حل مشکل اصلی گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان با تلاش جهادی / فعالیت 264 مرغداری با ظرفیت 47 هزار تن گوشت در استان


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912767

این در حالی است که قبل از دولت سیزدهم حدود 230 واحد مرغداری در سیستان و بلوچستان فعال بود که با تلاش جهادگران اکنون به 264 واحد با ظرفیت بالای 47 هزار تن گوشت رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; در این میان امنیت غذایی یکی از موضوعات اصلی کشور است و تولید مرغ استاندارد و بومی می تواند نقش کلیدی در خودکفایی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خروج ارز از کشور داشته باشد.

استان سیستان و بلوچستان در یک سال اخیر با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجه به ظرفیت داخلی و حرکت جهادی در زمینه ساخت واحدهای مرغداری در مسیر خودکفایی و صادرات این صنعت مهم قرار گرفته است.

نیاز سالانه سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ حدود 90 هزار تن است، این در حالی است که مرغ تولیدی در این استان تنها 30 درصد نیاز شهروندان را تامین می کند و مابقی از استان های دیگر به ویژه خراسان جنوبی به صورت کشتار یا کشتار روزانه تامین می شود. واردات مرغ زنده خواهد بود


تا قبل از دولت سیزدهم حدود 230 واحد مرغداری فعال در سیستان و بلوچستان با ظرفیت سالانه 16 میلیون قطعه جوجه ریزی، بیش از 27 هزار تن گوشت مرغ در بازار تولید و مصرف می شد که تنها 30 درصد نیاز استان به مرغ را تامین می کرد. گوشت

از ابتدای دولت سیزدهم طرح توسعه واحدهای مرغ گوشتی به منظور ارتقای ضریب خوداتکایی سیستان و بلوچستان در تولید مرغ و رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت سفید در این استان کلید خورد، به طوری که از در ابتدای طرح توسعه مرغداری در این منطقه، مجوز احداث 575 مرغداری صادر شده و 316 واحد با پیشرفت فیزیکی بین 10 تا 90 درصد در حال اجراست.

گام مهم دولت برای خودکفایی مرغ در سیستان و بلوچستان

سید محمدرضا سید حسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام های ارزنده ای در راستای خودکفایی در صنعت مرغ استان برداشته شده است، اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گام های ارزشمندی برداشته است. جهاد کشاورزی از چهار جهت فعال است، وی با طراحی واحدهای مرغداری موجود و به ظرفیت رساندن آنها، اجرای طرح توسعه طیور، احداث پروژه های جدید و همچنین افزایش دوره های جوجه کشی تولید مرغ در استان.


1b8c4cdd 246c 4a7d a72b 443ab62429c5 خبر خاکستری

وی افزود: تمام تلاش در سیستان و بلوچستان بر این است تا با تکمیل زنجیره تولید مرغ از جوجه یکروزه تا ایجاد کشتارگاه، به خودکفایی در تولید مرغ برسیم.

به گفته این مسئول، با رفع ممنوعیت راه اندازی مرغداری های جدید پس از 10 سال، یک جنبش جهادی برای احداث مرغداری های جدید در سیستان و بلوچستان شکل گرفته است. بر اساس طرح خودکفایی مرغ حدود 316 قطعه جوجه گوشتی با ظرفیت 20 هزار قطعه در حال ساخت است.

وی بیان کرد: در راستای خودکفایی در تولید تخم، 17 واحد مرغ تخمگذار هر کدام با ظرفیت 30 هزار قطعه در استان سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.

این مسئول اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم طرح توسعه واحدهای مرغ گوشتی برای افزایش ضریب خوداتکایی سیستان و بلوچستان در تولید مرغ و رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت سفید آغاز شده است و مزرعه مرغ در نظر گرفته شده است که آنها در حال انجام کارهای اداری هستند

به گفته وی؛ کل نیاز سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ 93 هزار تن است که 50 درصد آن با 47 هزار و 600 تن تامین می شود.

سید حسینی افزود: 264 واحد مرغداری با ظرفیت بالای 47 هزار تن در استان فعال هستند و برای تامین نیاز بازار استان مرغ عرضه می کنند.
،
وی ادامه داد: بیشتر سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و هر مرغداری بین 5 تا 6 میلیارد تومان هزینه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به حمایت های انجام شده در راستای خودکفایی در تولید گوشت مرغ اشاره کرد و گفت: تسریع در امور اداری و اخذ مجوزهای آبی برای تامین گوشت مورد نیاز سیستان و بلوچستان از جمله اقداماتی است که باعث شده است تا میزان کمی از تولید گوشت مرغ به دست آید. وابستگی به استان های همجوار در جهت تامین مرغ مصرفی

379b8877 6f62 4f56 b1ae d89c9294f61e خبر خاکستری

یکی از عوامل افزایش اشتغال «سرمایه گذاری» است.

چندی پیش حسین مدرس حیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه 120 هزار واحدی مرغ تخمگذار در زاهدان با اشاره به اینکه خوشبختانه موجی از ساخت و سازها در استان به وقوع پیوسته است که قطعاً این امر محقق خواهد شد. به توسعه منجر شود و افزود: یکی از عوامل افزایش اشتغال در استان سرمایه گذاری است که خوشبختانه امروز شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه در استانی که همواره با کمبود مرغداری مواجه بوده مجوز مرغداری صادر شده است، گفت: بیش از 330 واحد مرغداری در استان در حال ساخت است که بین 20 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. و هدف اصلی این است که استان در زمینه کالاهای اساسی غیر ضروری شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید