سوال که سازمان تامین اجتماعی برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان چگونه می خواهد نسبت 1401 مطالبات خود را به دولت در لایحه بودجه 1400 اجرایی کند، گفت: به فکر پرداخت بدهی و این همه نبوده است. “بدون پول” است. در نتیجه سازمان در ازای شرکت ها بدهی خود را دریافت می کند. شرکت های دولتی ورشکسته هستند و به راحتی تبدیل به پول نمی شوند. در واقع دولت مشکلات خود را به شرکت های این سازمان منتقل می کند و سازمان باید حقوق بازنشستگان را از خزانه خود ترمیم کند.»

تکراری نباید اتفاق بیفتد
یکی از اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران در پاسخ به این سوال که اگر اجرای همسان سازی در سایر صندوق ها در سال 1401 منجر به افزایش شکاف بین حقوق بازنشستگان در سال 1401 شود، سازمان چگونه می تواند جبران کند. این صندوق ها و تامین اجتماعی گفت: این تکرار نباید اتفاق بیفتد. واقعا سازمان بیمه باید پول دریافتی از افزایش مستمری ها را برای تعدیل مستمری بازنشستگانش هزینه کند و صندوق دیگری هم وجود ندارد.

وی افزود: با این حال سازمان باید درخواست های خود را از دولت دریافت کند تا بتواند با مدیریت این شرکت ها سبد سرمایه گذاری و درآمدزایی خود را افزایش دهد و نتیجه آن را صرف کمبود منابع و سایر مشکلات کند. در حالی که بدهی دولت به 490 هزار میلیارد تن می رسد. «لازم به ذکر است که 75 درصد تعدیل قبلا انجام شده است و مابقی باید برای پرداخت بدهی دولت انجام شود.

با یک ارائه دهنده بیمه تکمیلی کار کنید
عیوضی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای رسیدگی به موضوع سند بیمه تکمیلی مستمری بگیران تامین اجتماعی در شعب حافظ آتیه سازان انجام شده است، گفت: بیمه شدگان را نزد آینده سازان بفرستید. با این حال، در این بخش کمبود وجود دارد و بازنشستگان همچنان می آیند.

عضوهیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران افزود: پرداخت هزینه های مستمری بگیران طبق توافقات انجام شده باید به روز شود. در غیر این صورت ما به عنوان بازرسان مرکز حتما گزارشی از این پرونده ارائه خواهیم کرد و تقاضای رسیدگی به تولیدکنندگان آینده را خواهیم داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید