عدم اطمینان در افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

عدم اطمینان در افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

جمعی از مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز از به روز نشدن فیش حقوقی خود در فروردین ماه امسال خبر دادند و اعلام کردند که فیش بازنشستگی 1401 بر اساس آخرین دستور قانونی سال 1400 صادر شده است. 111 و هنر. 96 قانون بیمه سلامت، قانون تامین اجتماعی درآمد مستمری بازنشستگان را بر اساس میزان افزایش در سال جاری به روز نکرده است.

مستمری بگیران گفت: دستور قانونی آنها بر اساس فرمول های مندرج در آخرین دستور قانونی است که بر اساس ماده 96 و نسبت 1400، نسبت 75 درصد، تفاوت تناسبی در تمکین، مزایای مستمری و مبالغ متناسب اعمال می شود.

وعده تامین اجتماعی برای بازنشستگی
این در حالی است که در روزهای اخیر مدیرعامل تامین اجتماعی بر لزوم تعیین تعداد مناسب مستمری تاکید و ابراز امیدواری کرد با تصمیم گیری درست بازنشستگان رضایت داشته باشند و به سمت عدالت در پرداخت ها حرکت کنند.

میرهاشم موسوی همچنین با اعضای کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و انجمن ایثارگران جامعه کارگری برای پذیرش و پیشنهاد جلسه مشترکی برگزار کرد.

میزان افزایش حقوق بازنشستگی
حال این سوال پیش می آید که تعداد بازنشستگان در سال جاری چقدر خواهد بود و این افزایش چه زمانی مشخص و اجرایی می شود؟

علیرضا حیدری نائب رئیس اتحادیه ایثارگران تامین اجتماعی درباره نحوه تعیین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: پرداخت بیمه و مستمری بر خلاف سایر صندوق ها بر خلاف سایر صندوق ها از دو قانون ۱۱۱ و ماده ۱۱۱ تبعیت می کند. 96 سازمان تامین اجتماعی. ماده ۱۱۱ مقرر می دارد حداقل دستمزد مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی نباید کمتر از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار در هر سال برای کارگران باشد.

وی افزود: حقوق کارگران اسفندماه در شورای عالی کار تصویب و ابلاغ شد و این بخشنامه نیز ابلاغ شد. سازمان تامین اجتماعی باید مصوبه شورای عالی کار را به کسانی که حداقل حداقل دستمزد دارند، تحمیل کند.

حیدری ادامه داد: در مورد مشمولان ماده 96 تامین اجتماعی و مستمری بیش از حداقل دستمزد کارگران، هیات وزیران باید نسبت به میزان حقوق آنها اقدام کند و هیات وزیران در این خصوص تصویب و تصریح کند که این حقوق بازنشستگی از چه ویژگی ها و عناصری برخوردار است و چگونه باید اعمال شود.

وی تاکید کرد: در متن صریح اصل 97 تاکید شده است که میزان افزایش مستمری باید متناسب با افزایش هزینه زندگی باشد و آنچه به تصویب هیأت وزیران می رسد مرجعی برای پرداخت مستمری بگیران خواهد بود.

هنوز پیشنهادی از سوی سازمان تامین اجتماعی ارائه نشده است
نایب رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری کشور نیز گفت: تاکنون پیشنهاد خاصی از سوی مدیرعامل تامین اجتماعی برای طرح روی هیئت ارائه نشده و یا حداقل بیان نشده است، بنابراین می توان نظر داده نشود

وی ادامه داد: روند تصویب ماده 96 قانون تامین اجتماعی نشان داده است که هر ساله نگاهی به ماده 41 قانون کار دارد و گاهاً این ماده را رعایت می کند; بنابراین باید منتظر بمانیم، با توجه به اینکه بیانیه روشنی در مورد اینکه تصمیم گیرنده چیست و روند آن چیست، باید منتظر ماند.

حیدری با اشاره به نشست اعضای کانون بازنشستگان و اتحادیه ایثارگران جامعه کار با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، گفت: در این جلسه پیشنهاداتی مطرح شد اما به تعداد مشخصی نرسید. و مذاکرات ادامه دارد.”

وی همچنین درباره تاخیر در تعیین مستمری بازنشستگان بیان کرد: شورای عالی کار حقوق روزهای پایانی سال کارگران را تعیین و تصویب کرد و پس از آن هم تعطیلی بود. این لایحه حقوق بیش از 50 درصد از مستمری بگیران تحت پوشش ZSO 111 را پیش بینی می کند، اما در واقع بین 1.5 میلیون تا 1.6 میلیون نفر حقوق بازنشستگی اعطا می شود و فقط باید به آنها پرداخت شود.

حیدری یادآور شد: برای سایر مستمری بگیران و مستمری بگیران مشمول اصل 96 باید مراحل تکمیلی طی شود و پرداخت در اردیبهشت ماه هر سال عادی است.

دیدگاهتان را بنویسید