حمایت قاطع فدراسیون کوهنوردی از بانوان/ برای تمرین باید از دیوار استان های دیگر بالا برویم


ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905571

در میزگرد تخصصی “بررسی چالش های پیش روی کوهنوردی بانوان” مطرح شد.

نایب رئیس بانوان هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گلستان از عدم حمایت مسئولان از کوهنوردی و تمرکز صرف بسکتبال توسط مسئولین انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه قهرمانان و استعدادهای ورزشی برون مرزی داریم اما یک دیواره سنگ نوردی و خودمان نداریم. قهرمان باید برای تمرین به تهران برود.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ هفته تربیت بدنی فرصتی شده است تا در میزگرد تخصصی کاهش جامعه، درباره «بررسی چالش های کوهنوردی بانوان» در استان گلستان بحث شود.


کریمیان: دیدن تصویر طبیعت هم بمب قدرتمندی است

شهناز کریمیان نایب رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی گلستان که در چند رشته ورزشی دیگر دستی دارد و در عرصه ورزش فعال است، دارای مدرک دکتری تربیت بدنی، دبیر آموزش و پرورش، مدرس دانشگاه در رشته جودو است. کوهنوردی، دفاع شخصی و کاراته.

کریمیان با اشاره به اینکه کوهنوردی را از سال ۱۳۷۵ شروع کرده است، گفت: سنگنوردی جزو برنامه های روزانه و هفتگی ما شده است. تخصص من کاراته است، اما همیشه به کوهنوردی فکر می کنم زیرا می توان آن را با ورزش های دیگری مانند بدنسازی و فیتنس ترکیب کرد.» ادامه می دهم.

وی ادامه داد: کوهنوردی فواید زیادی دارد، ما از طبیعت انرژی مثبت می گیریم و انرژی منفی خود را به طبیعت می دهیم، یعنی طبیعت آنقدر بخشنده است که انرژی منفی ما را می گیرد و به ما انرژی مثبت می دهد تا بتوانیم هفته خوبی دیگر را آغاز کنیم.
این مربی کوهنوردی گفت: حتی دیدن تصویر طبیعت برای من مانند یک ماده نیروبخش است. علاوه بر کوهنوردی، از کوه هم بالا رفتم و کارهای حرفه ای برای بهبود تناسب اندام انجام دادم.’


74eabd49 6c2d 40db 8d18 c130474baccf خبر خاکستری

کریمیان با تاکید بر اینکه کوهنوردی هرگز از زندگی من جدا نبوده است، گفت: کوهنوردی همیشه آمادگی جسمانی و روحی ما را تقویت کرده است.

وی افزود: گاهی قوی ترین کوهنوردان ما زنانی هستند که به شکل موفق تری روی دیوار ظاهر می شوند، کوهنوردی شاخه های زیادی دارد، به عنوان مثال در منطقه گلستان ما کوهنوردی بیشتری داریم اما فردی که در همدان کار می کند در دیواره و کوهنوردی مهارت بیشتری دارد. او در زنجان تمرین می کند، دیوارها و صخره ها بیشتر است هر آب و هوای ایران شاخه ای از کوه نوردی دارد.


بسکتبال برای بسیاری از مردم نان و کره است

این بانوی فعال ورزشکار با انتقاد از مسئولان و تاکید بر اینکه همه فکرها فقط معطوف بسکتبال گرگان است، گفت: خیلی رک و صریح بگویم بسکتبال برای خیلی ها زندگی و نان است اما در رشته کوهنوردی رضا کلاسنگیانی را داریم که می تواند. برای هدایت تیم ملی.آسیایی و جهانی اما ما در گرگان سالن سنگنوردی نداریم که تمرین کنیم و او باید به تهران برود و آنجا تمرین کند.

کریمیان تصریح کرد: ما یک تیم ملی کوهنوردی در خارج از کشور داریم که باید برای تمرین به خارج از استان نگاه کند، چون گلستان امکانات لازم را ندارد، اکنون شهرداری گرگان فقط بسکتبال را پیش می برد و تیم ها را هدایت می کند. کی را گول می زنند؟» زدند!

وی گفت: ما از پنج سالگی ورزش می کنیم، در این همه سالن بزرگ شده ایم، دلشان برای بسکتبال گرگان نیست، به هزینه های میلیاردی که برای آن در نظر گرفته می شود، علاقه دارند.


رتبه اول گلستان در تمرینات کوهنوردی

نایب رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بانوان گلستان افزود: کوه نوردی در گلستان مرتفع است. مردان و زنان می توانند در یک سطح به موفقیت برسند، اما به شرطی که امکاناتشان خوب باشد.»

کریمیان با اشاره به اینکه اولین شاخص هر رشته ورزشی آموزش همگانی است گفت: بالغ بر 5 هزار نفر آموزش دیده در رشته کوهنوردی داریم که این جامعه آماری را در کدام رشته ورزشی می توانید بیابید.

وی ادامه داد: فعالیت در هیئت ورزش کار داوطلبانه است. ما هزینه صعود به خارج از کشور را از جیب خودمان پرداخت می کنیم. تجهیزات فنی سنگنوردی نداریم. برای صعود باید از دیگران وام بگیریم یا برای برگزاری کلاس فنی باید 30 میلیون هزینه کنیم، گلستان در آموزش و پرورش است، تیم کوهنوردی رتبه اول کشور را دارد اما فدراسیون حمایت چندانی ندارد.


حمایت قاطع فدراسیون کوهنوردی از بانوان

کریمیان ادامه داد: فدراسیون فقط از هیئت ها بازدید می کند، حتی کارت هدیه 100 هزار تومانی هم نمی دهند و می گویند بودجه نداریم. تنها کاری که فدراسیون در 5 سال گذشته انجام داده این است که دو پیک صعود به استان ها داده است.

وی با بیان اینکه چرا استانداری و شهرداری به ورزش کوهنوردی اهمیت نمی دهند، گفت: ما در استان گلستان تیم ملی فرامرزی در رشته انفرادی داریم اما دیواری برای تمرین و درآمدزایی بازیکن نخبه خود نداریم. و از این حیث برای ورزشکارانی مانند او تامین شود

این ورزشکار گفت: متین عمارلو برای مسابقات از گلستان راهی زنجان شد. او 16 سال دارد، اما نگران کسب درآمد بود، باید به فکر هزینه بلیط رفت و برگشت باشد، باید مراقب اسکان و غذا باشد، صرفاً به این دلیل که پشتوانه ای برای صخره نوردی ندارد.

کریمیان تاکید کرد: ورزشکارانی که مورد حمایت قرار نگیرند نمی توانند در مسابقات عملکرد خوبی داشته باشند و مقام کسب کنند. کارمندان ما واقعاً چه می کنند؟ آیا شهردار یا رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری فقط به دنبال سواری برای گرفتن چند عکس در کنار بنر هستند؟

وی گفت: من همیشه در جلسات هیات ورزش شورای اسلامی شهر گرگان حضور داشتم و حرفی برای گفتن و بیان انتقاداتم دارم اما دیگر دعوت نمی کنند چون در حمایت هیات های ورزشی تردید دارند.


نمایندگان مردم باید پاسخگوی مطالبات ورزشکاران باشند

نایب رئیس بانوان هیأت سنگنوردی و کوهنوردی گلستان تاکید کرد: نمایندگان مردم بدانند وقتی برای رای دادن به ورزشکاران می آیند به مطالبات آنها پاسخ دهند و از مسئولیت ها و وعده های خود فرار نکنند پلی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود. .

کریمیان گفت: 10 میلیون تومان بودجه مالی برای اعزام کوهنوردان استان به مسابقات دادند که هشت میلیون تومان آن برای اجاره هزینه شد، استان های دیگر چنین مشکلی ندارند زیرا شهرداران حامی ورزش هستند و فقط یک نمای بعدی. آنها ورزش را دوست ندارند، فقط بسکتبال را دوست دارند.


ff6841a8 12b3 4878 846d 10276305dd25 خبر خاکستری


بازاری رودسری: استقامت بدنی اولین نیاز کوهنوردی است

لاله بازاری کوهنورد و باشگاه دار شهرستان گرگان در این باره گفت: از سال 1371 پیاده روی در طبیعت را آغاز کردم و همین امر باعث شد تا به کوهنوردی حرفه ای برسم و 7 سال است که به صورت حرفه ای کوهنوردی می کنم.

این بانوی ورزشکار گفت: در کنار ورزش، باشگاه کوهنوردی و صخره نوردی را نیز برای تربیت نیروهای جوان و مشتاق راه اندازی می کنم، در حال حاضر حدود 15 سال زیر 13 سال در سالن تمرین می کنند و مطمئنم در آینده می توانند مدال آوران خوبی باشند.

بازارچه ها; وی گرانی را یکی از مشکلات این رشته عنوان کرد و افزود: کوهنوردی رشته پرهزینه ای است و خانواده های زیادی به دلیل هزینه زیاد فرزندان خود را از ادامه این رشته منصرف کردند.

وی گفت: هزینه معمولی سنگنوردی حداقل 7 تا 8 میلیون است که این مبلغ برای خرید تجهیزات معمولی سنگنوردی است.

لاله بازیری ادامه داد: در صخره نوردی مشکلات زیادی وجود دارد که مهم ترین آن نبود دیوار طناب برای تمرین است که از اختیارات هیئت خارج است و دولت های استانی و شهرستانی باید در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند. .

وی در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا یک کوهنورد حرفه ای شود، گفت: بستگی به آمادگی جسمانی فرد دارد.

وی ادامه داد: فردی که کوهنوردی را شروع می کند باید ابتدا از ارتفاعات پایین تر و از طبیعت گردی شروع کند و سپس به ارتفاعات برسد و در عرض یک سال می توان گفت که یک کوهنورد حرفه ای می شود. در غیر این صورت ممکن است آسیب ببیند.

رقیه سمیعی یکی دیگر از کوهنوردان استان گلستان نیز در این میزگرد می گوید: صعود بانوان هنوز در شهرک با ریشه سنتی و مذهبی علی آباد کتول انجام نشده است. سعی کردم نشان دهم که یک زن تا چه حد می تواند در یک ورزش جایگاهی داشته باشد. .

وی افزود: قله های زیادی را در عرصه های بین المللی و ملی فتح کرده ام، پس از فتح قله آرارات در ترکیه از مسئولان ورزشی این شهر خواستم که از من استقبال کنند و دلیل آن هم این بود که می خواستم. من می خواهم نشان دهم که ورزش بانوان نیز برای مسئولین شهرستان مهم است و مسئولین شهرستان از امام جمعه، مسئولین ارشد شهرستان در این مراسم حضور داشتند که برای من بسیار ارزشمند بود.

این کارمند اظهار داشت: حدود 15 سال پیش که کوهنوردی را شروع کردم هنوز فرهنگ شهرمان آنطور که باید به ورزشکاران توجه نمی کرد و سعی می کردیم به کارمندان بگوییم که برای تفریح ​​به کوه نمی رویم. و در صورت این دیدگاه از مسئولین می خواهم که با ما کوهنوردان در کوه های استان بیایند و سختی صعود به ارتفاعات را درک کنند.

سمیعی افزود: با حمایت خانواده به خصوص همسرم که پشتوانه خوبی برای من در رشته کوهنوردی بوده است توانسته ام این را ثابت کنم. من برای تفریح ​​و گذراندن جمعه به کوه نرفتم و قله های بلند ایران را فتح کردم و توانستم به قله بلند آرارات بروم.

زهره عباسی یکی دیگر از کوهنوردان استان گلستان نیز گفت: پنج سال است که کوهنوردی را دنبال می کنم، در این سال ها قله هایی مانند دماوند و دیگر قلل مرتفع ایران را فتح کردم و در یک فتح برون مرزی موفق به فتح کوه آرارات شدم. و با توجه به اینکه این صعود را با چادر انجام دادم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

عباسی تصریح کرد: بسیاری از زنان محجبه به دلیل حضور برخی افراد بی حجاب از فضاهای عمومی جامعه دوری می کنند و این دوری این تصور را ایجاد می کند که جامعه به سمت حجاب گرایش دارد.

وی یکی از مشکلات خود را نپذیرفتن برخی کفش های کتانی به دلیل روکش چادر برشمرد و افزود: معتقدم کاور را انتخاب می کنید، فرقی نمی کند کجا از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید