حماسه 9 روز از روایتی درست و روشنگر سرچشمه گرفته است

ساعت: 17:07
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796075

خسروانی گفت: در ابتدای فتنه 88 در قصه گویی او ظاهر خوبی نداشتیم و با ضعف رسانه ای که داشتیم، داستان دشمن غالب شد. و این موضوع مهمی است که باید در تحلیل حماسه 11 سپتامبر آن را جدی بگیریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب ؛ در آستانه 18 دی ماه روز میثاق امت با ولایت و به منظور تبیین ابعاد مختلف شکل گیری حماسه 18 دی مردم ایران در سال 88 میزگرد تخصصی برگزار شد. اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی و سیاسی.

در این میزگرد تخصصی، سرهنگ گلمرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی، دکتر محمد جواد جاری، از اساتید برجسته دانشگاه، دکتر عباس خسروانی، از اساتید برجسته سیاسی کارشناس و فعال رسانه ای، ابوالفضل ربیعی صحرانورد، مسئول بسیج هنرمندان استان مرکزی، داود کرمی، فعال فرهنگی و رسانه ای استان، بابک روزبه، فعال فرهنگی استان، سرکار خانم زهرا مرادی، فعال فرهنگی استان، علی امید کریمی فعال استانی اکبر فرن، فعال رسانه ای استان و تعدادی از فعالان فرهنگی و دیگر رسانه ها حضور یافت.

9205377d aa12 45e4 92bc def58738935b خبر خاکستری

داستان درست، انقلاب اسلامی را در برابر توطئه ها بیمه می کند

عباس خسروانی، کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای در این میزگرد در خصوص اهمیت موضوع تبیین و روایت صحیح در 18 دی ماه گفت: یکی از نکات مغفول مانده در جامعه رسانه ای ما قصه گویی صحیح است و امروز در جنگ هستیم. ما باید به آن بپردازیم، زیرا مقام معظم رهبری در جلسه اخیر بر این موضوع تاکید کردند و فرمودند یکی از نقاط ضعف ما جنگ داستانی است، اگر شما داستان انقلاب را نگوئید دیگران می گویند و آنچه را که شما می گویید. و این شماره جنگ اراده و جنگ داستانها دو موضوع بسیار مهم و چالش ما در این عصر هستند.

وی افزود: توجه به توسعه تاریخ انقلاب به ویژه تاریخ معاصر از جمله مضمون و واقعه یا حماسه 9 دی یک ضرورت مهم است و حضرت آقا تاکید دارند که باید به خوبی بیان و تحلیل شود. وظیفه مهمی است باید توجه ویژه ای به توصیف و تحلیل ریشه ها و چالش های حماسه 18 دی داشت.

این کارشناس سیاسی گفت: متأسفانه در حماسه 9 دی در داستان او عملکرد خوبی نداشتیم و با ضعف رسانه ای که داشتیم، داستان دشمن غالب شد. تازه واردان ما کم آورده اند و این موضوع مهمی است که باید در تحلیل حماسه نهم دیا آن را جدی بگیریم.

حماسه 9 روز از روایتی درست و روشنگر سرچشمه گرفته است

وی گفت: در بحث 9 دی با دو مقوله یا دو پایه انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی و اسلامیت نظام اسلامی سروکار داریم. با پیشروی ولایت فقیه از جمهوریت و اسلام نظام دفاع کنیم و این فرمول مهمی برای روایت خوب حماسه 18 دی است و البته حضور مردم در صحنه نیرویی برای خوب بگوییم

خسروانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب ریشه تاریخی با گذشته دور و نزدیک ایران تا مشروطه دارد و از این رو این بیانیه بسیار مهم و ریشه دار است زیرا در یک بیانیه تاکید شده است. اینکه ما یک دوره یا یک لحظه را بدون خیانت به آرمان های انقلاب پشت سر گذاشتیم و این یک جمله کلیدی در بیانیه است.

وی افزود: در تاریخ انقلاب‌ها، تعداد انقلاب‌هایی که به معنای واقعی کلمه در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی اتفاق افتاده، بسیار اندک است و در بین انقلاب‌هایی که در تاریخ رخ داده است، اکثر آنها یا از بین رفته‌اند یا دچار دگرگونی شده‌اند. یا اهداف و آرمان های آنها محقق نشد و این در مورد انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و حوادث و انقلاب های عربی است.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: به عنوان مثال انقلاب 1789 فرانسه در نهایت به حکومت دیکتاتوری ناپلئون بناپارت و انقلاب منجر به دیکتاتوری انجامید. کمونیست شد.

وی افزود: نکته این تحول این است که اگر بر اساس سنت و سنت الهی که در تاریخ وجود داشته و از وقایع انقلاب گزارش خوبی نداشته باشیم، از انقلاب اسلامی دفاع و دفاع نکنیم. نوید اینکه انقلاب ما متحول نمی شود.» در تاریخ معاصر ایران دو بار تجربه کرده ایم که انقلاب مشروطه علیرغم مبارزات فراوان علما سرانجام به حکومت دیکتاتوری رضاشاه منجر شد که جنبش ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید. علیرغم جنبش های مذهبی و ملی محمدرضا شاه و کودتای 28 مرداد.

خسروانی با اشاره به ریشه های قیام 88 گفت: ماجرای انقلاب اسلامی و به ویژه حوادثی مانند اغتشاشات 1357 و 1367 یک مانع تاریخی و یک مشکل است و ما توانسته ایم از تجربه تاریخی و مهمتر از آن حمایت کنیم. حمایت از ولایت فقیه: «کسی که خلأهای گذشته را پر کند، این را می‌پوشاند و صحنه را می‌سازد و مانع بزرگ سقوط یا دگرگونی نظام اسلامی می‌شود.

وی افزود: در قیام سال 1367 شاهد سومین نوع استعمار بودیم که به طرز ماهرانه ای در کشور مدیریت شد و می گویند سومین نوع استعمار بعد از استعمار اول به نام استعمار باستان رخ داد که در معرض ورود نظامی قرار گرفت. استعمار دوم به نام استعمار نو را نیز اشغال کردند که اشغال کشورها برای آن مقرون به صرفه نبود و به دنبال تصرف قدرت و به قدرت رساندن مردم خود و به قدرت رسیدن عملاً قدرت بودند.اداره کشور و این نوع استعمار در آنجا موارد زیادی در تاریخ وجود دارد.

a7431a6d 8c2a 4809 b8d5 ba076c37ae0a خبر خاکستری

این کارشناس سیاسی ادامه داد: نوع سوم استعمار که به استعمار فرانو معروف است، دیگر استعمارگران به دنبال این نیستند که افراد خود را برای پاسخگویی تعیین کنند، بلکه در این نوع استعمار تمرکز بر ذهن هاست و اگر بتوانیم ذهن مردم را پاک کنیم. در اختیار ما و در خدمات ماست و اگر بتوانیم افکار عمومی را کنترل کنیم، دولت و منابع آن در اختیار ما خواهد بود و آنگاه هر آنچه را که بخواهیم در آن اعمال کنیم.

وی افزود: بنابراین دسترسی به ذهن مردم امروز موضوع بسیار مهمی است و استعمار فرانو ذهنیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

خسروانی ادامه داد: در سال 88 دشمنان آمدند و روایت خود را از اتفاقات رخ داده در ضمیر عمومی اجرا کردند و با استفاده از کلیدواژه تقلب مردم را به گونه ای تحریک کردند که قطعا تقلب صورت گرفت و اولین روزهای تجمعات پس از انتخابات بود. عنوان را نمی توان با راهپیمایی های روزهای منتهی به نهم مقایسه کرد و دلیلش هم این سوال ماجراست که جبهه انقلاب در روزهای قبل از قیام 88 ابراز تردید می کرد و نمی دانست باید چه کند و این بود اول تجربه او کدام شبکه های خارجی گفتند پیروز شد و مردم به این ماجرا پیوستند.

تنها راه مقابله با شورش ها روشنگری است

وی گفت: در روزهای منتهی به 18 دی با قصه ها و روشنگری های انقلاب اسلامی شاهد پایان اغتشاشات هستیم و بنابراین تنها راه مقابله با اغتشاش روشنگری، مقابله نظامی و مقابله امنیتی است. که باید توجه داشته باشید که.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه روشنگری راه مقابله با اغتشاشات بود، گفت: داستان خود را می سازد.

وی با اشاره به نقش رهبری در مدیریت قیام 88 گفت: مقام معظم رهبری با مطرح کردن کلید واژه نظام اسلامی بار دیگر انقلاب اسلامی را بیمه کردند و این جمله بسیار مهم است و نظام اسلامی چنین نبود و نیست و نیست.«انحصار متعلق به گروه خاصی است و لذا انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم است و رهبری با مطرح کردن این کلیدواژه مردم را برای دفاع از انقلاب به میدان آوردند.

خسروانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری با بیان اینکه امتیاز جمهوری اسلامی متعلق به مردم است، بسیج مردمی را از ته جامعه راه اندازی کردند.

وی با اشاره به رفتار ضد و نقیض شورشیان در هشت ماهه قیام گفت: اما به هیچ کدام پایبند نبود و دست غیبی امداد الهی بود که دست پلید جریان های قیام برای مردم ثابت کرد.

این کارشناس سیاسی افزود: در سال 88 در حوزه قصه گویی ضعف داشتیم اما به مرور زمان آن را جبران کردیم اما امروز بیشتر به آن نیاز داریم و مقام معظم رهبری در این زمینه پیشنهاد جهاد دادند و امروز همه ارکان انقلابی گری. جریان‌ها باید وارد عرصه شوند.» به نام جهاد و البته این جهاد روش‌ها و ابزارهای خاص خود را دارد که باید به خوبی اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد و به همین دلیل از جهاد تبیین برای این منظور استفاده شده است و امروز با توجه به اینکه در گام دوم با نسلی روبرو هستیم که نسل جدید است، نیاز به جهاد بیشتری داریم. توضیحی چون نسل جدید نسل جدید است و نسل مرحله اول با نسل دوم بسیار متفاوت است و این فرصتی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید